Kaninungar under höst/vinterhalvåret

Ellenkantarell

Trådstartare
Jag har läst i en del böcker att man kan hålla en kaninhona med ungar utomhus även under vintern, är dock lite skeptiskt till det...? :o
Har en hona på 4 månader nu, och skulle gärna vilja ha en kull ungar på henne innan hon fyller ett år, vilket hade varit ganska perfekt i september-oktober-november. Problemet är bara att jag inte har några möjligheter att låta henne bo inne, utan i en isolerad utebur.

Så nu undrar jag om det verkligen är så att man kan låta kaninhonor föda sina ungar utomhus i runt nollgradigt? Jag tycker att det låter lite vågat när det är små, nakna kaninungar man pratar om...
 
Sv: Kaninungar under höst/vinterhalvåret

Ungarna ligger ju väl nerbäddade och kan frysa ihjäl om de hamnar utanför boet oavsett årstid. Dock är det väl sällan honorna som bor utomhus faktiskt vill bli parade, de brukar anse att det är fel årstid.
 
Sv: Kaninungar under höst/vinterhalvåret

jag har haft några kullar utomhus när det är många många minusgrader och det har aldrig varit några som helst problem. ungarna ligger ju på en bädd med halm/hö och på mammans päls, sen lägger ju mamman päls ovanpå ungarna och eftersom hon diar sina ungar endast 1-2ggr/dygn så ligger ungarna där tillsammans och håller värmen väldigt bra. har du dom i en isoleringslåda, vilket jag har till alla mina kaniner sommar som vinter, så är det ju så gott som vindstilla där inne så jag tror inte dom kommer att frysa ihjäl, såvida dom inte lyckas krypa ut ur bädden och bort från de andras kroppsvärme. jag brukar låta mina kaniner få sin första kull sommartid, och sen parar jag någon gång ibland, och ibland är det vinter och då vet ju honorna hur de ska ta hand om dom små, eftersom att dom haft kull tidigare! :)
 
Sv: Kaninungar under höst/vinterhalvåret

varför vill du ta kull innan hon är 1 år? jag skulle vänta tills nästa vår och ha "rätt" årstid till min fördel (värme, mer villiga honor och helt enkelt rätt "säsong").

Då har honan fått växa på sej både mentalt och fysiskt dessutom :)
 
Sv: Kaninungar under höst/vinterhalvåret

Okej, tack för tipsen! :)
Anledningen till att ta kullen så tidigt är helt enkelt för att uppfödaren rekommenderade detta. Hon pratade om komplikationer o sådant med bäcken om man väntar för länge...? Hon är född den 29 januari, och om jag parade henne i april nästa år så borde väl dessa månader inte spela någon större roll? Det är ju ändå bara cirka tre månader vi pratar om ;) Samtidigt rekommenderade uppfödaren jag skulle ställa ut henne innan kullen, eftersom det sker förändringar i pälsen, tunnhet m.m. (Hon är en lejonhuvad dvärgvädur med mkt man) :)
 
Sv: Kaninungar under höst/vinterhalvåret

att 1 år är den "magiska gränsen" är en vanlig myt som vi människor hittat på, bäckenet stelnar inte på kaninens årsdag såsom många tror (och sprider vidare).

i själva verket så samlar kaninen på sej fett runt bäckenet (fett samlar sej i princip runt alla organ) som kan försvåra en ev. förlossning, hålls däremot honan i form är det ingen fara att vänta lite, jag har tagit första kullen på kaniner som är närmre 3 år utan problem, det är också väldigt vanligt i hoppkretsar att man tar första kullen runt 2årsåldern.

Jag kan tänka mej att uppfödare som har väldigt många kaniner och stor uppfödning behöver ta första kullen rätt tidigt då dessa djur ofta är mycket stillasittande och samlar på sej fett lättare än ett aktivt djur.

oavsett när man väljer att ta kull så är det alltid en risk, senast förra året fick jag åka in akut och kejsarsnitta en kanin och blev iom det av med en väldigt viktig avelshona.

mitt råd, ta kullen i vår istället och se till att hålla honan i god kondition!. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 087
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 480
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp