katt och hund ihop?

doleron

Trådstartare
jag och sambon har tagit hem en hittekatt idag. han är hur kelig som helst och spinner hela tiden. en riktigt trevlig katt.
problemet är bara att vi har hund också som tycker det var jättekul att få hem en lekkompis. vilket inte katten var så pigg på så han fräste till rejält ett par gånger till hunden som ändå ville fram och leka.
vi vågar inte lämna dom obevakade tillsammans ifall att katten skulle få fnatt och klösa till ordentligt

finns det någon bra lösning på detta eller är det bara att hoppas att dom vänjer sig och inte ha ihjäl varann..


varken jag eller sambon har haft katt någonsin, och vi ska självklart försöka få tag på den riktiga ägaren, men tills dess
 
Sv: katt och hund ihop?

Jag vet inte hur stort ni bor, men här hemma har vi gjort så att katterna har möjlighet att ta sig till ett rum dit hundarna inte kan komma. Ett trygg-zon helt enkelt. Det brukar inte ta så lång tid förrän de vänjer sig vid varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: katt och hund ihop?

vi har en tvåa och när vi först kom hem satte vi galler så dom inte kunde komma åt varann. men hunden blev extremt stressad av det så det funkar inte :(
 
Sv: katt och hund ihop?

Fast ... Om katten klöser till hunden så lär ju hunden sig att katten inte är att leka med.
Min ena hund hatar katter. Men hon vet att hon inte får vara elak mot katten som bor hos oss.
Så länge katten och hundarna är inne så är det bara "den där SAKEN ska inte komma nära mig"
Men om katten är ute och hundarna inne så får den katthatande hunden fnatt om hon får syn på katten.
Jag skulle nog avvakta och se hur om det inte fixar sig självt med tiden.
 
Sv: katt och hund ihop?

Eftersom du redan efter någon timma konstaterat att "det funkar inte" så gissar jag att katten inte är kvar?

Om den är kvar vill jag bara råda er att ha lite is i magen, ge båda djuren möjlighet att få vara ifred när de vill och var sedan bara "som vanligt"!

Hundovana katter och kattovana hundar blir sällan "polare" på en dag! Det tar lite tid innan de börjar förstå varandras språk och signaler.

Att hunden "stressar" är inte heller ovanligt då den kanske både är osäker, nyfiken och ovan vid nya arter i sitt hem?
"Normala" hundar som inte fixerar vid katten eller är livrädd för den brukar sansa sej efter någon/några dagar...

/Swat
 
Sv: katt och hund ihop?

Fast vi hade en hund för många år sen som blev riven i ögat (vilket lyckligtvis gick att rädda) hon var lika galen i katter även efteråt.
 
Sv: katt och hund ihop?

svarar alla

katten är ännu kvar, vi körde hunden till svärföräldrarna inatt där han får vara hela dagen idag också. har hört med alla vi känner och det är ingen som vill ha en katt

ja om katten får in en rejäl smäll så lägger hunden förhoppningsvis av. saken är bara den att det är min sambos hund och han vill inte riskera att den ska bli skadad öht. och eftersom katten gjort utfall mot den ett par gånger utan att han förstått att sluta tror vi båda att det lär krävas en ordentlig tilltuffsning för att han ska förstå. hunden ser på katten med skräckblandad förtjusning. som på dammsugaren ungefär :grin:

jag tror också att om man ger dom lite tid så kommer dom acceptera varandra, men sambon vill inte ha katt öht och hatar att se sin hund så stressad som han blev igår.

och katten är så himla gosig och ska alltid ligga i famnen och spinner jämt.
känns som ett sånt döläge :crazy:
 
Sv: katt och hund ihop?

Ni måste ju försöka hitta ägarna, sett upp lappar överallt, ring till polisen då de kan ha fått in en efterlysning. Katten har uppenbarligen haft ett hem till ganska nyligen då den är så pass kelig och tam, var tog ni den ifrån?
 
Sv: katt och hund ihop?

ja vi har ringt polisen i måndags redan och dom hade inte fått in någon efterlysning på någon sådan katt, har lagt ut annons i tidningen men den kommer inte ut förän nästa onsdag.
tog den från min killes jobb, skogsplantage, där den hade hållt till i ett par dagar. har även hört med alla katthem här ikring och det är ingen som har plats för den eller hört något heller.
 
Sv: katt och hund ihop?

Det finns inga gårdar i närheten av skogsplantaget? Isf kanske den bodde däromkring. Hade den en normal kroppsvikt när den hittades eller var den mager?
 
Sv: katt och hund ihop?

nej den var väldigt mager och när vi haft den har den inte visat några tecken på att gå ut alls, så jag tror det är en helinnekatt
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 208
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 464
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 098
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp