Bukefalos 28 år!

Kastrering eller inte?

Poisonous

Trådstartare
Dom flesta av er känner till min Ailu.
Min 50kgs heffa av rasen Amerikansk Akita.

Min stora frågeställning är; Att kastrera eller inte?

Problem a) Kulorna har inte ramlat ner, jag är orolig dels för överproduktion och dels för sjukdom.
b) Kostnaden för detta, då han varit utförsäkrad nästan ett år pga. benbrottet
c) Hur det kommer påverka honom?

Anledningen till varför jag funderar på kastrering är att han är så extremt dominant och aggressiv mot andra hundar.
Som lill-liten lekte han fint med en vän's stora labbeblandning. Sedan bröt han benet. Var "borta från gamet" tre månader innan han fick träffa andra hundar igen.
Vi tog då in en hund vi vet är hundsäker, signalstark och läsbar. För att ge Ailu bästa möjliga upplevelse, Ailu var duktig, väldigt undergiven.
Dom hade störtkul ihop. Då var ailu 5 månader.
Strax efter kom han lös och rök ihop med grannhunden, ordentligt. Husse fick gå emellan varpå grannhunden bet husse och det svartnade för Ailu, han skulle ta ihjäl den stackars grannhunden.

Vi tog tillbaka den säkra hunden och började om. Allt gick bra tills Ailu av undergivenhet skulle slicka hunden i mungipan och denne råkade ha mat där. Denne sa ifrån och då flippade Ailu igen.
Därefter gick det inte.
Vi har däremot en pudel som hälsar på då och då, den går jättebra, Ailu leker visserligen våldsamt men då pudeln säger åt honom så lyssnar han och backar.
Nu i julas skulle min bonusbror fira med oss och han har en tik.
Vi introducerade enligt konstens alla regler men när vi skulle släppa dem så rök dom ihop. Då var det kört.

Jag ser hur mycket glädje han (naturligtvis) har av dom han kan umgås med och vill så gärna att han ska få ha det utbytet.
Amerikansk Akita är visserligen OFTA könsaggressiva mot sitt eget kön. Men här är det blandad kompott.
Kan detta bli bättre av kastering? För som JAG upplever det så tar han en tillsägelse om han vet att han gjort fel, men om han som i fall 1 bara ville vara vänlig/busig så blir han förbannad.

Ytterliggare ett problem är ju att han är så förbannade stor att han vinner varje gång och då blir ännu "lite större" s.a.s

I övrigt har vi inte märkt av några osäkerheter, han är trygg i sig själv älskar ALLA människor och är väldigt människovänlig så det här med hundbiten är såå synd!

Tillägg: Jag vet vad jag har i kopplet, men det här känns lite väl.

Tankar någon?
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrering eller inte?

Jag hade nog kastrerat om jag var du. Men oavsett så hade jag aldrig släppt ihop honom mer med någon annan hund.
 
Sv: Kastrering eller inte?

O jag tror inte det hjälper eftersom han redan hamnat i konflikter många ggr . Men det är ju bara att prova , samt inte ha han med andra hundar
en kompis hade 2 akitor ( tik o hane) o en pappis ..hanen dödade papppisen en dag från att ha varit vänner , rasen är ju väldigt oförutsägbar och ger inte många signaler innan det smäller , tikarna är nog mildare
 
Sv: Kastrering eller inte?

Signaler ger dom och förmodligen många men jag tror att man snarare är för dålig på att läsa dem.

Varför jag tänker att det kanske hjälper med kastrering är att han blir mindre stöddig och då kanske det liksom, hörnen mattas av? Att det vassaste försvinner och att han då blir mer tolerant mot andra hundar?
Men jag har som sagt inte den blekaste, första hunden, ingen erfarenhet av kastrering osv. Så tar emot alla åsikter och tips jag kan!
 
Sv: Kastrering eller inte?

Ytterligare ett tillägg. Något jag också hoppas få se mindre av vid en ev. kastrering är vakten.
När han ligger ute så skäller han på folk som går förbi på vägen 100m-200m bort. Samt vid okända bilar in på gården eller ljud på övervåningen (inneboende)
Är det realistiskt att hoppas (jag förväntar mig det inte) att allting blir, lite mindre hund helt enkelt. Han får gärna vakta men nu så fort någon går förbi så är det ståndskall och yl.

Tillägg igen: Jag förväntar mig naturligtvis inte att kastrering ska ersätta träning, lydnad, aktivering och motion. Detta är givetvis bitar vi jobbar på varje dag.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Alla hundar är ju individer men på min hund hade kastreringen ingen effekt på varken vakt eller aggressivitet mot andra hanhundar. Det var dock inte heller skälen till att jag valde att kastrera. :)
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag skulle börja med en kemisk kastrering för att se vad som händer när han inte har någon testosteronproduktion.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Ja men just de, hur funkar det? Har läst att kemisk kastrering finns men har i övrigt ingen koll.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Du ska nog hålla honom borta från andra hundar i fortsättningen, och låta honom vara ensam hundkung på er täppa. En kastrering kommer inte att göra honom mindre benägen att slåss.

Tror inte att det är hans erfarenheter som har gjort honom hundaggressiv, utan det är rasen. Du behöver inte älta om jag hade gjort si eller om jag hade gjort så, hade det blivit på ett annat sätt. Du har en könsmogen American Akita-hane med ett beteende som är mycket vanligt för en sådan hund.

I fortsättningen är det ditt ansvar att han inte kommer åt att slåss med några andra hundar, för som du säger har han kapacitet att allvarligt skada eller döda vilken annan hund som helst.

Har en kompis som för länge sedan hade en trevlig blandrashane. Han var snygg, smart, gick strålande på lydnadstävlingar och viltspår, men han kunde inte umgås med andra hundar. Min vän skulle ha lagt ned den tid som hon använde till att försöka få honom att på ett säkert sätt vistas lös även med tikar, till att ta en akademisk examen eller något som hade lönat sig. Och så skulle hon ha glatt sig mer åt sin hund som faktiskt var ett ess på många punkter, i stället för att träna något omöjligt.

Till sist tycker jag att du ska kastrera din hund, för visst är det bra att få bort lite av testosteronet.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag vet ju då två som fått ta bort sina akitor pga liknande problem som du beskriver (den ena hade inte kunskap att förbättra/lösa problemet och den andra hade inte möjlighet med småbarn och andra hundar) så jag hade nog faktiskt chansat med kastrering.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Du ska nog hålla honom borta från andra hundar i fortsättningen, och låta honom vara ensam hundkung på er täppa. En kastrering kommer inte att göra honom mindre benägen att slåss.

Tror inte att det är hans erfarenheter som har gjort honom hundaggressiv, utan det är rasen. Du behöver inte älta om jag hade gjort si eller om jag hade gjort så, hade det blivit på ett annat sätt. Du har en könsmogen American Akita-hane med ett beteende som är mycket vanligt för en sådan hund.

Absolut, det är en skärpt kille med humör och är allt jag i övrigt förväntat mig av rasen. Men det känns ändå lite väl med hans attityd, sedan fyra månader att "jag bestämmer. PUNKT." jag tycker ändå så små valpar bör foga sig efter betydligt äldre speciellt tikar.

I fortsättningen är det ditt ansvar att han inte kommer åt att slåss med några andra hundar, för som du säger har han kapacitet att allvarligt skada eller döda vilken annan hund som helst.

Självfallet!
Problemet visas ju dock också vid promenader, han studsar, hänger i selen och lever rövare. Och förbannat stark blir han ju naturligtvis. Det jag hoppas på är en lite mer harmonisk hund.

Har en kompis som för länge sedan hade en trevlig blandrashane. Han var snygg, smart, gick strålande på lydnadstävlingar och viltspår, men han kunde inte umgås med andra hundar. Min vän skulle ha lagt ned den tid som hon använde till att försöka få honom att på ett säkert sätt vistas lös även med tikar, till att ta en akademisk examen eller något som hade lönat sig. Och så skulle hon ha glatt sig mer åt sin hund som faktiskt var ett ess på många punkter, i stället för att träna något omöjligt.

Till sist tycker jag att du ska kastrera din hund, för visst är det bra att få bort lite av testosteronet.

Ja, denna är nog också lite så. Förbannat tjusig att titta på men så är det också det enda han lever på för tillfället den slyngeln ;)
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag vet ju då två som fått ta bort sina akitor pga liknande problem som du beskriver (den ena hade inte kunskap att förbättra/lösa problemet och den andra hade inte möjlighet med småbarn och andra hundar) så jag hade nog faktiskt chansat med kastrering.

Jag har inte heller kunskapen men jag har viljan att lägga den tid som behövs. Är arbetlös, boende i hus med sambo, en relativt stor bakgård och lite ocentralt. Inga barn eller andra hundar här. :)
 
Sv: Kastrering eller inte?

Kanske ska förtydliga, som många andra skriver så är jag inte heller säker på att en kastrering skulle hjälpa men det skulle inte göra situationen värre i alla fall! Därför skulle jag kastrerat, tränat mycket samarbete och inte låtit honom träffa andra hundar.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Byt selen mot ett stryphalsband. Jag förstår inte hur ni kan gå ut med en ung och vild 50-kilos hund i sele. Går inte han ut med er?

Det är synd om hundar som inte får gå på promenad för att deras ägare inte orkar hålla dem.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Skulle aldrig misshandla min hund så därför väljer jag bort stryp. En hund som hänger i kopplet och stryphalsbandet dras åt får ofta panik och drar mer. Jag gör INTE illa min hund på det viset.

Vart står det att han inte får gå promenader eller att jag inte orkar hålla honom?
 
Sv: Kastrering eller inte?

Du har skrivit att han studsar, hänger i selen, lever rövare och blir förbannat stark. Sådana hundar är inte roliga att gå på promenad med, och det är få människor som orkar med det i längden.

Det är inte misshandel att ha strypkedja på sin hund om man kan hantera den. Det ger bättre kontroll än en sele som är som gjord för att dra i. Jag har kedja på min snälla och välartade men livliga och impulsiva 35-kilos tik, och jag vet att våra promenader inte skulle vara lika njutbara om hon hade sele.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Nej men jag har inte skrivit vilken sele eller koppel jag använder eller hur?
Jag skulle också va beskedlig om någon ströp mig...
Har ju orkat med det i ett år nu så...
Och jo, jag anser att det är misshandel att ha kedja på en hund som drar, nacken är EXTREMT känslig för tryck så att dra ihop hela nacken i ett strypgrepp, nejtack.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag tror inte kastrering hjälper för de problem du nämner. Akitan är väl en sån hund som du beskriver att du har problem med. Den är väl väldigt tuff?
Finns det ingen med samma ras du kan få hjälp och råd av? Uppfödaren? Det går liksom inte att ändra på en hunds sätt att vara, om du förstår mig rätt. Hundens personlighet finns där från början.

Kan skicka pm (om du vill) om en jättebra instruktör som jobbar mkt med problemhundar, den finns runt Stockholm. Det kanske går att kontakt den och få lite råd via mail/telefon?

Jag har kastrerat min hane och det kostade ca 3500 kr för fem år sedan, oftast går de på kilovikt. Det var billigaste härikring då, andra ställen tog ca tusenlappen mer och bägge kulorna låg där de skulle. Blir det buk op. genom att kulorna inte är nere så kanske priset blir det dubbla förmodligen.

Min hund vaktar lika bra trots att han är kastrerad.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrering eller inte?

Året du har klarat av var smekmånadsåret. Nu har det år när starka, hundaggressiva hanhundar brukar hamna på Blocket eller avlivas börjat. Vi kan kalla det omplaceringsåret. Din hund kommer att starkare och tuffare i två år till.

Tror du att strypkedjan ger bättre kontroll för att hunden som bär den blir svag av syrebrist? Tror du inte att Jordbruksverket hade förbjudit kedjor i så fall? Kontakta någon som kan visa dig hur man använder den, kanske på en Brukshundklubb i din närhet. Du ska ha samma känsla och kontakt i kopplet som du har i handen när en häst går på tygeln.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag tycker du gör helt rätt med selen! Oftast är det lättare att ha en dragande hund i det.
Angående kemisk kastrering är inte det något jag kan rekommendera, då det ibland bara leder till större osäkerhet. Är bättre att ta bort kulorna på en gång, enda anledningen att vi inte prova det var att hunden hade stort avelsvärde (med betoning på hade).
Jag tror munkorg vid hundmöten också är en bra idé då om inte annat ni kan känna er säkrare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp