Bukefalos 28 år!

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag ska precis återuppta mitt intresse för kaniner, det har fått ligga på is pga massa flyttande och för att jag haft fullt upp med alla hästar. Men nu behövs en kanin i mitt liv igen känner jag.

Jag har lite vaga planer på att nån gång i framtiden hålla på med avel men det är helt nytt för mig så kanske ni som håller på kan hjälpa mig lite.

Hur mycket erfarenhet bör man ha innan man tar sin första kull? Och vad ska man ha fixat innan?

Hur når ni ut till köpare? Kontakter? Annonser? Som jag förstått det säljs många kaniner som sällskapsdjur så hur når man dessa köpare?

Hur gör man om man som jag inte har möjlighet att hålla jättemånga kaniner (då tänker jag ca 15 kaniner och uppåt) samtidigt? För tillslut blir man väl tvungen att förnya avelsmaterialet? Eller om man kanske vill inrikta sig på en annan färgvariant eller kanske ta in en ras till och då måste göra sig av med några av de gamla. Får man dåligt rykte om man efter ett par år säljer några av de kaniner man avlat på för att köpa in andra?

Raserna jag är intresserad av är Belgisk Jätte, Rex och Fransk Vädur. Är dessa svåra att börja avla med? Vad jag förstått är vissa färger svårare än andra med?


Det kommer säkert mer men det här är det första spontana jag kommer att tänka på.
 
Sv: Kaninavel

Rex upplever jag som den lättaste av dessa tre raserna. Fransk vädur & belgisk jätte är svårt att sälja till vanliga dödliga som sällskapskanin, de flesta som vill ha kanin är barn och då är rex bra i storlek :) Bara en tanke. Rex finns i många färgvarianter, så det är en kul ras att jobbaed på så vis, det finns ju exempelvis dalmatiner - men den är nog en aningen svår om man inte riktigt vet hur de ska se ut (Jag vet inte det ;) ). En bra idé är att studera färggenetik så att du vet hur du kan para olika färger, och vad du ska undvika. Jag kom ett steg längre som kaninuppfödare när jag lärde mig färggenetik (födde upp korsningskaniner iofs). Och det är ruskigt kul.

Och ja, du har rätt, färger är olika svåra. Men vad jag förstått är ingen av de tre raserna du nämner svåra att avla med. Ju större desto fler ungar oftast. Men, ska du sälja till sällskap, så tror jag helt klart - att rex är bäst.
 
Sv: Kaninavel

Belgisk jätte är ju drömmen sen lääänge:love: Men rex kommer det definitivt bli det med. Tycker dom är jättevackra och då särskilt dalmatiner men eftersom den färgen anses svår så får den vänta.
Hade/har en rex hane på gång men uppfödaren vill ställa honom på KM:et först och nu efter vad som hände på LU har KM blivit uppskjutet på obestämd framtid så jag vet inte hur det blir nu...

Jag vill ju gärna sälja mina kaniner till utställning/avel med om dom håller måttet men det blir ju lite tufft när man bor på en ö och är beroende av båten... Kaninen blir ju väldigt dyr för mig att sälja om jag ska ta båten enbart för att leverera den.
Men å andra sidan så kan man ju kanske slå ihop det med att man åker på utställning när jag tänker efter. Sitter redan och spanar efter utställningar fast jag inte ens har en kanin än:D
 
Sv: Kaninavel

Vet inte om det är i arbetsstadiet fortfarande eller så (som i att skapa en ny variant av en ras)... Men jag såg på ett annat forum att de väntade rexdvärgvädur kullar :p Nu ville du väl kanske inte ha någon dvärgvädur men det är kanske en roligkombo att få det bästa av två världar.
 
Sv: Kaninavel

Det är en godkänd variant av dvärgvädur, dock ganska ovanlig (vilket också innebär att de oftast inte är så rastypiska).

TS:
Genetik är bra att kunna, och givetvis regler för kaninhållning som ska följas (oavsett om man avlar eller inte). Innan du tar en kull, se till att ha plats för ungarna om alla inte blir sålda direkt, vilket är vanligt.
Kaninungar säljer man bäst genom kontakter eller annonser (och genom att ha eftertraktade djur inom kaninvärlden, såklart). Transport brukar alltid ordna sig över hela Sverige.

Synen på att sälja gamla avelsdjur beror helt på i vilka kretsar du rör dig :p Generellt är det väl mer accepterat inom kaninavelsföreningen (vanligt) än i hoppförbundet.

Edit: Vissa färger är svårare än andra ja, men allt går om man kan genetiken. Speciellt är tecknade djur svåra eftersom man inte rakt av kan säga hur teckningen nedärvs. Av de raser du nämner har rex flera fördelar, dels är den förmodligen lättast att sälja till kel som Ferrari nämnde, och det är också den som kräver minst burstorlek. Belgiska jättar är läckra men jag tycker man hör om ganska många med dåligt temperament. Men i slutänden beror det självklart på vilken du själv föredrar!
 
Sv: Kaninavel

Du vet väl att Stora Silver är en vacker ras :angel::angel::angel::p


Jag tycker som jag sagt till dig innan att du ska fundera ordentligt och satsa på den ras och färg du vill redan från början. Och som någon sa, tänka på plats till ungar, man tycker man har mycket plats men POFF så är det fullt, förstår inte hur det kan bli så :angel::D
 
Sv: Kaninavel

Några dvärgar blir det nog inte här. Man ska aldrig säga aldrig men jag föredrar stort framför smått och har så alltid gjort:angel:

Jag vill gärna läsa genetik och även etologi men det finnns helt enkelt inga sånna böcker. De böcker jag hittar på bibliotek och i bokhandel är inriktade på "såhär ska buren se ut", "det här ska kaninen äta", "såhär lyfter/bär du din kanin" och "din kanin kan också känna smärta". Allt skrivet med ett språk som lämpar sig bäst för små barn. För vuxna kan ju inte vara intresserade av smådjur:cool:
Letar även efter böcker som går närmre in på raserna än bara hur stora dom blir och vilka färger som är godkända. Jag är helt enkelt intresserad och vill veta så mycket som möjligt.

Att jag funderar på hur accepterat det är att sälja äldre avelsdjur är ju helt enkelt för att jag inte kan skaffa obegränsat antal kaniner och till slut kommer ju alla vara släkt i stort sett. Men det är ju många år till dess.
Just nu letar jag främst efter ett par kaniner till sällskap och kanske utställning/avel. Men jag känner liksom att intresset finns och förmodligen kommer det växa sig starkare om jag känner mig själv;)

Har ev en BJ på gång men den kommer enbart vara till sällskap.
OM jag ska börja med avel så blir det Rex, lättare att få plats med, enklare att få tag i då det redan finns en uppf. här på ön och som Ni säger, lättare att sälja.

Färg får ju bli ett senare kapitel men det som anses svårt med vissa färger/teckningar är alltså att avgöra om färgen/teckningen är godkänd? Dvs inte för blekt/mörkt, prickar på fel ställe, för få prickar, för många prickar, för få/många prickar på ett ställe osv?
Jag är ju prickälskare av stora mått så jag är ju sugen på dalmatiner Rex:d
Men såg himla fina rysstecknade zobel brun ungar till salu:love:
 
Sv: Kaninavel

Nä du har ju en poäng där när du säger att det inte är nån idé att skaffa annat "sålänge". Klok du är:)

Och plats kommer inte vara nåt problem till en början. Eller alls för den delen. Trädgården är relativt stor 1600kvm och jag har sån tur att sambon är egenföretagare inom byggbranschen så vi kan snabbt få tag i byggmaterial billigt och han vet hur man bygger saker. Vilket är tur för jag kan knappt få två brädor att sitta ihop, behöver jag säga att jag inte har nåt betyg i träslöjd:o

Och joo jag veet att silver är fina, jag kan inte låta bli att kika in på dina då och då och tänka att "kanske man skulle":D
 
Sv: Kaninavel

Ang färgavel så ha Birgit Lundberg en bok som finns att köpa hos KAFs materiallager.
Sen finns även sidorna Solbakkens Kaninoppdrett och Kaninfärg.se.
Dessa två sidor har varit till väldigt stor hjälp för min del när jag lärt mig färglära. :)


Håller med gadriel om att du bör välja rasen och färgen/teckningen du känner mest för. :)
 
Sv: Kaninavel

Tack för länkarna!

Men jag KAN ju inte välja:cry:;) Jag är iofs rätt säker på att rasen blir Rex men färg var svårare. Jag älskar dalmatiner färgen men så tycker jag ju att zobel varianterna är så himla fina med. Och rysstecknade är ju:d Och castor:d

Är nog lika bra att be sambon om mååånga burar haha.
Håller på med första nu, blir en jättebur, iaf om man jämför med jordbruksverkets minimimått. Och sen 2 mindre burar, vad är bäst, stora buren uppe och små nere eller tvärtom?
 
Sv: Kaninavel

Jag har varit vaken hela natten och har nu löjligt tråkigt så jag kladdar lite här.

För tillfället väntar jag på besked om en belgisk jätte, får se om det löser sig med transport bara. Ska endast vara till kel/sällskap dock, en "lyx" kanin som jag tänker kosta på mig bara för att jag så gärna vill ha just en sån:D En svart:d

I övrigt velar jag mellan Rex eller Gotlandskanin. Båda raserna känns jätteintressanta... Hade varit kul med Rex för då får jag en ras jag gillar och kan åka på utställningar.
Men Gotlandskanin känns spännande, att få vara med och bevara en svensk ras. Dessutom får dom se ut hur som helst i färgerna så där kan man ju säga att jag gör det enkelt för mig och det har jag ju lovat att jag ska:angel:
Jag tycker dessutom det är jätteroligt med färger.
 
Sv: Kaninavel

Gotlandskanin kan du inte ställa ut då det inte är en godkänd ras inom KAF.

Det svåra med tecknade färger är just att få teckningen tillräckligt bra så att den är godkänd.

Titta på viltgul eller bourgogne rex också, tycker det är jättefint! (har också varit inne på rexar och skulle fortfarande gärna vilja ha en).

"Dvärgkaniner" av Åke Johansson handlar också rätt mycket om genetik om jag minns rätt.
 
Sv: Kaninavel

Jo jag vet att jag inte kan ställa ut gotlandskanin. Men jag är sugen på dom ändå... Lägger nog ner projektet innan jag går i bitar här;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 414
Senast: ainasoja
·
B
Däggdjur Nu är det så att jag har fått för mig att jag vill börja föda upp kaniner i liten skala (lite för skojs skull). Och då har jag ett antal...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: Jenka
·
Däggdjur Vi ska snart flytta och jag vill gärna ha min kanin ute året runt i en kaninhage där han får skutta mer, som det är idag så känns det...
Svar
14
· Visningar
3 919
Senast: Jenka
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 472
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp