HobbyHöns för ägg...

Sv: HobbyHöns för ägg...

Med balans, då menar du befruktade ägg?
Inte i första hand, även om det hänger med s a s.

Enligt dom som vet, så är max storlek på en fungerande flock 20-25 djur. Mer kan inte hönorna hålla reda på socialt. Vanligen delar dom upp sig i mindre enheter än så, nästan ner på "familjenivå".
En flock brukar, förutom ett antal hönor, innefatta en eller flera tuppar. Därav följer att 1 tupp per 10 hönor, socialt, torde vara minimum.

Hönorna parar sig ogärna med andra än flocktupparna, ibland enbart med en av dom. Har man då flockar med hönor utan tupp, så blir många alltså utan. :eek:

Nu talar jag om frilevande djur som själva kan styra och välja. Hur det fungerar i ett hönshus + kanske en liten hönsgård vet jag inte, men troligen störs dom sociala funktionerna rejält. Dom kan ju bara hålla reda på c:a 25 individer, och om det då blir 60-70??

LIA
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Fabrikshönor har vanligen inte så många ägg kvar att värpa. Efter ett eller två år så får man bara något enstaka och det blir ju lite lite i längden.

Inte alls. Har många gånger köpt just hönserihöns och de har värpt lika bra och under många år som övriga rashöns jag haft. Håller i alla fall upp tills de är 7-8 år och värper bra hela tiden med naturliga uppehåll vid ruggning och givetvis lägre produktion under vintern. Precis som alla andra jag haft mao.

------

En ras jag är väldigt förtjust i är svart orpington :)
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Enligt dom som vet, så är max storlek på en fungerande flock 20-25 djur. Mer kan inte hönorna hålla reda på socialt. Vanligen delar dom upp sig i mindre enheter än så, nästan ner på "familjenivå".


Jag undrar om inte vi pratat om varandra.

När jag ser en fungerande flock tänker jag i huvudsak på lugn och ro.
Men nu undrar jag om du inte menar att det ska finnas en karl till varje liten grupp.?:confused:

Om jag har fler tuppar till dessa hönor så blir det bråk mellan tupparna. De trivs med att vara tre.
Men jag förstår inte riktigt. Vissa hönor vill inte gå med tupp alls.:crazy:
De är inte särskilt sugna.;)
Jag har t.o.m haft höns, då flocken var mindre, som valde bort hönshuset för att bo själva, på ett annat ställe, ihop med sin väninna.....:o
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Det blir nog fel om man jämställer Asil med våra lantraser. Svenska lantraser kallas ju så för att dom sedan massor av generationer är anpassade till ett (åtminstone delvis) uteliv här.

Jag har läst lite om Asil på nätet och ser den inte som en konkurrent till våra lantraser. Dåliga äggläggare, små ägg, aggresiva mot alla fjäderfän mm. Enormt aggresiva och stridslystna (dock ej mot människor) så jag har svårt att se varför man har sådana? Tuppfäktning, vilket verkar vara enda användningen av dessa djur, är ju sedan länge förbjudet i Sverige.

LIA

Jag har övervägt dom eftersom hönorna skyddar sina kycklingar mycket bra. Vilket kan behövas här med alla glador och illrar och annat som smyger omkring.

Vill man bara ha utseendet finns ju dom två engelska stridshönsvarianterna som är betydligt lugnare och inte så stridslystna.

Att de lägger dåligt med ägg spelar inte stor roll eftersom det hela gällde att få ägg till husbehov bara. Så ett par ägg i veckan från hela gänget räcker till fullo.

/KT
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp