Bukefalos 28 år!

Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

LadyLusifer

Trådstartare
Jag har en pre hingst på 8år. Har bara haft honom sen i december. Väldigt lugn och timid till en början men har börjat hingsta en del mot både val och ston nu. Har börjat sticka i väg och trilskas en del i ridningen också. Så jag funderar på att kastrera honom. Har köpt honom som tävlingshäst i dressyr, även om han så klart har ett avelsvärde och tidigare avkommor. Jag tror livet som dressyrhäst blir lättare för både honom och mig som val, vad tror ni?
Har hört att de kan tappa allt från livsgnistan till hela hingstnacken och bli deprimerade om man skär en vuxen hingst, någon som har någon erfarenhet?
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Jag har ingen personlig erfarenhet, och inga negativa erfarenheter (det finns det säkert andra som har).
De hästar jag träffat, som kastrerats sent (några stycken), har mått utmärkt. Den ena var 16-18år då han kastrerades, efter att ha fått en drös avkommor - en väldigt lugn och trevlig häst. Han kunde dock inte gå med ston, eftersom han fortfarande betäckte och uppvaktade. Enligt hans ryttare, var han lite lugnare i temperamentet efter kastreringen men inte förändrad i övrigt.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Nu väntade jag inte så länge med min men honom kastrerade jag sent året när han var fem.
Jag var jätteorolig att det skulle bli skillnad på honom men nu i efterhand har ingenting egentligen förändrats utan han är precis som han var som hingst.
Satt till och med och grät när jag bokade tiden för operation :D

En grej hände bara och det är att han blev lite töntigare men annars så är det ingenting och det känns som en väldigt liten del.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Kastrerade min frieser när han skulle fylla 7. Han tappade inte nacken. Däremot blev han inte lika modig som valack. Kastreringen flöt på fint, tog liggande på klinik.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

kul med svar!
Den här är fullständigt otittig, så det borde inte vara något problem med en aning töntighet :D
det som vore skönt är om han får lättare att focusera på mig och inte annat i kring! Han är snäll men han har börjat hingsta sig och jag vill inte att det ska bli värre. Jag är väldigt noga med lydnad och att de ska lyssna och gör mycket arbete från marken med mina två grabbar.
Men det räcker liksom inte hela vägen fram till den nivå jag vill ha det på.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Känner två stycken som kastreras sent,en ardennerkorsning 9 år,och en bruksnordis 10 år,dom vart inte särskillt förändrade alls,tyvär,då ägarna hade hoppats att dom skulle bli mindre hingstiga,men där gick dom på en nit. Kunde fortfarande inte gå nära ston utan att det skulle "hummas" och hänga ut den,och ibland (under brunst) slog det "slint i skallen" på dom och dom sprängde staket och allt för att ta sig till flickorna,och i boxen kunde korsningen bara explodera om andra hästar släpptes ut först,kastade sig mot väggarna och skreeeeeeeeeeeeeeek! Det var ungefär den här stilen det var när man skulle ta in/ut ur hagen på dom bästa dagarna nästan: http://www.youtube.com/watch?v=IAvo7hI3pzE

Dock var ju dessa två riktigt besvärliga från början,och jag vet att ena kom iallafall från en äldre man som haft han som enda häst på gården och kört lite jordbruksredskap och sånt,så han hade knappt ens sett en annan häst i hela sitt liv.

Även om din är lugn och sköter sig så skulle jag endå kastrera,finns nog alltid en liten stress hon hingstar när ston är i närheten,och det är ju bara onödigt,ser inget negativt alls med att kastrera! Nacken och allt lär han nog behålla endå! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Det var lite så jag tänkte också, det borde ju bli mycket lugnare och skönare för honom som val? Hoppas jag iaf :laugh:
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Min fd tävlingsponny kastrerades som 10 åring när jag slutade tävla honom. Han var visserligen väldigt snäll som hingst men kastrerades när han skulle börja ridas av mindre barn och för att dom bara hade ston kvar i stallet. Han "blev vallack" väldigt snabbt och blev lugnare och mer matglad väldigt fort och kunde utan problem gå med stona efter drygt ett halvår. Tappade lite showighet men blev i stället mer avspänd i nya miljöer så tror inte han tappade så mycket på tävlingsfronten heller och absolut inget han själv lider av.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Jag har erfarenhet av två hingstar som kastrerats sent. min föra häst nordis korsning och han vart värre efter kastrationen. han vart helt enkelt hingstigare och jobbigare på alla plan.

sen en arab som tydligen kastrerats när han var 12. lugn so en filbunke och man såg ingen hingstighet alls. han var som han varit valack hela livet.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Jag har skurit 4 vuxna PRE hingstar och här kommer beskrivningen på hur det blev.

Hingst nr 1. Inköptes på sommaren som 6-åring. Släpptes i rasthage med över 2 meter höga stängsel, både träslanor och rejält med eltrådar. Efter ett tag så började han att ta sig ut, hur det gick till är det ingen som vet för han gjorde bara det när ingen såg honom. Förmodligen la han sig platt och kröp ut. Därför fick han stå inne efter ett tag. Han var väldigt (!) hingstig och på våren nästa år skars han. Efter det tog det två veckor och sen blev han perfekt på alla sätt och vis. Men han var otroligt kaxig och kavat så han blev lagom när han kastrerades.

Hingst nr 2. Kastrerades som 6 eller 7-åring, kommer inte ihåg exakt. Han förvandlades till en tjock och feg häst och dessutom tappade han mycket av lugg och man. Han blev som en punkterad ballong kan man säga.

Hingst nr 3. Kastrerades som 8 eller 9-åring. Tappade också det mesta av modet och dessutom blev det stora komplikationer med kastrationssåret. Hade han inte varit sydd inuti hade det slutat med katastrof. Han hade väldigt stora kulor och det gjorde att såren också blev stora. Dessutom hade han en grej som inte märktes så länge han var hingst eftersom testosteron är smärtdämpande, men när han skars så kom det där som ett brev på posten och han blev halt.

Hingst nr 4. Han skars som 6-åring eftersom jag inte ville köra så långt för att få en stallplats till en hingst. (Här är det svårt att hitta stallplatser till hingstar). Han var inte hingstig alls utan det var anledningen till kastration. Han blev som han var innan ungefär, något fegare bara. Men även med honom så blev det så att det fysiska problemet han hade kom fram när man kastrerade, det är inte säkert att det hade gjort det om han hade fått fortsätta att vara hingst.

Så summa summarum. Att kastrera en vuxen hingst innebär till att börja med att man berövar en häst dess identitet. Det är ett trauma för en vuxen hingst att kastreras, inget snack om den saken. Och det innebär en risk för att man får problem med något som inte märks så länge som hästen har testosteron.
Dessutom är det inte "bara" att skära, en kastration på en vuxen hingst innebär en risk, det kan gå illa om man har otur och hästen kan dessutom stryka med om man har riktig otur.
Hästen blir ALDRIG samma häst igen. Ibland blir det bättre, men har man en som är bra som den är så är risken betydande att hästen blir sämre eftersom den tappar mycket i karaktär. Nästan alla vuxna hingstar tappar i mod när man skär dem som vuxna, det brukar rätta till sig men det tar 1 till 2 år. Dessutom får man vara snål med fodret om inte en sån här häst skall bli tjock, de har lätt för att lägga på sig när man har kastrerat.
Och finns det minsta lilla problem någonstans så kan du hoppa upp och sätta dig på att det kommer fram när du skär. Testosteron är som butta ungefär.

Det är mina erfarenheter av att kastrera vuxna PRE hingstar. Själv kommer jag inte att kastrera igen eftersom det är för osäkert vad det blir av det hela. Man köper en häst och får en annan. Själva avelsbiten kan man bortse ifrån tycker jag eftersom alla PRE hingstar blir godkända när de visas. Det är bara fallen mankam och minimåttet som behöver uppfyllas för godkännande.

Det där med att din häst har börjat hingsta sig och bli lite okoncentrerad när du rider skulle jag ändå ge lite mer tid med. Alla hästar behöver sättas i arbete och det finns nästan inte en häst som går som en maskin. Han kan ju ha fått lite vårkänslor också, hingstar är betydligt hingstigare på våren. På hösten visar de i regel inte så mycket hingstighet.

Lite OT är att man alltid måste tänka på hur och var man rider när man sitter på en hingst så att man inte rider över en kiss eller bajshög. Sånt där t e x gör att hingstar tappar fokus på ryttaren. En annan sak med just din häst är också att i ditt fall så kommer det att bli en värdeminskning på din häst eftersom din hingst är en av de finaste PRE hingstarna i det här landet. Så om jag vore du så skulle jag försöka sälja honom till t e x Tyskland istället för att skära om du inte vill ha kvar honom som han är nu.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Och finns det minsta lilla problem någonstans så kan du hoppa upp och sätta dig på att det kommer fram när du skär. Testosteron är som butta ungefär.
Desto större anledningen att kastrera, en häst ska inte ridas, tränas och tävlas om den inte är helt frisk.
En annan sak med just din häst är också att i ditt fall så kommer det att bli en värdeminskning på din häst eftersom din hingst är en av de finaste PRE hingstarna i det här landet. Så om jag vore du så skulle jag försöka sälja honom till t e x Tyskland istället för att skära om du inte vill ha kvar honom som han är nu.
Mmm..för pengar och hästens värde betyder ju mera än hästens välbefinnande? Nje, knappast. En hingst som inte får leva ett hästliv och är stressad ska inte vara hingst. Då mår dom bättre som valackar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Ibland kan stallbyte underlätta också. Min hingst var väldigt jobbig på ett ställe men okomplicerad på dom andra stallen vi var på. Han trivdes iof inte så jättebra på det stället där han var hingstig. (vi flyttade pga det)
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Och vem har pratat om hingstar som är stressade och inte mår bra? Jag tror inte att du har någon aning om vad det innebär för en vuxen hingst att kastreras. Man berövar hästen dess identitet och kastration av en sån här häst är ett stort ingrepp inte minst mentalt sett!

Angående det första du citerade så kan jag garantera dig att många hingstar håller sig fräscha just för att de har sitt testosteron. Eller menar du att man inte skall rida dem ifall det möjligtvis skulle vara så att det eventuellt skulle kunna vara några fysiska defekter på hästen om man kastrerade den??

Dressyrteamet, det var en bra idé! En flytt kan vara värt att testa.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Vad räknas som sent?

*Min gamla ponny kastrerades som 5-åring och hade betäckt i Danmark tidigare. Kastrerades i samband med att han såldes till Sverige och ägarna inte hade möjlighet att ha hingst. Jag vet ju inte hur han var som hingst men han var "normal" som valack, gick med både valacker och ston i hagen hur snällt som helst.

*En bekant köpte ett halvblod som hade kastrerats som 10-åring då den var väldigt hingstig. Han blev snällare som valack, fortfarande lite hingstig i sitt beteende men lättare än innan.

* En av mina fd hovslagare hade en hingst som kastrerades som 9-åring tror jag det var. Det gick inte bra, han blev helt knäckt, livrädd för ALLT och gick ner sig så de fick ta bort den sedan.

Jag tror att det kan gå bra att kastrera sent, men man ska nog ha med sig att riskerna är större -inte bara för att ingreppet är lite mer avancerat och så, utan även psykiska och fysiska risker.
Jag var på väg att köpa en 5-årig hingst förra året och skulle då kastrerat den, men detta med vad som kan hända var en av anledningarna till att vi inte köpte den.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Och vem har pratat om hingstar som är stressade och inte mår bra? Jag tror inte att du har någon aning om vad det innebär för en vuxen hingst att kastreras. Man berövar hästen dess identitet och kastration av en sån här häst är ett stort ingrepp inte minst mentalt sett!
En häst som är stressad som hingst, kan inte slappna av och går och är småfrustrerad hela tiden ska inte vara hingst. Normalt sätt så kastrerar man heller inte hingstar som fungerar, som är avslappnade och kan gå med andra hästar. Med andra ord fungerar som en "normal" häst. Jag ser ingen anledning att kastrera en hingst som fungerar i livet och får leva livet utan frustrationen det kan innebära att vara hingst.

Och största anledningen till att inte kastrera en vuxen hingst är att ingreppet är stort. Sen kan det såklart gå hur som helst men mår inte hingsten bra som hingst så ska man inte behålla den som det heller.

Angående det första du citerade så kan jag garantera dig att många hingstar håller sig fräscha just för att de har sitt testosteron. Eller menar du att man inte skall rida dem ifall det möjligtvis skulle vara så att det eventuellt skulle kunna vara några fysiska defekter på hästen om man kastrerade den??
Har en häst ont och klarar av att ridas och tränas pga testosteronet så ska inte hästen tränas. En häst ska vara frisk om man ska träna den annars är det ju bara att ge den butta, det är ju ingen skillnad enligt dig?
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Jag har en pre hingst på 8år. Har bara haft honom sen i december. Väldigt lugn och timid till en början men har börjat hingsta en del mot både val och ston nu. Har börjat sticka i väg och trilskas en del i ridningen också. Så jag funderar på att kastrera honom. Har köpt honom som tävlingshäst i dressyr, även om han så klart har ett avelsvärde och tidigare avkommor. Jag tror livet som dressyrhäst blir lättare för både honom och mig som val, vad tror ni?
Har hört att de kan tappa allt från livsgnistan till hela hingstnacken och bli deprimerade om man skär en vuxen hingst, någon som har någon erfarenhet?


Min kastrerades som 9:åring. Det var före vår gemensamma tid, så jag kan inte uttala mig om någon praktisk förändringsprocess efteråt, man han är väldigt förtjust i damer - om än inte på något hysteriskt sätt. Kan gå i blandflock utan problem. Han har också väldigt lätt att muskla upp och bredda sig. Vilken kan vara ett minne från hingsttiden kanske. Stabil och lätthanterlig, inga tendenser att mucka mot andra hästar, resa sig, eller annat.

Tappar givetvis "hingstnacken" *nåja...:p* när han står och blir slappar till, men får snabbt en tjusig överlinje när han kommer igång igen. Ingen brist på livsgnista heller, en pigg och glad gentleman.

Har annars enbart varit med om unghästar som kastrerats, och där är det ju svårt att bedöma hur mycket de påverkas, de är ju redan små hormonbomber...

Har dock erfarenhet från kastration av vuxna hundar, både hanar och tikar, och ja - där brukar man märka en förändring och viss depression precis i början, innan hormonerna stabiliserats. Allt från någon månad till nästan ett år.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Vi köpte en nsv hingst som var 11 år, nu hade han inte haft något trevligt liv innan han kom till oss, men han betedde sig som en riktig hingst, bet och sparkade, en riktig elaking när det gällde hantering, i arbete så jobbade han tills han gick på knäna om vi bett honom, en riktig arbetsmyra. '
Vi valde att kastrera honom eftersom han var svår i hanteringen, han blev snäll som ett lamm!!!! En underbar häst som levde i 17 år till! Bara positivt med den kastreringen, gick i hage med ston och valacker.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Hugger sista knappen och försöker svara så många som möjligt samtidigt.

Jag vet ju inte alls hur "fin" han är eftersom jag inte har så mkt att jämföra med. Är ju min första pre. Vore förvisso kul att veta vad pre proffsen tycker om honom. Jag har inte köpt honom med avel i tankarna utan som ridhäst och jag tänkte att han kanske får det lite lättare med sig själv som val?
Ridningen funkar jättebra för det mesta, lite småsaker som tålamod och liknande vi tränar på. Har börjat hitta knapparna med både form och gångarter. Har trampat lite smått på träningen i dag! Döhäftigt! :love:
han får nå fnatt ibland men inte värre än så.
men det är lite svårt för de andra i stallet att ta in/ut när han börjat hingsta sig när de leder, och det är ett ganska stort stall med mkt träningar och rörelse så det händer mkt på gården.
Tänkte väl helt enkelt att han och folk i kring skulle få lite mer lugn och ro typ :)

Har inga som hellst planer på att sälja, då ska det vara mkt pengar vi pratar om...
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Min förra tränares GP-häst var hingst tills han var sexton år. Han användes aktivt som avelshingst vid sidan om tävlingsbanorna och nödkastrerades vid ett akut pungbråck (tror jag... det var i alla fall akut, så mycket minns jag). Han hade kvar hingstnacken efteråt och miste ingenting av sitt "uttryck". Däremot behövde han betydligt mindre mat för att hålla sig i perfekt hull.

Han hade aldrig gått med ston men stått bredvid dem i stallet utan problem. När han sedan som valack blev ihopsläppt med ston i hagen försökte han ju så klart klättra på dem, så han fick gå i en mindre flock med några gamla valacker och det gick hur bra som helst. Han klättrade aldrig ut, betedde sig alltid trevligt, och kunde stå bredvid ett brunstigt sto på prisutdelningen utan att göra mer än att pipa lite.

I min tränares fall hade de ju inte alls tänkt att kastrera honom i och med att han var så pass lätthanterlig (användes inte längre i avel när min tränare fick honom), men det gick ju onekligen bra trots att det var ett nödingrepp. Hästen var otroligt fin att rida som valack, elektrisk men trygg. :love:
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Synd att det blev så att de var tvugna :(
Men effekten lät precis som det jag hoppas på, det värsta är ju att det är lite av ett tärningsspel hur det går
 

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: elle12
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 216
Senast: flashlight
·
C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 215
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp