Katt-aids (FIV)

Bansan

Trådstartare
Mina föräldrar har idag varit hos veterinären med sin galma kastrerade hankatt efter att han under en tid blivit allt tröttare & hängigare & på sista tiden haft tydliga problem med tänder & mun. Eftersom han hade en kraftig infektion i i stort sett hela munnen så sattes han på en 20-dagars penicillinkur plus att han fick 2 kortisonsprutor. I början av maj ska de tillbaka till veterinären med honom för eventuell nedsövning & fastställande av diagnos. Veterinärens gissning än så länge var dock att Pysen lider av katt-aids eftersom han hade alla symptom samt att det kommit så hastigt & tagit så hårt på honom.

Vad jag förstod på min pappa så var det enligt veterinären inte mycket ett göra annat än att, om diagnosen visar katt-aids vill säga, börja förbereda sig för att skiljas från vår käre vän. Man kan ju bromsa infektionerna med mediciner ett tag men frågan är väl då hur mycket utbyte katten har av sitt liv.

Jag har läst en del om sjukdomen & min första tanke är att dela veterinärens åsikt. Dock vill jag höra om det finns någon här med erfarenhet av sjukdomen som kanske vet om man kan ge katten ett bra liv några månader eller rentav år till?
I många fall finns det ju tydligen mer att göra för djuret än vad många veterinärer upplyser om, eller kanske rentav vet.

Pysen är dock 15 år gammal så det lär förmodligen gå åt det tråkiga hållet men med tanke på vad han & min mor betyder för varandra så vill man ju se över alla möjligheter & se till att ge honom en värdig sista tid.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Usch så trist:(

FIV är tyvärr en mycket allvarlig sjukdom, som ju precis som AIDS hos människor slår ut immunförsvaret. Sjukdommen går inte att bota, och din katt kommer nog desvärre inte kunna leva ett värdigt liv även om ni behandlar de akuta symptomen...

Det är otroligt sorgligt, men det bästa man kan göra i sånna situationer är ju att se till att katten inte lider:crazy:

/c. (vet.stud.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katt-aids (FIV)

Usch fy så tråkigt :cry: :cry: :cry:

Tyvärr så finns det nog inte så mycket att göra då sjukdomen ännu inte är kurerbar... :crazy:

Se till att hans sista tid blir så bra som möjligt och ta bort honom innan han blir för dålig....

Skickar massor med tröstkramar :cry: :cry: :cry:
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Är det FIV och katten redan har börjat tackla av skulle jag avliva katten. Om man upptäcker sjukdomen i tidigt stadie kan man skjuta upp det oundvikliga med bra kost och tillskott av antioxidanter. Bromsmediciner som man använder på människor med HIV har visat sig vara rätt så ineffektiva på katter så det man kan göra är att förebygga att katten blir sjuk genom att stärka immunförsvaret med bra kost, inte utsätta katten för stress eller smitta och behandla sekundära infektioner, men mer än så kan man inte göra tyvärr.

Som tur är finns det tillförlitliga test som kan säga om det är FIV eller inte.

Det finns en del info om FIV här. Sök på internet så kommer du finna en hel den information.

Katten ska givetvis inte gå lös ute eftersom den då kan smitta andra katter och är det en utekatt bör ni informera eventuella grannar med utekatter om smittan. Katten har ju fått smittan från någon annan katt och kan ha spritt smittan vidare. Det är viktigt att försöka stoppa vidare smittspridning.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Jag vet precis hur du känner dig. Har själv precis fått veta att min 12-åriga hankatt har FIV och anemi.
Utgången är oviss i nuläget men ska vårda honom hemma den sista tiden iallafall.
Skulle vara intressant att veta hur det gått för dig och din katt.
Min lille Nisse har en speciell historia så visst är det tufft att få
detta beskedet.
Hoppas det går bra för dig.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

solrosen12 skrev:
Jag vet precis hur du känner dig. Har själv precis fått veta att min 12-åriga hankatt har FIV och anemi.
Utgången är oviss i nuläget men ska vårda honom hemma den sista tiden iallafall.
Skulle vara intressant att veta hur det gått för dig och din katt.
Min lille Nisse har en speciell historia så visst är det tufft att få
detta beskedet.
Hoppas det går bra för dig.

Det ær så hemskt nær våra djur blir gamla & sjuka :cry:
Pysen fick efter sin førsta antibiotikakur all tandsten avlægsnad plus att han fick ytterligare en antibiotikakur før att førhindra en ny infektion till føljd av tandstensborttagningen. Han mår bra nu bortsett från att han tydligt har ont om man "petar" honom i munnen eller om han æter något hårt.
Vi har sagt att om infektionen kommer tillbaka direkt i samma utstræckning som innan den førsta kuren så ska vi låta honom somna in. Blir infektionen inte lika tuff så kanske han får en kur till men sen tror vi nog att han får åka till Nangiala i alla fall.
Det ær ju ett privilegium som djuren har, att de kan få sluta sina dagar innan det blir helt outhærdligt.
Men min mamma kommer att bli vældigt ledsen.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Det har varit en jobbig och oviss vecka kan jag säga.
En av veterinärerna dömde ut katten sen pratade jag med två
manliga veterinärer och de tyckte att jag ska ge katten en chans.
Han var piggare när jag hämtade honom.
De har nu skickat ett nytt FIV-prov till England och då får jag garanterat rätt provsvar. Hans infektion behandlas med antibiotika men ack vad enveten han är och vill inte ta medicin, så han är allt en kämpe trots allt.
Jag vill inte släppa ut honom fritt förrän jag vet vad provet visar och han älskar ju att vara ute. Han har blivit vinglig och mager och beter sig konstigt, lägger sig bl.a i kattlådan och sover. Annars ser han ut att må bättre.
Jag läser allt jag kan hitta om dessa sjukdomar så jag kan göra vad jag kan för honom så länge det går.
Tänk vad mycket känslor man kan ha för sitt djur.
Har två underbara katter till, en 13-åring och en 4-åring och nu
lär jag ta hand om dem ännu mer.
Lycka till!
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Men du... om det nu är äkta FIP så glöm inte att du måste testa dom andra 2 katterna du har....

Lycka till !!!
 
Sv: Katt-aids (FIV)

ako skrev:
(knapplån) Vad är skillnaden mellan FIV o FIP?

FIV = Felint immunosuppressivt virus. Det är katternas motsvarighet till HIV.

FIP = Felin infektiös peritonit, en sjukdom som orsakas av att FECV muterar till FIPV. FECV är ett vanligt virus som hos de flesta katter aldrig muterar till FIPV, men de hos de katter viruset muterar utvecklas FIP. Det finns två typer av FIP, våt FIP och torr FIP. Katter med våt FIP får vätska i buken, får feber av och till, gå ner i vikt och blir som regel väldigt sjuka väldigt snabbt varpå de dör/avlivas.

En katt med torr FIP får febertoppar, magrar av långsamt, kan få problem med inre organ eller nervsystemet, den kan få lunginflammation samt diarré. Sjukdomsförloppet är oftast mycket längre än det hos våt FIP och dessa katter kan faktiskt leva bra liv ganska länge om de får understödjande vård men slutligen avlivas/dör katten.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Jag pratade med en djurhomeopat idag som jag ska ta med min sjuka katt till snart. Är ju inte bra att låta katten få antibiotika, är ju bara gift och slår ut tarmfloran.
Katter svarar väldigt bra på homeopatiska medel så det kan ju vara bra för andra att känna till detta.
Det man ska försöka är att höja djurets immunförsvar, det finns även
hälsokostpreparat för detta.
Tråkigt att det finns sådana elaka virus hos katter.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

solrosen12 skrev:
Jag pratade med en djurhomeopat idag som jag ska ta med min sjuka katt till snart. Är ju inte bra att låta katten få antibiotika, är ju bara gift och slår ut tarmfloran.
Katter svarar väldigt bra på homeopatiska medel så det kan ju vara bra för andra att känna till detta.
Det man ska försöka är att höja djurets immunförsvar, det finns även
hälsokostpreparat för detta.
Tråkigt att det finns sådana elaka virus hos katter.

Ska berätta det för min mamma... men Pysen är trots allt 15 år så åldern har ju gjort sitt den med.
Lycka till med din katt & hoppas ni får ett tag till tillsammans.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

solrosen12 skrev:
Jag pratade med en djurhomeopat idag som jag ska ta med min sjuka katt till snart. Är ju inte bra att låta katten få antibiotika, är ju bara gift och slår ut tarmfloran.
Katter svarar väldigt bra på homeopatiska medel så det kan ju vara bra för andra att känna till detta.
Det man ska försöka är att höja djurets immunförsvar, det finns även
hälsokostpreparat för detta.
Tråkigt att det finns sådana elaka virus hos katter.

Antibiotika finns inget skäl att ge en FIV-katt såvida den inte har drabbats av en sekundär bakterieinfektion. Allt (som inte är skadligt) som kan tänkas hjälpa FIV-kattens immunförsvar att hålla igång är att rekommendera då FIV är en obotlig sjukdom. Katter kan dock leva långa friska liv med FIV.

Jag skulle dock hellre satsa på bra mat och tillskott av antioxidanter än på homeopati.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Homeopati är absolut något man kan överväga att prova.
Många har inte de kunskaper som behövs för att veta vad detta handlar om. Jag har varit hos homeopaten med katten och kan säga att hon tog sig god tid att se hur katten beter sig och tog reda på kattens historia. Fick även reda på sådant som de inte kunde tala om på djursjukhuset.
En äldre katt behöver mer fett än vad fodrena ger och annat protein där enzymerna finns kvar, te.x rått nötkött.
Kan säga att jag blev mycket bra bemött och fick många bra tips.
Jag rekommenderar andra att prova homeopati.
Det finns inget konstigt med denna alternativbehandling, tvärtom.
Jag har provat på min andra gamla katt och hon har inte fått tillbaka sina symtom av urinvägsinfektion, vilket hon fick av antibiotikan.
Så klart väljer ju var och en själva.
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Att katter (inte bara äldre) mår bättre av färskfoder än av torrfoder har ju inget med homeopati att göra, det hade både jag och Sol också kunnat säga (och har väl gjort en sisådär 100 ggr var på bara den här sidan).
 
Sv: Katt-aids (FIV)

Sassy skrev:
Att katter (inte bara äldre) mår bättre av färskfoder än av torrfoder har ju inget med homeopati att göra, det hade både jag och Sol också kunnat säga (och har väl gjort en sisådär 100 ggr var på bara den här sidan).

Precis... det har ingenting med homeopati att göra. Det har med grundläggande kunskaper om katten och dess näringsbehov och natur att göra.

Rå föda med tillskott av diverse antioxidanter är det första jag skulle rekommendera till en FIV-katt och jag vet att det finns veterinärer som är på samma linje som jag där.
 

Liknande trådar

Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Övr. Katt Är som sagt allergisk mot katt men har i flera år hört om sibirisk katt. Har haft hund i flera år trots allergi även där men då gick det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 752
Senast: Liten
·
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 939
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp