kastrering av marsvin!

O

Osis

jag har två marsins pojkar i samma bur och dom har börjat småtjafsa lite med varandra.
Jag ahr även deras mor men hon går tyvärr ensam i sin bur så jag tänkte om jag skulle kastrera båda killarna och ha alla i samma bur så slipper mamman gå aldelens ensam :(

Men jag undrar hur mycket kostar det och är det riskfritt?? blir marsvinen slöare elelr kommer dom att bråka endå om mamman?

snälla svara! :bow:
 
På djursjukhuset här i Falun kostar det 660:- att kastrera ett marsvin. Det är alltid risker när man ska söva djur och då speciellt små djur. Sen kan det ju inträffa komplikationer efteråt, som infektioner i såret osv. Men för det mesta går det bra att kastrera.
Hanar brukar inte bli slöare eller gå upp nämnvärt i vikt efteråt.
Min fråga är, hur småtjafsar dom? Slåss dom ordentligt så tussarna yr eller är det bara så att dom uppvaktar och jagar varandra? Om det är som det sistnämnda så är det ingen fara, så gör hanar som går tillsammans. Troligtvis mer när dom känner lukten av mamman som brunstar.

http://hem.passagen.se/ullesmarsvin
 
ja det sistnämda är det då, det ryker inga tussar eller så men dom småtjafsar bara mest, tycker du att jag ska låta bli att kastera dom och köpa en hona till mamman så att hon slipper vara själv?
 
det finns viss risk med kastrering av marsvin eftersom marsvinen måste sövas ner. Det är alltid svårt att söva så små djur.
 
Så länge dom inte bråkar hej vilt och gör illa varandra så tycker jag du gör bäst i att köpa en tjejkompis till mamman i stället....blir ju betydligt billigare.
 
Jag har varit med om kastrering på flertalet marsvin och bara en av dem har inte klarat narkosen.
Alla andra mår bra idag och lever livet som glada marsvin gör.
Men som sagt, narkos på dessa små djur kan vara känsligt.
 
Glöm inte att det behöver inte narkosen som gör att marsvinet dör när den kastrerats utan att den får infektion efteråt som den dör av.
 
Säger samma som Orfeus :)
Marsvin är lite tjafsiga av sig och speciellt pojkar.
Så länge dom inte biter varandra behöver du inte vara orolig.
Jag skulle ha köpt en till hona till din hona du redan har istället.

En kastration förändrar inte beteendet hos marsvinshannar så som hos tex kanin, hundar hingstar osv då testosteronhalten inte blir så mycket mindre efter att kulorna har avlägsnats.
 
Okej. tack för alla svaren..
jagska försöka att få tag på en kompis till mamma marsvin och så får pojkarna vara okastrerade framöver..
men vad gör jag om dom börjar slåss med varandra? måste jag skilja dom åt eller ska jag chansa på att kastrera dom??
 
Chansen att dom ska börja slåss på riktigt är rätt så liten. Enda gången hanar slåss ordentligt är om man sätter ihop två avelshanar som är dominanta. Det är inte att rekommendera. Men om dom slåss så sära dom genast, risken att dom skadar varandra rejält är stor.
Jag har några trevliga marsvinsflickor till salu, kika in på min sida ;)
http://hem.passagen.se/ullesmarsvin
 

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 508
Senast: oz_joj
·
Däggdjur Hej Tänkte ställa en fråga till er, har nu 3 st hanar. Gamlingen är 4år, väldigt låg i rang, snäll och jätte trevlig. Aldrig några...
Svar
8
· Visningar
2 007
Hästhantering Hej alla! Jag har ett islandssto som från en början har funkat med alla möjliga hästar, är dock inte den där sociala hästen men finner...
Svar
3
· Visningar
1 654
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag funderar på att skaffa en tredje katt, har en 5-årig birma och en 2-årig huskatt. Båda kastrerade killar, birman ganska sent tagen...
Svar
4
· Visningar
2 999
Senast: Bellan12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp