Kasterera hanhund- känsligt ämne

Ja det finns ju alltid risker vid ett ingrepp och det är också något som jag inte tar lätt på när det är ett ingrepp som inte handlar om att rädda hundens hälsa.

Testa en kemisk och se om din hund förändras av en kasterering, min blev en varulv dom 2 första veckorna efter den kemiska men sedan vart han väldigt lugn och timid.
 
Så var det redan tidigare, det ända som hänt var att tidigare var det smådjurssektionens rekommendationer, samt att var texten finns har bytt plats på hemsidan.
Märkligt att så få verkar ha fått den informationen i samband med kastrering. Slarvar veterinärena?
Uppenbarligen är pratet om nakdelarna inte fördommar iaf :)
 
Testa en kemisk och se om din hund förändras av en kasterering, min blev en varulv dom 2 första veckorna efter den kemiska men sedan vart han väldigt lugn och timid.
Jag ska göra det. Att pälsen kommer bli förstörd är jag inställd på. Han är idag välpälsad för sin ras och jag får ullskrapa honom mer än genomsnittet. Den sträva pälsen är fantastiskt fin och lättryckt men frågan är om jag orkar hålla efter underullen så han kan fortsätta trimmas. Redan i dag är det gränsfall. Det får isf bli att ta fram maskinen och köpa täcken:(
 
Jag ska göra det. Att pälsen kommer bli förstörd är jag inställd på. Han är idag välpälsad för sin ras och jag får ullskrapa honom mer än genomsnittet. Den sträva pälsen är fantastiskt fin och lättryckt men frågan är om jag orkar hålla efter underullen så han kan fortsätta trimmas. Redan i dag är det gränsfall. Det får isf bli att ta fram maskinen och köpa täcken:(

Jag har ingen erfarenhet av att pälsen blir sämre men min är en chihuahua så det finns ju ingen underull att håll redan på där. Hoppas att det inte påverkar hans kvalite!

Köpa täcken kan du göra billigt på Hööks, dom flesta täcken jag äger kommer från dom och där kan man ta med hunden in för att prova dom.

Jag har väldiga problem med att hitta täcken som inte täcker snoppen på honom! Undrar om tillverkarna tror att alla hundar är tikar :banghead:
 
Jag ska göra det. Att pälsen kommer bli förstörd är jag inställd på. Han är idag välpälsad för sin ras och jag får ullskrapa honom mer än genomsnittet. Den sträva pälsen är fantastiskt fin och lättryckt men frågan är om jag orkar hålla efter underullen så han kan fortsätta trimmas. Redan i dag är det gränsfall. Det får isf bli att ta fram maskinen och köpa täcken:(
Jag tycker att du är överkänslig. Schäfer + dv-schnauzer låter väl jättegulligt :)
 
Nähä! Du skrev ju så här:

Jag ska kastrera min Dvärgschnauzer. Men det har suttit håååååårt inne. Mest för att han är av trimras och jag vill inte förstöra hans päls. Pälsens egenskaper var en av de saker som jag föll för.
Nu är han en mycket trygg och mentalt stabil hund som inte besitter några rädslor. Hade han haft en endaste liten en hade jag aldrig kastrerat!!!
Vi har dock uppfödning av annan ras och har flera tikar hemma. Lilla skägget sköter sig mycket fint i löpen men det är många löp per år och det blir en krånglig hundhållning där vi måste hålla han särad från de övriga pga risken för "olyckan". Det är inte kul för någon av hundarna eller oss. Så i slutändan tror jag att för just den här individens skull kan kastrering vara till fördel.

GUUUD att man ska ha behöva ha senila bukekamrater :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp