Kategorisering av andra

Sleepy

Trådstartare
Många vill göra det enkelt för sig genom att stoppa andra människor i lådor. Kategorisering av olika slag som ger ett slags känsla av att de vet vem du är. Jag har ett flertal gånger fått höra "en sån som du" i olika sammanhang och funderat i mitt stilla sinne över i vilken låda jag blivit placerad den här gången; med påföljande förutfattade meningar. Sannolikt då inte en jag själv skulle placera mig i, då mina val ifrågasatts. Undrar om det ens finns någon låda jag skulle vilja bli stoppad i.

Tankar kring detta? Har inte en klar frågeställning, spånar lite.
 
Jag har också tänkt på det där.
Hur dan är jag?

Jag tror verkligen att det beror på situation.
När det handlar om saker jag ogillar är en sån som jag på ett sätt. När det handlar om saker jag gillar är en sån som jag på ett helt annat sätt.
 
Min hjärna är oerhört snabb på att kategorisera folk. Förutfattade meningar hejvilt. Jag är dock väldigt medveten om det och låter hjärnan göra så (jag kan ändå inte hindra den) men ser också till att inte agera utifrån det och behöver inte hålla fast vid det på något sätt. Det tråkigaste är när första intrycket blir bekräftat, jag tycker om att ha fel för det bibehåller förmågan att släppa fördomarna.
 
Och jag tycker det är jättespännande att höra vad folk tycker om mig! Risken är att det är något slags bekräftelsebehov som tillfredsställs, det är ju sällan folk säger negativa saker om mig till mig.
 
Och jag tycker det är jättespännande att höra vad folk tycker om mig! Risken är att det är något slags bekräftelsebehov som tillfredsställs, det är ju sällan folk säger negativa saker om mig till mig.
Antar att mitt bekräftelsebehov är mindre då; eftersom jag snarare upplever kategoriserandet negativt. Som att jag behöver försvara mina val i livet.

Brukar fundera på vad de lägger in i "en sån som du", men vill inte veta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: tuaphua
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 876
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp