Bukefalos 28 år!

Avmagrad kanin, tips på foder?

MM

Trådstartare
Idag såg jag att våran ena kanin inte mådde bra. Arg på mig själv som inte sett något tidigare :(

Troligen har dom bråkat med varandra och han hade fått ett större sår men som låg under all päls så jag har inte sett det. Varit pigg och glad, ätit som vanligt m.m. så därför har jag inte sett något annorlunda och dom har varit som vanliga mot varandra vad vi sett.

Ringde givetvis veterinären direkt för jag trodde jag skulle behöva ta bort honom men sen när vi kom dit ett par timmar senare så sa veterinären att han ändå var så pass pigg och framåt trots skadan och den såg fin ut trots att det är en utekanin mitt i sommaren med värme och flugor. Så hon tyckte vi skulle ge honom en chans. Så det ska han få och bor nu inomhus i ett rum i källaren där det är svalare och utan flugor som kan irritera tillsammans med sin kamrat men i varsina burar.

Nu var han avmagrad och det har inte synts under all päls och det har gått fort för han var inte sån förra veckan när jag lyfte upp dom och kollade igenom dom (just denna av dom båda uppskattar om man inte bär runt på honom annars hade jag märkt det tidigare) och vi skulle ge massa mat och väga honom och se så han går upp i vikt.

Men finns det något jag kan ge honom som är extra bra för viktuppgång för kanin?
Jag skiter i om det är speciellt nyttigt för honom just nu (givetvis inte vara farligt) så jag ger gärna vad som som kan hjälpa.
Hans bett kollades och det såg bra ut så att han blivit mager är troligen för att han blev skadad och tappade i vikt.

Någon som har tips på foder att ge honom?
 
Det är väl samma som hästar, lucern är bra + olja. De måste ha mycket grovfoder därav lucernen. Men jag skulle nog även stöd-mata med critical care (CC) då det innehåller massor av bra saker. Även solrosgrön har jag hört är bra pga att det är högt i fett.
Rabbfor som pellets innehåller också mycket protein (används mycket till köttkaniner) men det innehåller dåligt med fibrer, så risken är att den äter bara rabbfor och slutar med hö. Får den inte i sig tillräckligt med fibrer kan magen sluta fungera och då har man ett nytt akut problem...

Förlåt, kanske började rabbla lite för mig själv men jag tror du fattar. :) Kollade veterinären på tänderna förresten? Hade de någon ide om VARFÖR han är så mager?
 
Det är väl samma som hästar, lucern är bra + olja. De måste ha mycket grovfoder därav lucernen. Men jag skulle nog även stöd-mata med critical care (CC) då det innehåller massor av bra saker. Även solrosgrön har jag hört är bra pga att det är högt i fett.
Rabbfor som pellets innehåller också mycket protein (används mycket till köttkaniner) men det innehåller dåligt med fibrer, så risken är att den äter bara rabbfor och slutar med hö. Får den inte i sig tillräckligt med fibrer kan magen sluta fungera och då har man ett nytt akut problem...

Förlåt, kanske började rabbla lite för mig själv men jag tror du fattar. :) Kollade veterinären på tänderna förresten? Hade de någon ide om VARFÖR han är så mager?

Tack för tips!
Får kanske beställa på nätet för jag tror inte det finns i butik i stan men får ta en sväng imorgon och kika vad dom har inne.
Han åt Cuni Nature tidigare men så slutade dom sälja det här i stan så köpte ett annat som jag givetvis glömt namnet på å inte har kvar påsen utan det åkte i en låda med lock.

Veterinären trodde det berodde på att han var sjuk helt enkelt pga skadan och att blir dom dåliga så kan dom helt enkelt bli magra.
Den andra är fortfarande rund och fin.
Veterinären kollade tänderna och dom såg bra ut.
Hon hade givetvis inte heller full koll på varför han blivit mager men bad oss ge honom en vecka iaf och fodra upp honom och väga varje dag och se om det blir skillnad.
Han är ju inte purung men inte heller gammal, född sent 2011.
 
Hur ser skadan ut? Om såret är torrt och läker fint, varför ha kaninen i källaren? Solljus och grönt gräs gör bara kaninen gott. Sålänge inte såret verkar vara angripet av insekter - vilket är ganska ovanligt på kaniner tycker jag - så hade jag haft honom ute som vanligt. Jag hade inte heller satt honom i egen bur om jag ville att de skulle gå ihop sen. För risken är då större att det blir nya konflikter. Kontrollerar du såret två ggr om dan har du bra koll på det. Om det inte varar eller blöder såklart.

Jag hade givit lite rabbfor som tilläggsfoder, eller stampe. sen hö och ev lite lusern om jag hade det hemma. CC är bra att ha hemma oavsett. Men sålänge magen fungerar som den ska skulle inte jag ge cc, ha koll på avföringen bara.
 
Som jag befarade så såg inte såret bra ut under skorpan trots att veterinären sa att det såg fint ut, utan innan jag la mig igår så började det komma lite var när jag kände på det för att se om skorpan börjat lossna som veterinären sa den kommer göra å då skulle jag ha koll så den åker av. Fick ta av det mesta av skorpan och få ut varet. Stank APA :yuck:

Ringde veterinären idag som sa att jag ska tvätta såret 2 ggr om dagen med koksaltlösning så såret inte får en ny skorpa å allt var kan komma ut.

Tycker dock synd om honom för han ser ut att vara lite besvärad nu å det skulle jag med vara så som det ser ut :crazy: :(

Verkar dock må bättre. Äter, dricker, bajsar normalt, sitt vanliga humör och har gått upp lite i vikt...

Men nu tryckte jag lite igen på såret å då kom det mer var. Känner mig lite rådvill då han verkar pigg men måste ju ha ont stackarn :(
 
Som jag befarade så såg inte såret bra ut under skorpan trots att veterinären sa att det såg fint ut, utan innan jag la mig igår så började det komma lite var när jag kände på det för att se om skorpan börjat lossna som veterinären sa den kommer göra å då skulle jag ha koll så den åker av. Fick ta av det mesta av skorpan och få ut varet. Stank APA :yuck:

Ringde veterinären idag som sa att jag ska tvätta såret 2 ggr om dagen med koksaltlösning så såret inte får en ny skorpa å allt var kan komma ut.

Tycker dock synd om honom för han ser ut att vara lite besvärad nu å det skulle jag med vara så som det ser ut :crazy: :(

Verkar dock må bättre. Äter, dricker, bajsar normalt, sitt vanliga humör och har gått upp lite i vikt...

Men nu tryckte jag lite igen på såret å då kom det mer var. Känner mig lite rådvill då han verkar pigg men måste ju ha ont stackarn :(
Jag klämt var 2 ggr per dag och tvättat med till exempel klorhexidin tills det slutade vara. Det fick jag rekommenderat av veterinä vid en varböld i kaninöra för ett antal år sedan. Det kan ta vad som känns som en evighet, jag vill minnas att jag höll på över en vecka men då var varet väldigt grönt till att börja med. Och lukten ska vi inte tala om,,.

Innan veterinärbesöket hade jag iofs tvättat med alsolsprit :angel: När jag berättade det så tyckte veterinären att klorhexidin vore bättre, men när jag var liten så tvättade vi ofta sår med det.
Tycker de rekommenderar koksalt till allt numera och jag upplever det som bra på rena sår, men för infektioner/inflammationer krävs mer enligt min erfarenhet.

Om klorhexidin:
Klorhexidin används vid rengöring av hud och slemhinnor. Om du inte har tillgång till rent vatten, när infektionsrisken är stor, kan du rengöra sår med Klorhexidin.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 664
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp