Bukefalos 28 år!

Kaninhanar ihop?

M

maalin_

Min kompis har köpt två kaninungar av mej, båda är hanar. Dom var lite drygt 9 veckor när hon tog hem dom och dom bor i samma bur. Men idag började dom slåss! (De är 10 veckor och 1 dag idag)
Funkar det att ha som tillsammans om man kastrerar båda? Igår var dom hur fridfulla som helst och putsade varandras päls men idag bara small det..! :crazy: Man borde ju kunna acceptera sina syskon, men jag antar att när könsmognaden spelar in tänker nog inte kaniner så ;)
PS. Dom är i varsinna burar nu.

Vid vilken ålder kan man kastrera hankaniner? Och ska man göra det samtidigt då? Tacksam för snabbt svar :)
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Inte kastrerade hanar funkar iprincip aldrig ihop, även om dom är syskon... Men som kastrerade KAN det fungera, dock inte säkert.
Jag har haft två kastrerade hanar ihop som var syskon, och det funkade kanon.

Tror att man brukar kastrera hanarna vid 6 månaders ålder? Jag har dock aldrig kastrerat någon (har bara övertagit redan kastrerade), så jag vet inte riktigt.

Lycka till. :)
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Okej :) 6 månader har jag också hört, för innan har inte dom hunnit utveckla lungor & hjärta riktigt så narkosen kan bli farlig...
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Okej :) 6 månader har jag också hört, för innan har inte dom hunnit utveckla lungor & hjärta riktigt så narkosen kan bli farlig...

Av just den anledningen har jag aldrig hört.
Däremot brukar vissa hanar vara sena med att "släppa" kulorna.
Så därför vill många veterinärer vänta, för att kaninen helt enkelt ska gå att kastrera.
Blir ju lite svårt om det inte finns något att ta bort. :p
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Jaha ;) Men låter inte det första också som en trovärdig anledning? Man vill ju inte ta några risker :p
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Man kan ha två hanar tillsammans i samma bur om de är kastrerade. Jag har två hanar som bor tillsammans i samma bur och de har gjort i tre månader. Africa är ett år och han är kastrerad. Jag kasterade honom och väntade en månad innan han fick en kompis. America är runt fem månader och han är fortfarande inte kasterad än och de går jätte bra ihop än så länge... :)

Alla kaniner blir könsmogna olika så åldern spelar inte så stor roll det är snarare hur stora dom är. De klarar narkosen bättre dessto större de är.
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Det där är ju beroende på alla kaniner.

Finns honor som aldrig går bra ihop med andra honor och vissa gör det, sen finns det hanar som aldrig går ihop men andra gör det.

Jag har 2 okastrerade hanar tillsammans sen dom var små och dom har aldrig bråkat .
Nu är dom 5 år och inte ett endaste bråk har ploppat upp även fast dom är könsmogna.
Sen hade jag en hona som verkligen inte gick ihop med andra honor, då hon "dödade" sin burkompis.
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Man ska väl inte ha 2 hankaniner i samma bur ? Har hört av en kompis att det ofta blir bråk om man har dom så..
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Man ska väl inte ha 2 hankaniner i samma bur ? Har hört av en kompis att det ofta blir bråk om man har dom så..

Okastrerade ja.
Då ska man helst inte ha de i samma bur.
Det kan gå bra.
Men risken är större att det inte går bra, och jag skulle inte vilja chansa.
 
Sv: Kaninhanar ihop?

kaniner är väldigt känsliga för narkos och kan dö om man har otur!

så det här med lugnor mm ska va utvecklade har ingen betydelse. däremot som nån annan sa, kulorna måste ha trillat ner i rätt läge, vilket kanske tar olika tid. kaniners könsmognad kan ju så in olika, oftast mellan 3-7 mån skulle jag säga.

jag perosnligen har inga kaniner som bor ihop. är det nån som går ihop går dom i grupp, vilket passar bäst tycker jag.
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Mina hanar var okastrerade o var i samma bur. bråkade ALDRIG .
Och dom levde i samma bur hela livet , inte ett endaste bråk så de där är helt olika.
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Klart det kan gå bra.
Men när det väl går fel, så gör det det ordentligt!
Och jag är inte den som skulle vilja chansa.
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Hej! :)

Jag har två hanar. Dom är nu 1 år och jag kastrerade dem när dem var etthalvt år.
I början var dem skilda för vi var osäkra på vilket kön de hade.
Sedan fick vi reda på att de var två hanar.:bump:
Nu är de i samma bur och trivs.

Hej då!
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Enligt gällande djurskyddslagstiftning får man inte ha två okastrerade hanar ihop.
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Är det tom en lag? :o man lär sej något nytt varje dag :p
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Hanar fungerar i primcip aldrig ihop.
Även fast dom är kastrerade.
Sällan honor också. men de är lättare att honor passar ihop.
De bästa är en hona och en kastrerad hane.
 
Sv: Kaninhanar ihop?

Jag var nyss och hälsade på en vän, hon hade två hanar ihop. De var syskon, men inte ur samma kull. Ingen av dem var kastrerade, och de bråkade inte heller.

Undantaget som bekräftar regeln? :p
 

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: Blyger
·
Däggdjur Är det inte det ena så är de det andra. Nu har mina två kaniner bott ihop i dryga tre veckor och funkar helt okej. Tills idag. Nu är hon...
Svar
13
· Visningar
2 924
Senast: Milene
·
Däggdjur Min familj fick hem en kaninunge (hona) för en vecka sedan och satte idag ihop henne utomhus med vår andra kanin, en hane på ca 1,5 år...
Svar
1
· Visningar
1 278
Däggdjur Idag såg jag att våran ena kanin inte mådde bra. Arg på mig själv som inte sett något tidigare :( Troligen har dom bråkat med varandra...
Svar
5
· Visningar
2 044
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp