nordsvensken

Trådstartare
Jag undrar lite, vad gör det för skillnad mellan korta eller långa "piggar" på kapsoner? Ställer frågan här eftersom ridkapsoner tenderar att vara vanligare bland er som rider akademiskt!
 
Sv: Kapsoner

Lagom är bäst heter det ju. :angel:

De riktigt långa piggarna är ofta helt överflödiga.
Jag tycker att det korta brukar fungera bra på de flesta hästarna.

Jag har hittils bara stött på en häst som jag velat ha "mellan långa" piggar på och det är min gamla tant som har en tendens att vara lite väl okänslig när hon känner för det.
För varje gång jag satt igång henne (har en skada som jag får ta det lugnt med och kylan gör att ryggen krånglar) är hon känsligare. Nästa gång misstänker jag att jag kan rida på de korta piggarna som på en "normal" häst.

Det jag försöker komma fram till är att de korta ofta är mer än tillräckligt och enklast att hantera.
 
Sv: Kapsoner

Längre piggar är alltså skarpare?

Jag har en normalkänslig häst, men är i gengäld svag och värkbruten, så jag ser gärna att det är "lite skarpt" för att kunna rida även dåliga dagar... Är mellanlånga piggare ett bra alternativ då?
 
Sv: Kapsoner

Ju längre piggar desto mer "hävstång" (inte riktigt korrekt, men lite åt samma håll).

Var är det du tittar på piggarn? Vad som är mellanlång varierar otroligt mycket.

Fast om det är en normalt känslig häst som har dåliga dagar hade jag valt det mildare för att veta när det är en dålig dag. Har man däremot en okänslig eller en häst som sätter sig på tvären hade det känts mer aktuellt att ha något skarpare under inlärningen.
 
Sv: Kapsoner

Fast om det är en normalt känslig häst som har dåliga dagar hade jag valt det mildare för att veta när det är en dålig dag. .

:angel: Det är JAG som har dåliga dagar, inte hästen. Jag var nog...lite otydlig! Hästen är frisk och fin, och har bara bra dagar ;)
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 307
Senast: Oknytt
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
455
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp