Bukefalos 28 år!

Kastrering av tik

Sv: Kastrering av tik

Min schäfertik kastrerades för åtta år sedan. Det ÄR ett stort ingrepp, och komplikationer är inte helt ovanliga. Min höll på att stryka med ett dygn efter, medan hon fortfarande var kvar på kliniken. Det krävdes omoperation och blodtransfusion. Det är en lång historia, men som sagt... det är ett stort ingrepp. En bekants hund råkade ut för något liknande ett par månader senare, så det är inte riskfritt. Var mycket noga med ditt val av veterinärklinik och ta någon du verkligen litar på, och där det finns resurser att ta hand om ev. komplikationer.

I övrigt håller jag med om för- och nackdelar ovan. Min tik har inte blivit inkontinent och är nu tio år. Inte heller några viktproblem eller något konsigt med pälsen. Visst är det skönt när det är gjort, men om jag någonsin skaffar en tik igen så kommer jag tänka efter många gånger innan jag väljer kastrering av bekvämlighetsskäl. Nu var det ju inte bekvämligheten som var orsaken här, utan att hon löpte väldigt tätt och var kraftigt påverkad både före och efter.
 
Sv: Kastrering av tik

Ja, fast den var resultatlös, vi la av rätt snabbt då det inte var så illa. Det märktes först under sövning då sa vet att hon var inkontinent, efter det tog det kanske ett par år innan det överhuvudtaget märktes...
 
Sv: Kastrering av tik

Kl

Funderar också på att kastrera min tik då hon inte ska föra vidare sina allergiska gener ( var ju tänkt med valpar men så blev det inte).

Men jag ställer ju ut ibland, får man ställa en kastrerad tik????
 
Sv: Kastrering av tik

Ja, man får ställa ut och tävla med kastrerad tik. De medges generell dispens om man läser på SKK.
 
Sv: Kastrering av tik

Om du ska kastrera henne och sen fortsätta ställa ut henne så tänk på att risken är ganska stor (beroende på pälstyp också) att hennes päls blir förändrad.
 
Sv: Kastrering av tik

Ja det får jag ju räkna med, men livet står inte och faller med utställning. Slipper heller löp och skendräktighet än ställer ut.
 
Sv: Kastrering av tik

KL

Vilken tid är bäst att kastrera, före, under eller efter löp?

Det är dags för henne att löpa snart och jag hade tänkt låta henne löpa och under tiden kolla upp olika kliniker osv.

Blir verkligen velig, är så rädd att det ska hända min tjej något under op:n samtidigt som det kommer att underlätta väldigt och ingen risk för pyometra (som jag är rädd att jag ska missa :crazy:)i framtiden.

Är så tacksam för alla synpunkter och svar som jag fått/får i den här tråden :)
 
Sv: Kastrering av tik

Man kastrerar helst efter skendräktigheten slutat och innan nästa löp. Min vet rekommenderade ca 2 månader innan förväntat löp, eftersom min tik löpte väldigt regelbundet så var det lätt att räkna ut för oss.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 529
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 011
Senast: Migo
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 879
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 003
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp