Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

mackan

Trådstartare
Har kastrerat min lilla honkatt med flanksnitt i måndags kväll. Allt gick jättebra och såret syns knappt ens, hon behöver ingen tratt, så det är jätteskönt. Nu till min fråga: Är det normalt att de har "känningar" av ingreppet ngra dagar och hur länge ungefär? Hon är vänlig och social och går inte och gömmer sig, men lite lågmäld, och hon haltar/rör sig stelt på den sidan där såret är. Är detta normalt? Enligt veterinären skulle hon inte ha några "men" av kastereringen, men veterinären är en luttrad herre som varit veterinär i typ 40 år, så jag undrar om han kanske fick det att låta mer än det är, dvs på honom lät det som katten skulle skutta fram dagen efter : ).
Hon äter och dricker och går på lådan, hoppar upp i soffan osv, men är som sagt, väldigt lågmäld och sen det där haltandet/stelheten när hon går. Man blir såklart bekymrad och orolig som matte. :crazy:
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

Hmm just det här med flanksnitt diskuterade jag med en veterinär. Ska tydligen vara en jättebra metod med minimala "efterverkningar" så om veterinären sa att hon skulle hoppeti-hoppa runt så skulle jag slå en signal (better safe than sorry). Finns ju str*msholm telefonrådgivning man kan ringa och fråga.

Men sen kanske man bör tänka logiskt. Han gjorde ändå ett operativt ingrepp och med all logik så kan det göra ont efteråt. Äter hon, dricker och bajsar som vanligt skulle jag avvakta. Så länge de basala funktionerna fungerar som de ska så fungerar ju kroppen rätt.
Min honkatt som gjorde en vanlig sterilisering på var lågmäld ett par dagar och visade att hon inte alls hade roligt.

Men om du oroar dig så tycker jag du ska ringa! :)
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

Tack för svar. Jag har veterinären som kollega på jobbet så jag ska fråga honom direkt i morgon. Ville mest höra om vad andra har för erfarenheter under tiden och hoppas på lite erfarenheter..... klart man blir orolig, som du säger fungerar ju det basala hos henne, och vad jag vet av henne förr när hon varit sjuk så går hon och gömmer sig, och det gör hon inte nu, men som sagt, det där haltandet och att hon är så lågmäld oroar mig.

tack igen för svar. hoppas på fler i tråden.
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

Mina honkatter har varit väldigt låga i några dagar efter kastrering så det är nog inte så ovanligt.
Så ont som jag hade efter att bara ha tagit bort en äggstock med titthål så förstår jag dem verkligen.
Det är ju en ganska stor operation även om såret är litet.
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

tack för tröstens ord :o man blir ju så orolig för dem som sagt. :cry:
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

Kastrerade en av våra honkatter för nån månad sen. Var väldigt "loj" och slö i nästa 2 veckor efteråt, nu är hon dock sitt gamla busiga jag igen.
Så det kan nog ta lite tid.
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

tack för tröstens ord :o man blir ju så orolig för dem som sagt. :cry:

Ja jag startade också en tråd för jag tyckte att en av dem var så väldigt slö/medtagen och jag var så orolig. Jag ringde ju veterinären också men hon sa samma sak och efter min egen operataion som var liten i förhållande till deras så förstår jag verkligen att de inte mår så bra.
Turligt nog så går det ju över ganska snabbt och det är ju verkligen värt det med tanke på alternativet.
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

Tack.

Om det är "allmänt etablerat" s.a.s att de får ont några dagar i samband, undrar varför de inte skriver ut smärtstillande, tex metacam? :confused:
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

Ja det frågade jag med men jag fick aldrig något bra svar på det, inte mer än att det smärtstillande de fått under/efter operationen skulle sitta i tillräckligt länge och att det var bättre att de var lite lugna.
Kanske är det som med hästar att om man smärtstillar för mycket så blir det fel för det?! Men visst vill man, man ser ju att de har ont :(

Hoppas att din katt mår bättre idag.
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

Tack!
Jag har en uppdatering och det är att jag frågade veterinären idag när jag träffade honom på jobbet och han frågade hur katten mådde, och jag berättade att hon haltade och rörde sig stelt. Han sa att vanligtvis brukade de få väldigt lite "men" av flanksnittet, men att vissa var känsligare än andra, och sen drog han liknelsen som du gjorde, ordagrant, att en kvinna som genomgått samma operation skulle gå dubbelvikt minst en vecka eller mer.

han frågade om hon var svullen och det är hon inte, och då sa han att om hon äter och dricker och inte har feber, så skulle jag betrakta det som normalt och övergående.

I morse var hon mycket piggare, och idag när jag kom hem från jobbet var hon social, hungrig, och även lite pratig, dvs inte så låg som tidigare. Och hon haltar inte. :)

Tack för dina vänliga råd och tankar som lättade min oro redan igår. :bow:
 
Sv: Kastrerad honkatt - tillpiggnande?

Min kastrerades också för några dagar sedan och det märks att hon har ont.
Första dygnet var hon väldigt arg på mig (vildkatten i henne kom fram) för det gjorde ju ont så fort hon satte sig ner.
Vilket var mitt fel såklart ;)

Men det är klart det gör ont som sagt och så länge snittet är "öppet" så kommer det ju kännas och strama lite.


Ang. smärtstillande så antar jag att det beror på risken att såret går upp.
Om katten inte känner av såret så mkt så kommer den vara oförsiktig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550
Katthälsa Hej, Min honkatt kastrerades i tisdags, åkte till veterinären i fredags då jag tyckte såret såg rött ut, men de tyckte det såg fint ut...
Svar
4
· Visningar
1 350
Senast: Marty
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 147
Senast: lillaphu
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 390
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp