Bukefalos 28 år!

Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

RubinNovak

Trådstartare
Jag är förbryllad.. Driver en efterlysnings/söksida för hundar så kikar runt lite bland alla möjliga annonser och efterlysningar. Idag stötte jag på en med följande text (kopierade bara den mest vesäntliga):

Christoffer lämnades ikväll in till en veterinär för att avlivas. Någon har bestämt att han inte längre ska få leva, aldrig mer få busa, aldrig mer få känna eller ge kärlek …

Just nu sitter han i en bur på kliniken och väntar på sin spruta, den sista spruta han någonsin kommer att få …
Christoffer förstår ingenting om varför han är där, gossen älskar livet och han älskar människor trots att han just blivit så brutalt sviken av den familj han trodde älskade honom.

Vi fick in en akut vädjan från klinikens veterinär som inte har hjärta att avliva honom. Vår vädjan går nu vidare till er …

Vill du ge Christoffer hans hopp tillbaka och visa honom att han visst har ett värde?

Katten har nu hittat en ny ägare. Förra ägaren tror att katten somnat in.

Får man verkligen göra såhär? Katten är ju ändå inlämnad på en veterinärstation för avlivning, har dom inga regler?
Jag hade blivit komplett GALEN om någon hade gjort så med min katt. Mest för att veterinären gått bakom ryggen på mig.
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Jag tycker det är förkastligt och fult att avliva psykiskt och fysiskt friska djur.

Men!

Oftast är det ju något tokigt med djur som avlivas. Veterinären kan ju inte veta om katten hade något störningsbeteénde osv :crazy:
Katten lämnades antagligen för avlivning av en anledning och jag skulle också bli arg som sjutton, om det gällde mig djur.


Däremot är jag djurvän nog att ALDRIG dumpa mitt djur hos veterinären för avlivning, det hör väl ändå till att man är med sin katt/hund/häst osv till sista andetaget :mad:
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Ja man får ju verkligen hoppas att det är så, annars skulle jag gå i taket!
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

jag hade blivit skogstokig om det hänt en av mina djur.

Nu vet vi ju inte hela bakgrunden, men om dte är som det ser ut rakt upp å ner så tror jag inte dte är lagligt.
Egenmäktigt förfarande? Näe, vet inte, men känns inte helt i sin ordning iaf.

Usch, tänk å behöva tagit beslut om avlivning å förberett sig psykiskt och sagt adjö till sin vän å så dyker djuret upp hos ngn annan:crazy:

däremot så tror/hoppas jag att ägaren är införstådd med att katten fick lite tid på sig.
Brukar ägaren inte vara med vid avlivning förresten?
När jag tog bort min gammelhund och katter jag haft så har jag varit med in i det sista sas
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Jag var inte med sist, men det var efter överenskommelse med veterinär och för kattens bästa, hon var sövd och jag valde att låta dom ta bort henne under narkos. Jag anser absolut inte att man som ägare har en skyldighet att vara med, det gör man som man själv vill och mår bäst av. Och djuret också förstås.

Men i sådana här lägen så tror jag att det alltid är så att ägaren måste tillfrågas (annars är det ju stöld) och om den går med på omplacering så är det så klart upp till veterinären.
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Jag vet att på en klinik här har folk lämnat djur för avlivning men med orden om ni hittar ett nytt hem så skänk bort djuret. Blev själv erbjuden en katt så på kliniken.....

Själv skulle jag aldrig göra så, jag är alltid med när ett djur tas bort, både för djuret och för min egen skull för då kannjag vara säker på att det är gjort...
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

*kl*

På en av klinikerna här får man fylla i ett formulär när man ska avliva ett djur, där det finns en "får vi omplacera djuret om vi hittar ett hem"-ruta man kan kryssa i om man vill.

Jag tror inte att de skulle omplacera ett djur som mår dåligt men det finns ju många som tar bort sina djur för att de inte kan ha kvar dem, och då är ju det alternativet toppen! :)

Men den gamla ägaren bör väl vara medveten, med tanke på försäkring och sånt.
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Katter som omplaceras istället för att avlivas är naturligtvis fullt friska katter vars ägare bara inte orkar eller hinner försöka omplacera katten själv. Ägaren blir tillfrågad, och om han eller hon propsar på att katten ska dö avlivas katten oavsett vad veterinären tycker och oavsett orsak.
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Jag känner till en hund som blev inlämnad för avlivning. Förra ägaren ansåg att den inte gick att dressera = inget att ha. Hunden var då 11 månader. Veterinären tyckte det var synd på ett friskt djur så hunden blev omplacerad. Jag vill minnas att förra ägaren blev tillfrågad och gav sitt ok till detta.
Hunden mår idag superbra och det är inga som helst problem att dressera den. Bättre hem kunde den inte fått.

Det är nog inte jätteovanligt att man tar den "lätta" vägen om man ledsnar på sitt djur och lämnar in för avlivning istället för att omplacera det. Det speglar väl samhället i stort. Funkar inte en sak, gör av med den och skaffa en ny. :cry:
Som tur är så finns det underbara veterinärer som gör sitt bästa för att ge dessa djur en ny chans i ett nytt hem. :love:
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Man får definitivt inte göra så utan ägarens medgivande. Det får verka hur nobelt som helst att rädda liv, men har ägaren bestämt sig för och betalat för avlivning är det den tjänsten veterinären ska utföra. Om veterinären inte kan/vill detta ska hen självklart neka och så får ägaren vända sig till någon annan.
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Någon hade lämnat in en liten hundvalp för avlivning. Veterinären mådde dåligt av att avliva hunden och gav mig hunden för 10 kr (vi var stallkompisar och min äldre hund hade tyvärr avlidit några dagar tidigare) Allt hunden behövde för att må bra var avmaskning för det hade den som lämnat in hunden inte orkat göra så hunden hade mask. Hunden finns kvar i min ägo och börjar nu bli gammal. Har alltid varit pigg och glad och högt älskad.
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Man bestämmer själv över sina djur. Jag har varit med om fall där djurägare avlivat en fullt frisk 2 årig fin hund pga att ägaren var svårt sjuk. Omplacering var mycket möjlig, men ägaren satte sig emot detta då denne ville vara säker på att hunden aldrig skulle få det dåligt i sitt liv. En annan person ville inte att någon annan skulle ha hans hund, också en frisk hund som då var 4 år, när denne av olika skäl inte kunde behålla hunden.

Man hoppas därför att den fd ägaren är tillfrågad om nu katten omplaceras istället för att avlivas.

Praktiska saker som kan bli konstiga om den fd ägaren inte informeras är t ex hur ska den fd ägaren debiteras för avlivningen, man brukar få betala när man lämnar djuret hos veterinären. Om katten är märkt med chip eller tatuering så kan det bli konstigt om det springer bort och upphittas dvs om den nye ägaren ej ändrar ägarförhållanden i register som finns ( förutsagt att den fd ägaren har anmält katten dit). Den fd ägaren kanske då kontaktas istället.
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Är inte ovanligt. Veterinärer vill inte avliva fullt friska djur. Blev erbjuden en jättefin kisse som nån bara lämnat för dom inte hade ork längre :cry:
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

KL

Kanske var det så att ägaren var informerad av detta, fick dock inte riktigt det intrycket när inlägget skrevs.

Inlägget skrevs av ett företag som är en slags katthjälp, tror inte dom kan skrika "nytt hem eller avlivning" hur som helst.. Att veterinären "inte hade hjärta att avliva honom" klingar också fel. Jag förstår absolut känslan men som veterinär FÅR man inte ens ifrågasätta ett avlivningsbeslut.

Katten var enligt info 3 år, och jo, vuxna katter kan vara EXTREMT svåra att omplacera. Iallafall om man är noggrann med det nya hemmet vilket man väl får hoppas alla är. Jag har själv suttit i den sitsen och trots flera försök under flera års tid fick katterna bo kvar hos mig ändå. Det finns lite för många "söta fluffiga kattungar" som söker nytt hem ibland :( Sen KAN det absolut gå, ffa om man har mkt kontakter ute på landet. Kan varit där jag gick bet :/

Jag har alltid varit med när min katter avlivats, men om jag inte hade varit det och kanske stött på min egna, "avlivade" katt springandes på någon gård någonstans hade jag blivit FLY FÖRBANNAD. Men så har mina katters avlivningar haft sina anledningar.

Jag hoppas ju innerligt att ägaren var med på detta beslut, men kan tänka mig att sånthär händer även bakom ryggen på folk..
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Man bestämmer själv över sina djur. Jag har varit med om fall där djurägare avlivat en fullt frisk 2 årig fin hund pga att ägaren var svårt sjuk. Omplacering var mycket möjlig, men ägaren satte sig emot detta då denne ville vara säker på att hunden aldrig skulle få det dåligt i sitt liv.

Tragiskt nog kan jag förstå tankegången där lite. Jag skulle vara extremt kluven om jag inte skulle kunna ha kvar min tik. Hon är en riktig "enmanshund" (hon är glad mot dom hon känner men finner bara tryggheten hos mig) med en osäkerhet som kräver sin förare. Om hundens tränare skulle ta över henne eller varmt rekommendera någon, absolut. Annars skulle jag noggrant få tänka igenom vilket som skulle vara snällast mot henne faktiskt..
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Jag tycker veterinären skulle ha medalj.

Underbart med en veterinär som visar civilkurage och ser till sina patienters bästa, och inte till den antagligen rätt egoistiska individ som råkar stå som patientens ägare.

Att avliva sitt husdjur utan någon vettig anledning tycker jag är fel. Tycker faktiskt att man även är elak mot veterinären om man ber denna avliva ett djur utan vettig anledning. Jag kan tänka mig att många veterinärer inte mår bra av att behöva göra det.

Observera att jag inte är emot slakt av djur för livsmedelsproduktion, jakt och liknande. För här finns det nämligen oftast ett vettigt syfte. Men när det gäller avlivandet av fullt friska husdjur så handlar det i mitt tycke oftast om ren egoism från djurägarens sida.
 
Sv: Katt inlämnad för avlivning, men omplaceras!

Fast ibland måste man, kan man inte ta hand om sitt djur längre så kan det bli nödvändigt. Det går inte att placera om alla katter ju, och bättre sånt här än att lämna dom nånstans vind för våg.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 279
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 719
Övr. Katt Min mamma har inte långt kvar nu och kommer att lämna efter sig fyra katter. Tre av dem får flytta in hos mig efteråt, men den fjärde är...
2
Svar
26
· Visningar
4 252
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 602
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp