Kapat telefonnummer?

Tass

Trådstartare
Häromdagen fick jag ett telefonsamtal som började så här: "Hello Madame, how are you today" varpå jag bröt kontakten. Linjen var knastrig, rösten avlägsen och engelskan stelbent. Det lät som en lurendrejare.

Nu kommer vi till det konstiga. Numret som visades på displayen hör till en äldre kvinna i Stockholm. Det är ett 070-nummer, inget landsnummer. Men jag har så svårt att tro att Dagny 70 år ringer upp mig med ung röst för att prata på engelska. Kan telefoner bli kapade? Eller telefonnummer? Är det någon annan som har råkat ut för detta?
 
Häromdagen fick jag ett telefonsamtal som började så här: "Hello Madame, how are you today" varpå jag bröt kontakten. Linjen var knastrig, rösten avlägsen och engelskan stelbent. Det lät som en lurendrejare.

Nu kommer vi till det konstiga. Numret som visades på displayen hör till en äldre kvinna i Stockholm. Det är ett 070-nummer, inget landsnummer. Men jag har så svårt att tro att Dagny 70 år ringer upp mig med ung röst för att prata på engelska. Kan telefoner bli kapade? Eller telefonnummer? Är det någon annan som har råkat ut för detta?
Ja, det är tyvärr inte helt ovanligt. Ännu mer tyvärr är det att det går inte att ta tillbaka sitt nummer utan man måste byta till nytt hos operatören. Jag läste så sent som nu i veckan om problemet med att många aktörer kapar svenska nummer för att försöka lura folk då de flesta inte vill svara när utländska nummer ringer. Det är bl a indiska microsoftbedragare som kapar.

Troligen någon sådan som ringde dig? Kontakta tanten och berätta vad som hänt så hon slipper obehag.
 
Oj det låter inte bra. Jag har googlat fram en sida där man kan kolla nummer, men just det här numret är det tydligen inte sökt på. Så dom har precis börjat använda det då?
Men om jag ringer det här numret, hamnar jag då hos de som har kapat det? För annars vet jag inte riktigt hur jag ska kontakta den rättmätige ägaren.
Ska se om hon har något fast abonnemang.
 
F ö - kan dom kapa även ett fast nummer? Eller är det mobilnummer enbart?
Jag känner bara till att det är mobila nummer som kapas. Du kan ringa henne, det är inte kapat så samtal eller sms går till dem utan det är hon som kommer få obehaget då alla kommer tro att det är hon som ringer. Det hjälper inte heller att stänga av telefonen, de fortsätter använda numret men om hon byter slipper hon bli ihopkopplad med dem.

Pekas ut som bedragare på nätet.
 
Tusen tack för info!
Nu har jag ringt, det var ingen som svarade men jag har lämnat ett meddelande. Får se om hon hör av sig, i vilket fall som helst så har hon fått ett tips.
 
Vi hade en artikel i lokaltidningen för inte så länge sedan om samma sak. Mannen vars nummer de använde blev tvungen att byta men vad jag förstod hjälpte hans teleoperatör honom gratis.
 
Häromdagen fick jag ett telefonsamtal som började så här: "Hello Madame, how are you today" varpå jag bröt kontakten. Linjen var knastrig, rösten avlägsen och engelskan stelbent. Det lät som en lurendrejare.

Nu kommer vi till det konstiga. Numret som visades på displayen hör till en äldre kvinna i Stockholm. Det är ett 070-nummer, inget landsnummer. Men jag har så svårt att tro att Dagny 70 år ringer upp mig med ung röst för att prata på engelska. Kan telefoner bli kapade? Eller telefonnummer? Är det någon annan som har råkat ut för detta?
oh no jag som just beställt ett nytt SIM till min gamla farmor, ringde telia å de hade skickat men vi har inte fått det :O
 
Uppdatering
Blev uppringd av en orolig person som ville veta vad som hänt. Jag berättade och hen tackade för infon. Tänkte att nu har jag gjort dagens goda gärning.

En stund senare blev jag uppringd igen av samme person. Hen har nu pratat med polisen och det är polisanmält. Polisen säger att fenomenet är nytt och att dom vet inte vad de ska göra. De hade också sagt att nu kan MITT nummer bli kapat :crazy: Ev kommer polisen att höra av sig till mig, och mitt namn och nummer finns i polisanmälan. Vilket innebär att jag är skyddad också. Förhoppningsvis. Men men det kanske slutar med av jag måste byta nummer...

Jag har i alla fall numera en ny, oväntad vän i X-stad
Det var snabb pay-back på den goda gärningen :)

Tack @bukefalos för hjälpen :)
 
Uppdatering
Blev uppringd av en orolig person som ville veta vad som hänt. Jag berättade och hen tackade för infon. Tänkte att nu har jag gjort dagens goda gärning.

En stund senare blev jag uppringd igen av samme person. Hen har nu pratat med polisen och det är polisanmält. Polisen säger att fenomenet är nytt och att dom vet inte vad de ska göra. De hade också sagt att nu kan MITT nummer bli kapat :crazy: Ev kommer polisen att höra av sig till mig, och mitt namn och nummer finns i polisanmälan. Vilket innebär att jag är skyddad också. Förhoppningsvis. Men men det kanske slutar med av jag måste byta nummer...

Jag har i alla fall numera en ny, oväntad vän i X-stad
Det var snabb pay-back på den goda gärningen :)

Tack @bukefalos för hjälpen :)
Fast bara för att du blivit uppringd behöver du ju inte bli kapad, de ringer till massor med olika människor och kapar knappast alla telnr. Dessutom tror jag det är utländska aktörer så att du står med i polisanmälan spelar nog ingen roll. Problemet är ju att enda sättet att lösa det om man blir kapad är att byta nr. Trist om man som jag haft samma i över år. :down:

Vad roligt att du kunde göra någon glad idag. :)
 
Fast bara för att du blivit uppringd behöver du ju inte bli kapad, de ringer till massor med olika människor och kapar knappast alla telnr. Dessutom tror jag det är utländska aktörer så att du står med i polisanmälan spelar nog ingen roll. Problemet är ju att enda sättet att lösa det om man blir kapad är att byta nr. Trist om man som jag haft samma i över år. :down:

Vad roligt att du kunde göra någon glad idag. :)
Nej jag förväntar mig inte att bli kapad, men jag blev förvånad att det faktiskt kan bli följden. Å andra sidan är det inte säkert att polisen har koll...
Jag tänker mest att om folk blir sura på mig och anmäler mig för samtal andra har ringt. Det lär tyvärr hända att folk skäller ut en osv.

Ja det var trevligt att få bevisa att människan inte är alltigenom ond :laugh:
Särskilt som hen precis har blivit kapad...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp