HobbyHöns för ägg...

KungTulle

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar få av min granne. Han har ju en liten hönsflock som går i en jättestor näthage. ( Man kan inte ha lösa höns här eftersom det finns enorma mängder glador här som glatt smaskar i sig hönor och kycklingar.)

Problemet är att grannen antagligen ska sälja sin lilla avstyckade gård inom en 2-3 år och då står jag där utan mina "finägg". De ekologiska äggen som man köper i affären är betydligt sämre liksom....

Rent tekniskt har jag full koll på hur jag ska sköta om höns hur de ska bo etc. ( Har undervisat i hönsskötsel). Jag tänkte mig kanske max en 8-10 höns och 2-3 tuppar i flocken.

Problemet är snarare vad jag ska välja för SORTS höns. Dels är jag väldigt förtjust i att bevara lantraser... dels finns det ju massor av skojiga "ras/utställnings höns".

Jag är för mesig för att äta upp överskotts djuren själv, men kan mycket väl tänka mig att sälja dem vidare till någon duktig person som är kapapel att slakta dom på "rätt" vis.

När det gäller lantraser så gillar jag Åsbohönsen starkt. De är ju en för mig ganska lokal ras och väldigt lik de ursprungliga hönsen från sydostasien.

När det gäller rashöns är jag väldigt förtjust i brahmahöns ( dessutom är de ju så stora att gladorna svårligen skulle kunna sno dom...:devil:), sedan gillar jag också "stridshönsen" eftersom dom ser så grymma ut... som små befjädrade tyrannosaurus rex :).

Angående stridshöns finns ju två engelska varianter som inte har kvar mycket av aggresiviteten mellan tupparna men har utseendet. Sedan finns ju den väldigt ursprungliga "Asil" hönan som har stridsbeteendet i full blom.

När det gäller Asil så är hönorna väldigt duktiga på att försvara kycklingarna mot fiender ( även ganska stora sådana) nackdelen är att man bara kan ha EN tupp i flocken och överskottstuppar måste hållas i separata inhägnader en och en, annars skadar dom varandra allvarligt).

Asil:

Asil_f_600.gif


Mitt behov är i princip några ägg i veckan och möjligheten att sälja tupparna...

/KT
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Själva slakten av höns är (enligt mig) inte alls särskilt svår. Men det är förstås väldigt olika från person till person..

Jag är också på g med att skaffa egna höns, och ev ett par kalkoner. Har hjälpt till med grannens i flera år och lärt mig det grundläggande om skötsel och slakt.

Lycka till!
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Problemet är snarare vad jag ska välja för SORTS höns. Dels är jag väldigt förtjust i att bevara lantraser...

När det gäller lantraser så gillar jag Åsbohönsen starkt. De är ju en för mig ganska lokal ras och väldigt lik de ursprungliga hönsen från sydostasien.
Räcker väl som argument!? :)

LIA
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Själva slakten av höns är (enligt mig) inte alls särskilt svår. Men det är förstås väldigt olika från person till person..

Fniss.

Jo jag vet hur man "fixar" en höna för grytan.....men som sagt...jag fäster mig lite för mycket vd djur för att kunna äta upp dom...

/KT
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Vill man rädda höns från missär så kan man traska till en hönsfabrik och inhandla höns för ca 10:-/st. Och dom är oftast bara 1 år. Det gjorde vi en gång när vi ville ha höns. Å fy satiken vad dom värpte...så mycket ägg på 8 höns så det var inte klokt. till slut sänkte vi bort till höger och vänster. MEN sådana hönor kräver rehablitering från början. Men sedan blir man alldeles varm i hjärtat när dom väl börjar fungera som höns och man inser man lyckats samt gett dom ett värdigt liv. Vi köpte 10 st, varav 2 st dog. Troligtvis av chock. första tiden hade dom magproblem till den milda grad att det stank som 10 skithus inne i hönsgården. därefter måste dom rehabliteras. Första tiden satt dom packade på varandra i ett hörn, stackarna visste ju inte bättre. Sedan var man tvungen klippa klorna. dom var så lång så dom nästan gick runt. sedan skulle man träna dom att sitta på pinne. dom hade ju inget balanssinne. Tids nog blev dom jättetrevliga hönor, enda dom INTE klarade av var att hoppa upp i redet. detta löstes med ett rede på golvet.

Annars måste jag säga att, dessa sk hybrider (leghorn + annan ras) som det faktiskt är var enastående hönor, både i sätt (efter rehab då) och givetvis i äggläggning. Fast det är klart, dom är ju avlade för att lägga ägg. Man kände sig sååå stolt när dom blev riktiga höns.
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Det låter ju super, men jag känner inte till en enda "höns-fabrik" i mina trakter. Annars skulle det absolut vara ett alternativ!
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Fabrikshönor har vanligen inte så många ägg kvar att värpa. Efter ett eller två år så får man bara något enstaka och det blir ju lite lite i längden.

Tar man hem lantras-höns, så gör man en minst lika god gärning. På flera sätt.

LIA
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Jag röstar på "din lokala" lantras! Annars hade jag föreslagit hedemorahöns (lantras) eller brahma som jag tycker mycket om för att de är så trevliga att hålla på med. Det går ju bra att blanda lite olika raser också om man vill det. Här har vi allt från pyttehöns till brahma tillsammans och det funkar bra.
En ras till som jag gillar är silkeshönan. De är så otroligt söta och roliga med sin tofs och pälslika fjäderdräkt men de lär inte värpa så bra.
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Blommehönsen är jättefina, ruvar duktigt och behöver, som så många andra lantraser, lite stöd för att inte försvinna.

Annars håller jag med någon ovan, att rädda några fabrikshöns är en god gärning.
Vi hade fabrikshönsen i våran blomemflock ett tag. Man får hålla reda på så att inte deras kyllingar blandas ihop med rashönsen, men annars fungerade det kanon. Då lärde de sig "hönseriet" av de andra hönsen och vi slapp det mest grundläggande.

/Migo
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Blommehönsen är jättefina, ruvar duktigt och behöver, som så många andra lantraser, lite stöd för att inte försvinna.

Väldigt många blommehöns ruvar dåligt. Viktiga att om man köper dessa ser till att de kommer från ruvande linjer.

/KT
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Notera fö att även Asil är en väldigt ursprunglig ras fullt i klass med våra lantraser även om det är lantras från annan del av världen som de senaste åren har avlats även av folk i västvärlden.

Rasen ska vara mycket gammal.

/KT
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Jasså ? Det märkte vi inte av. Dom värpte lika mycket när dom var 1 som när dom blev uppemot 5 år. Nu finns 1 höna kvar som bor hos en gammal tant. Den är urgammal och lägger 1 ägg om dagen.
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Väldigt många blommehöns ruvar dåligt. Viktiga att om man köper dessa ser till att de kommer från ruvande linjer.

/KT

Är Blommehöns samma som Blommeröd?

Jag har rena Blommeröd, inga problem med ruvning där inte.

Men tre tuppar til ca 10 hönor , är inte det lite väl mycket?
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Det missade jag...

TS..varför 3 tuppar till så få hönor ? Oftast räcker det med 1 tupp till uppemot 50-150 höns.
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Jag har 3 tuppar till ca 60 pullor, några är renrasiga, resten gatukorsning.:D

Det kan vara så, när de går på så stort område som mina gör, att då är tre för lite.:confused: Jag beräknar att ca 10 %, kanske t.o.m 15 % av äggen är obefruktade.

Jag tror inte det beror på att tupparna inte orkar med, utan faktiskt på att vissa av hönorna helt enkelt inte är sugna på att para sig,:angel: och klarar sig undan när de går på stort område.
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

I så fall, bara att gratulera. Det torde vara dom enda hönor i landet som kan lägga närmast oändligt antal ägg.

Annars är det så att hönserier ibland säljer höns som har sin produktiva tid bakom sig. Antingen använder man dom i två värpperioder med en vilo/ruggningstid emellan eller så pressas dom att värpa en längre period och anses då i stort sett vara förbrukade, varför man anser det olönsamt med vila/ruggning och istället byter mot nya unghöns. Dom utbytta går vanligen till destruktion, utom en och annan som köps av snälla människor.

Jag har mer än tiotalet exempel på att dessa fabrikshöns värper som sjutton (jämfört med t ex lantraser) första sommaren för att därefter snabbt minska. Två famlijer med sådana höns köper f n ägg från min lantrasflock! :)

LIA
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Notera fö att även Asil är en väldigt ursprunglig ras fullt i klass med våra lantraser även om det är lantras från annan del av världen som de senaste åren har avlats även av folk i västvärlden.

Rasen ska vara mycket gammal.
Det blir nog fel om man jämställer Asil med våra lantraser. Svenska lantraser kallas ju så för att dom sedan massor av generationer är anpassade till ett (åtminstone delvis) uteliv här.

Jag har läst lite om Asil på nätet och ser den inte som en konkurrent till våra lantraser. Dåliga äggläggare, små ägg, aggresiva mot alla fjäderfän mm. Enormt aggresiva och stridslystna (dock ej mot människor) så jag har svårt att se varför man har sådana? Tuppfäktning, vilket verkar vara enda användningen av dessa djur, är ju sedan länge förbjudet i Sverige.

LIA
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Blommeröd? Kan det vara höns köpta från den orten? Har inte hört talas om dom.


3 tuppar till 10 hönor är inte för mycket. Det beror i o f s på hur man resonerar.
Idealet sett från genetisk synpunkt är lika många tuppar som hönor, vilket dock blir en smula oekonomiskt och kanske även opraktiskt. Om man är uppfödare med genbank så bör man alltså eftersträva ett generöst antal tuppar.
3 tuppar till 60 hönor bör vara minst det dubbla för att få någon balans i flockarna.


Mynta2!
Vill man ha funktion på sin hönshållning, så är 1 tupp till 150 höns en omöjlighet. Av flera anledningar!
Vi, åtminstone inte jag, talar inte om fabrikshönshållning i den här tråden.

LIA
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Blommeröd? Kan det vara höns köpta från den orten? Har inte hört talas om dom.


3 tuppar till 60 hönor bör vara minst det dubbla för att få någon balans i flockarna.




LIA

Jag ska googla lite efter tävlingen i morgon, om Blommeröd.

Med balans, då menar du befruktade ägg?:confused:

Jag märker ju skillnad nu i år, mot fjol, då jag hade två tuppar på 20 hönor. Det är sämre i år, mer ägg tomma.

Jag ska förresten passa på att tacka för senast.Vänl. G.
 
Sv: HobbyHöns för ägg...

Personligen gillar jag ju våra svenska lantraser, man gör en god gärning om man tar sig an får, höns eller getter av lantras (tja, eller grisar eller... ni fattar).

Dock är jag ruskigt svag för dvärgkochin.. dels för deras fina fjäderdräkt, men framförallt för deras trevliga sätt!! SÅ mysigt att ha höns man kan klappa och gosa med :love:

hons2.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp