Bukefalos 28 år!

Är det värt att kastrera? (Marsvin)

tess91a

Trådstartare
Hej


Tänkte ställa en fråga till er, har nu 3 st hanar.
Gamlingen är 4år, väldigt låg i rang, snäll och jätte trevlig. Aldrig några problem.
Hans förra burkompis avled hastigt förra året, åkte då och köpte 2 st nya hanar(de har växt upp ihop sedan de kunde lämna mamman, ej syskon)
De 2 nya kör med gamlingen som ej säger ifrån, han blir rädd och sätter sig på huset.
Insåg efter flera försök att de inte kommer kunna gå ihop, satte gamlingen i egen bur och de 2 andra i en annan bur. Står bredvid varandra, så gamling kan fortfarande se de andra men kommer inte åt varandra.

Fungerat, men gamlingen ser lite ensam ut igen, att han söker sig mycket mer till mig och min sambo mer nu än när han bodde med något annat marsvin.

Har inte funderat så mycket över vad man kan göra för att de fungera ihop för att det verkar ha fungerat hittills. Vill ju gärna att de ska fungera ihop, han verkar ensam ibland.


Känner att det känns onödigt att utsätta den gamle för en kastrering då han ändå är så pass snäll och lågrangad + gammal.

Är det värt att kastrera de yngre för att de ska fungera ihop? Är det mycket jobb efteråt med ny kastreringar? Dyrt?

Har inte bestämt mig vad vi ska göra, vill ha mer synpunkter/åsikter vad man kan tänkas göra. Alltid bra med vad andra tycker och tänker så man kanske får nya insikter och ideer =)
 
Sv: Är det värt att kastrera? (Marsvin)

Det kan fungera, men inga garantier. Driften att para sig försvinner ju, då försvinner ju även en del bråk.
Köpa en ny liten som får sällskapa med fyraåringen?
 
Sv: Är det värt att kastrera? (Marsvin)

Nja, någon ny blir det inte mer. Då hamnar vi marsvins träsket med att vi antagligen kommer få köpa ett nytt till den som blir kvar och så fortsätter det såhär.
Blir något marsvin ensamt nu så säljs det ensamma eller ev ta bort om det är gamlingen som blir kvar sist.

Vad brukar en kastrering gå på ca?
 
Sv: Är det värt att kastrera? (Marsvin)

Det enda jag vet är att omplaceringen här tog 800:- för en kastrat. Jag vill minnas att det även var en del pyssel med läkningen.

Hur stort bor grisarna? Går det att bygga om burarna bättre så att gamlingen enkelt kan komma undan från de andra och att det aldrig uppstår någon som helst konkurrens om något. Alltså massa hö överallt, flera hus och gömställen, gärna stora också så att fler får plats och kanske mer än en ingång, osv.

Min ena var en riktig översittare när han var på det humöret, det blev alltid värre när de inte tyckte höt var något vidare gott, eller det behövde fyllas på, såg också till att hö gick att äta på många ställen i buren osv. När de skulle få annan mat (sprida ut högt och lågt i hela buren). Bråk om hus (avhjälptes genom att jag gjorde en hylla till ett hus, satte upp fleece som "draperi", med en liten öppning, så att den andra kunde gå ut vart som helst, men det var gott o väl stort åt bägge också, men den lilla fick en snabb och enkel "flyktväg". Osv osv. :p
 
Sv: Är det värt att kastrera? (Marsvin)

Det enda jag vet är att omplaceringen här tog 800:- för en kastrat. Jag vill minnas att det även var en del pyssel med läkningen.

Hur stort bor grisarna? Går det att bygga om burarna bättre så att gamlingen enkelt kan komma undan från de andra och att det aldrig uppstår någon som helst konkurrens om något. Alltså massa hö överallt, flera hus och gömställen, gärna stora också så att fler får plats och kanske mer än en ingång, osv.

Min ena var en riktig översittare när han var på det humöret, det blev alltid värre när de inte tyckte höt var något vidare gott, eller det behövde fyllas på, såg också till att hö gick att äta på många ställen i buren osv. När de skulle få annan mat (sprida ut högt och lågt i hela buren). Bråk om hus (avhjälptes genom att jag gjorde en hylla till ett hus, satte upp fleece som "draperi", med en liten öppning, så att den andra kunde gå ut vart som helst, men det var gott o väl stort åt bägge också, men den lilla fick en snabb och enkel "flyktväg". Osv osv. :p

Gamlingen har en egen bur som är: 50X100 (ca)
De 2 små har egen lika stor.

Det är det att när väl de små ser att de kan gå in i hans bur så jagar de upp honom på huset, gamlingen vågar sen inte gå ner. (de små kommer inte upp, de har aldrig hoppat upp)

Vill ju så gärna att de ska kunna gå ihop så alla 3 får de större och mer naturligt, men tänker inte sätta ihop dem när jag vet att den gamle i längden inte mår bra av det så länge de håller på som de gör :(
 
Sv: Är det värt att kastrera? (Marsvin)

Vad händer om du släpper ihop dem utan tillgång till burarna?
 
Sv: Är det värt att kastrera? (Marsvin)

Då gör de ingenting, samma när de ligger i soffan tillsammans. Bara i burarna det händer
 
Sv: Är det värt att kastrera? (Marsvin)

Hur blir det om du helt enkelt ser till att de får desto mer tid utanför buren ihop? Så kanske inte gamlingen känner sig så ensam? Eller om det går att bygga någon typ av hage?

Blir det samma problem om de kan komma och gå i bägge burar som de vill och även har tillgång till en yta utanför burarna? Eller är det då de små jagar upp gamlingen på huset?
 
Sv: Är det värt att kastrera? (Marsvin)

Att kastrera ändrar ingenting mer än att de inte kan göra bebisar.
Driften är densamma.
Jag skulle säga att ditt problem är burstorleken.
För två marsvin, minst (!) 120*80 cm
För de tre pojkarna du har skulle jag byggt en bur på minst 160/180*100 cm.
Hanar behöver i regel dubbelt så stor yta som honor.
Varje gris får ett varsitt krypin och lägg hö/ grönsaker på tre olika ställen.
På så vis minimerar du saker att tjafsa om :)

Hur gammla är de "små" pojkarna?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 556
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 258
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 694
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp