Bukefalos 28 år!

Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

JuniNatt

Trådstartare
En kompis till mig har en katt som är väldigt tovig i pälsen. Han söger att den blev så efter att han hade badat den. Det är riktigt stora kakor över nästan hela kroppen på katten. Han har klippt bort de allra största men där är fortfarande många kvar.

Kan nån förklara varför det blev så? Vad gör man åt det? Bara att raka katten eller?

Katten är 75 % norsk skogkatt och 25 % perser.
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Är tovorna inte möjliga att kamma ut så är rakning den enda. Och tovor kan göra väldigt ont och vara grogrund för svamp och annat, så jag skulle inte vänta.
Ska man bada en långhårig katt, framförallt med perserpäls, så måste man kamma igenom den hela tiden medan den torkar så inte pälsen tovar sig såhär. Alternativet är att blåsa den torr om katten klarar av hårblåsen.
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Jag har en långhårig katt. Han får sådana tovor varje år. Han är en ute katt. Bor i stallet.
Vi borstar o borstar , men det blir tovor.
Vim rakar han varje vår. Klippte ner pälsen i höstas . Men är nu tovig ändå.
Dom tovorna sitter ända ner till huden. Vi tar häst klippmaskinen och klipper katten. Det fungerar bra . Men han blir inte vacker .
Man skall inte ha långhåtiga katter som bonn katt
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Borstar ni eller kammar ni? En tät borste når ju inte ner längst ner som en kam eller karda gör.
Men annars håller jag med, långhåriga katter är ju klart mer svårskötta och kräver mycket mer pälsvård.
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

jag har både kam och borste och den nya kammen va den nu heter
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Finns många nya kammar, så jag vet inte riktigt vilken du menar. Är det Furminatorn så tar den ju förvisso bort lös ull, men den fasta pälsen kan fortfarande tova sig.

Men det finns ju alltid pälsvarianter som tovar sig, framförallt om katten är ute och utsätts för fukt och annat. Min kompis har en skogis som utekatt, hon är också ofta tovig.
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Bra tråd! Har en Norsk skogskatt/bondkatts kille med lång päls, Jag borstar kammar o klipper honom...Men han tycker inte om när jag klipper tovorna oftast...Men det är just i nuläget små tovor och inga kockor som stramar i skinnet på honom. Men det är inte så jobbigt denna vinter eftersom det varit kallt, värre de åren det varit vått o regnigt, han får gå ut när han önskar. (bor på landet). Men vad jag önskar är en bättre borste o kam?? Är det någon som kan rekommendera några bra grejor??
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Inte borste alls, antingen en bra kam med långa tänder eller en karda. Eller både ock, kammen reder ut pälsen ordentligt och en karda tar bort lös päls som ofta orsakar tovorna.
Jag hör mycket gott om en kam som heter Mirakelkammen, den är dyr (runt 250 kr) men många anser att den är så pass mycket bättre ön andra kammar. Jag har en sån, men bara korthåriga skrällen så hur dne funkar på långhår har jag ingen erfarenhet av tyvärr. Men nog är den bra allt!
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

En kompis till mig har en katt som är väldigt tovig i pälsen. Han söger att den blev så efter att han hade badat den. Det är riktigt stora kakor över nästan hela kroppen på katten. Han har klippt bort de allra största men där är fortfarande många kvar.

Kan nån förklara varför det blev så? Vad gör man åt det? Bara att raka katten eller?

Katten är 75 % norsk skogkatt och 25 % perser.

Går tovorna inte att kamma ut, återstår bara rakning. Tovorna är plågsamma för katten och det kan även bli sår som inte läker eftersom de sitter så tight så att huden inte "luftas". Lämna in katten till vet för sövning och rakning. (Brukar inte funka att göra det själv eftersom det tar tid och gör ont när man "drar" i tovorna) och håll sedan nya pälsen i trim med daglig borstning. /arrak
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Ja, jag ska säga det till honom. Tänkt också att det var enda alternativet för det verkar ju omöjligt att reda ut såna tovor.
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Man kan inte raka kattern nu. Nu är det på tok för kallt.
Min katt är bara ute. Bor i stallet.
Så han får ha sina tovor tills det blir varmare.
Fy för långhårig bonnkatt ett jobb Men fina att se på
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Passar på att fråga... Jag har en norsk skogskatt som har någon/ett par tovor främst under magen. Hon är fullkomligt hopplös att borsta så jag har antagligen inte kommit åt ordentligt. Att vända upp och ner på henne och klippa tovan känns riskabelt, dels sprattlar hon som besatt och dels tror jag den sitter så pass långt in i pälsen att den är svår att komma åt. Innebär det att jag måste lämna in henne till vet och raka? Känns så himla drastiskt men vill ju såklart att hon ska må bra. Hon är innekatt så kyla är inget problem.

C
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Får du inte loss tovan själv så har du ju inget direkt val? Veterinären kan säkert raka utan lugnande, klarar dom inte det så ger dom lugnande så katten inte märker nått.
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Jag har ringt och frågat en veterinär vad det kostar att klipa katten 1000kr, Dom söver den
Jag rakar min själv med häst trimmern, fungerar görbra
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Det gör det säkert. Men om katten är sprattlig och tovorna ligger nära huden så är det nog bättre för den att man åker in så det inte gör ont.
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Min ena långhåriga får tovor ibland. Mestadels vår och höst då det är vått ute. Jag brukar raka honom här hemma med detsamma jag märker tovorna, då hinner de inte bli stora:)
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Puttar lite på tråden då jag tog hem en stackar tovig ´kille idag.
Har rakat lite lätt då han är extremt kelig, plockat fästingar o kammat där det inte sitter tovor.

Men nu funderar jag. Finns det inget balsam man kan använda till katter.
Typ samma användningsområde som tex hästarnars pälsglans.

Ett balsam i spray-format.

Bra märke?
Dåliga märke?

Ge mig tips är ni snälla.

MVH Martina
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Bättre att raka bort skiten än att katten går med mattig päls. Är ju inte som att tovorna hjälper katten hålla värmen direkt + att om katten blir blöt/fuktig så kyler det under relativt lång tid eftersom att tovor har en benägenhet att inte torka speciellt snabbt.

Detta i kombination med att sådan mattig päls är en utmärkt grogrund för svamp och bakterier gör att det är bättre att raka, även om det är kallt ute. Katten har väl tillgång till varm och torr liggplats och bra kattmat??
 
Sv: Katt med väldigt mycket tovor i pälsen.

Puttar lite på tråden då jag tog hem en stackar tovig ´kille idag.
Har rakat lite lätt då han är extremt kelig, plockat fästingar o kammat där det inte sitter tovor.

Men nu funderar jag. Finns det inget balsam man kan använda till katter.
Typ samma användningsområde som tex hästarnars pälsglans.

Ett balsam i spray-format.

Bra märke?
Dåliga märke?

Ge mig tips är ni snälla.

MVH Martina

Visst finns det, men med tanke på att katterna slickar sig rena så försvinner ju detta inom nån vecka. Så du måste i så fall bada om katten minst 2-3 gånger i månaden om du ska ha hjälp av sånt.
Häster slickar ju inte rent sina manar direkt ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min långhåriga katt (Norsk Skogkatt) får väldigt sällan (om ens någonsin) tovor i sin fantastiska päls, utom på magen, just där hon blev...
Svar
6
· Visningar
1 121
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 965
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp