Bukefalos 28 år!

Kastrering av tik

Sv: Kastrering av tik

Fördelar:
Inga löp
Inga hormoner
Ingen pyometra (livmoderinflammation)
Minskad risk för juvertumörer (särskilt om det görs innan 1-2 löpet)

Nackdelar (eller biverkningar/risker, snarare)
Går lättare upp i vikt
Kan få ändrad päls (mer och mjukare)
Risk för inkontinens
Operationen i sig är stor (även om det är ett rutiningrepp)

Kostar runt 3000-5000 kr beroende på var man gör det och storlek på hund.

Personlig åsikt: Kastrera mera. Jag är för kastrering, tycker det är jätteskönt att slippa löp och hormoner. Håller man bara koll på vikten så är det inte heller någon fara och biverkning som inkontinens är liten, även om den finns där.
 
Sv: Kastrering av tik

Tack för ditt svar!

Jag har funderingar på att kastrera men är rädd för tiken ska bli väldigt dålig och ha ont efter OP:n, kan man få med smärtstillande hem? eller det kanske är brukligt att ge dom det?
 
Sv: Kastrering av tik

Tack för ditt svar!

Jag har funderingar på att kastrera men är rädd för tiken ska bli väldigt dålig och ha ont efter OP:n, kan man få med smärtstillande hem? eller det kanske är brukligt att ge dom det?

Det beror på vad veterinären tycker. När jag kastrerade min tik hade hon fått smärtstillande på kliniken och jag fick inte med något hem. Hon var ynklig på kvällen när jag hämtat henne men på morgonen dagen efter försökte hon jaga vår katt. Jag frågade om smärtstillande när jag hämtade henne och de sa att de inte ger med det hem på rutin eftersom hunden får det på kliniken men om det verkade som om hon hade ont skulle jag ringa så skrev de ut det.
 
Sv: Kastrering av tik

Vad jag vet är det brukligt att man får med sig recept på smärtstillande/antiinflammatoriskt att ge i några dagar efteråt.
 
Sv: Kastrering av tik

Vår tik fick med smärtstillande hem. Hon hade ganska ont trots det och hade ganska jobbiga dagar efter operationen.
 
Sv: Kastrering av tik

Tack för era svar! :)

Det är alltså lite olika hur dom påverkas och hur vet. väljer att göra med smärtstillande, får höra mig för med kliniken.

Har era hundar fått några problem med inkontinens? hur vanligt är det?
 
Sv: Kastrering av tik

Jag är också för kastrering.
jag har inte märkt någon som helst skillnad på min tik, (kastrerade henne för 10 månader sedan) hon håller sig fint i vikt, hennes päls är som innan och hennes personlighet är som innan, men vad jag förstår så kan det bli skillnad, kanske är individuellt och beroende på ras?

Vi fick med oss recept till apoteket på smärtstillande, jag hämtade ut dom men hade inte behövt dom, Hon var lite trött de 2 första dagarna, men sen tyckte hon att det borde vara fullt ös igen. Hon brydde sig ingenting om såret, nosade inte på det en enda gång och var sitt vanliga jag dag 3. Stygnen satt i 14 dagar.
Hon har inte fått några som helst problem med inkontinens, dock har jag läst att det kan komma senare men hittills är hon precis som innan :)
Hon är en amstaff.

Vår operation gick på 8000:-
 
Sv: Kastrering av tik

Änsålänge har hon inga problem med inkontinens, men jag har också för mig att det kan komma senare, det är 1½ år sedan hon kastrerades.

Jag kan ju förresten svara lite på huvudfrågan också, hur det var med våran tjej.
Det positiva är ju att hon inte har några löp, särskilt när hon hade problem med dem. Hon är också jämnare i humöret och säkrare. Sen är det ju "det vanliga" med ingen risk för livmoderinflammation och så.
Det negativa.. hmm, det var en jobbig operation för henne och tid efter trots smärtstillande. Hennes päls har förändrats, den blev lite strävare på vissa ställen men sen har den blivit väldigt mjuk och tät i "botten".
Och sen att hon har lagt på sig lite extra hull ;).
Det är väl ungefär vad jag kan komma på nu.

Varför funderar du på att kastrera?
 
Sv: Kastrering av tik

Hennes löp är på hösten och våren då det är kurser och tävlingar som vi missar, vi har tyvärr en del hanhundar häromkring som inte ses efter som det bordes, jag har stenkoll på min tik men det är svårt att rasta henne med hanhundar utanför dörren :crazy:
Är inte intresserad av avel och när det är dags för en ny så kan jag lika gärna köpa en i stället för att avla på en medioker tik,

Har funderat på kastrering ända sedan jag köpte henne som valp (2 år sen) men har blivit avrådd, nu är jag inne på det igen :)
 
Sv: Kastrering av tik

Oj 8000:-, det var mycket! vad det några komplikationer som gjorde det så dyrt eller var det normalpris?
 
Sv: Kastrering av tik

Som regel drabbas ungefär 10% av inkontinens efter kastrering, men eftersom det går att behandla med medikament så är det inte så farligt som det låter.
Ska man inte avla så tycker jag att man borde kastrera. Juvertumörer eller pyometra är så himla vanligt nu för tiden att jag inte ksulle vilja ta den risken om jag ända inte ska ta valpar efter min tik.
 
Sv: Kastrering av tik

nej inga komplikationer, det var distriktveterinären i bollnäs som kastrerade henne.
priset verkar bero på var man bor osv.

Allt gick kanon bra, operationen gick bra, uppvaknandet gick bra, hon återhämtade sig väldigt fort, såret läkte fint och ja allt är som vanligt:) Jag frågade aldrig före hur mkt det skulle kosta, jag gjorde det som var bäst för henne och då spelade pengarna inte sån stor roll för mig:) Hon hade haft inflamation redan + att efter ett löp så har hon "valpar" väldigt länge. Nu slipper vi sånt:)
 
Sv: Kastrering av tik

Ska ringa runt och kolla kliniker häromkring för för pris och rekomendationer från bekanta, bor ju bra till så jag har några att välja på :)

KL

Förmodar att tiken behöver ha tratt på sig men går det bra med en sådandär uppblåsbar "badring"? tycker dom verkar störa dom mindre,
 
Sv: Kastrering av tik

Förmodar att tiken behöver ha tratt på sig men går det bra med en sådandär uppblåsbar "badring"? tycker dom verkar störa dom mindre,

Min hade tratt på sig när jag hämtade henne men jag bytte till "livboj" när vi kom hem, så hon skulle kunna komma åt matskålen och dricka och så kunde hon nosa ordentligt på marken när hon var ute vilket gjorde att hon kissade snabbare och vi kunde gå kortare promenader.
 
Sv: Kastrering av tik

okej, ja priser varierar ju så kolla upp det innan:)

Min hade tratt på sig första dagen, men hon gnällde och gnällde, tog jag av tratten så sluta hon direkt. Så då köpte jag en sån badring, men jag hade den bara på på nätterna för som sagt så brydde hon sig inte det insta om såret:)

Du märker nog på vovven din vad som är bäst:)
 
Sv: Kastrering av tik

Tack för era svar! :)

Det är alltså lite olika hur dom påverkas och hur vet. väljer att göra med smärtstillande, får höra mig för med kliniken.

Har era hundar fått några problem med inkontinens? hur vanligt är det?

Min gamla JR blev inkontinent efter kastrering, min Corgi nu fyra år verkar ok än så länge....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 527
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 878
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 446
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp