Bukefalos 28 år!

Katt uthomhus i kylan

Jag har köpt små kaninhus, som jag har isolerat med frigolit och lagt yllefilt i och ställt under tak ute. De räcker förstås inte till på vintern, men du kanske kan utgå från något sådant och ha som reserv?

82794_outbackkleintierhaus_basic_2_06_12_copy_2.jpg


Kaninhus_2222.jpg
 
Första vintern för mig och min kisse i detta kyliga klimat.

Nu börjar det bli riktigt kallt på nätterna här, runt -10 och runt -6 på dagen och isande vindar.

Min kisse spenderar sin första vinter med minusgrader, så han är inte van vid detta.
Han brukar gå ut varje morgon kl 7 senast och sedan åker jag iväg och är borta hela dagen, jag kommer hem på eftermiddagen och då brukar kissen komma springande o vill in.

Nu när det har varit så kallt senaste dagarna så har jag inte velat släppa ut honom på morgonen och låta han vara ute så många timmar i detta kalla vädret utan har släppt ut honom på eftermiddagen istället när jag kommer hem. Då är han ute ca 3 timmar sedan räcker det för honom.
Han vill ju väldigt gärna ut på morgonen som vanligt, är jag fånig som inte låter honom vara ute vind för våg i detta kalla vädret?
Tänker att normala katter som är vana vid svensk vinter väljer att stanna inne? Det gör inte han. Han älskar att vara ute.

Han har ingenstans att gå in eller söka skydd här. Kan jag släppa ut honom? Hur gör ni andra kattägare?
Tre av fyra katter vill inte ut nu under vintern, men den fjärde är ute 12h, dvs tidig morgon till kväll, även nu i -20 minus. Inte minsta berörd. Men skaffa kattlucka till din! :)
 
Såg den här http://blogozine.net/malin/2014/09/22/tacken-ja-eller-nej/
den handlar om hästar men där finns katt med och deras nedre kritiska tempratur är +30 grader medans människa är +27 grader, så de fryser lättare än vi. :crazy:

Nja. En människa fryser ihjäl utan kläder men det gör ju inte en katt och verkligen inte vid 30 plusgrader. En katt har ju päls!

Det är väl kroppstemperaturen som menas, inte utetemperaturen.
 
Tänkte också det först men i så fall skulle ju den kritiska tempen vara -25 för en häst och det går ju uppenbarligen inte då den vore djupfryst =P
 
Här finns massor av tips på varma kojor till utekatter. Eftersom sidan främst gäller förvildade katter finns det en hel del bra budgetalternativ.
 
Oj, vi har mest stallkatter och en som är hälften innekatt. Hon är ute om nätterna ibland när hon inte känner för att gå in, även när det är -20 ute. De brukar få mat 1gång om dagen och de har aldrig varit något fel på våra katter. De får gå in i stallet/kallstall, ligger ofta och sover i höet. Vi har aldrig behövt mata dem mer om jag ska vara ärlig, men de är ju vana sen födseln så kanske inte lika då? :)
 
Vi har aldrig behövt ge våra utekatter extra pga kyla heller. Snarare tvärtom, de har legat och sovit på något varmt ställe och hoppat över måltiderna. Samma sak när det är ruskvädret.

Undantaget är de två halvvuxna årsungarna vi har nu, de har kommit på att om man sitter utanför köksfönstret och ser hungrig ut kommer husse ut med extra blötmat till dem...
 
Oj, vi har mest stallkatter och en som är hälften innekatt. Hon är ute om nätterna ibland när hon inte känner för att gå in, även när det är -20 ute. De brukar få mat 1gång om dagen och de har aldrig varit något fel på våra katter. De får gå in i stallet/kallstall, ligger ofta och sover i höet. Vi har aldrig behövt mata dem mer om jag ska vara ärlig, men de är ju vana sen födseln så kanske inte lika då? :)

Jag hoppas att du menar att de har fri tillgång på foder och att ni fyller på en gång om dagen? För att bara ge katter mat en gång om dagen och de då får en portion och sen inte får något mer på ett dygn är helt förkastligt! En katts inre organ börjar ta stryk efter 12 timmar utan mat.

Det spelar ingen roll om de är vana sedan födseln eller inte. En katt gör åt enorma mängder energi för att hålla värmen oavsett om de har svultit hela sitt liv eller levt i överflöd. Det är inget som ändras beroende på tillgången av foder.

Jag hoppas att dina katter har något varmt ställe att ta sin tillflykt till när det är kallt?
 
Vi har aldrig behövt ge våra utekatter extra pga kyla heller. Snarare tvärtom, de har legat och sovit på något varmt ställe och hoppat över måltiderna. Samma sak när det är ruskvädret.

Undantaget är de två halvvuxna årsungarna vi har nu, de har kommit på att om man sitter utanför köksfönstret och ser hungrig ut kommer husse ut med extra blötmat till dem...

Fast de gör ju inte åt mer om de är på ett varmt ställe. Det är om de är ute mycket i kyla som det går åt mer.
 
Nä, för jag tror ingen häst lever med -25 i kroppstemp ;)
Jag läste det Lindsen skrivit i ett inlägg:
"den handlar om hästar men där finns katt med och deras nedre kritiska tempratur är +30 grader medans människa är +27 grader, så de fryser lättare än vi"
Jag vet inte hur frusen du är men jag fryser inte när det är +27 ute, däremot skulle jag nog inte må så bra om min kroppstemp var bara +27.
Ska erkänna att jag inte läste det som stod i länken så noga. :D
 
Katter är nog bättre än vad vi tror på att finna krypin både i skogen och i husområden. även om du inte har någon koja så låter det orimligt att katten inte finna något ställe där den kan söka skydd. Men jag säger som de övriga, det är inte så svårt att göra iordning liten koja som du kan ställa ut så katten åtminstode har ett ställe att söka skydd i. - ett annat tips är att ha en ullfilt - de håller värmen bättre.
 
Katter är nog bättre än vad vi tror på att finna krypin både i skogen och i husområden. även om du inte har någon koja så låter det orimligt att katten inte finna något ställe där den kan söka skydd.

Och varje år fryser katter ihjäl för att folk tror det. Senast idag såg jag en uppdatering i mitt fb flöde där en person hade hittat en okänd katt ihjälfrusen på deras altan och nu efterlystes ägaren till katten. Katten hade givetvis varken halsband eller någon märkning. När ska folk fatta att om de fryser ute själva så lär även deras djur frysa och de behöver då någonstans att söka skydd. Den där "de klarar sig" mentaliteten gör mig så himla ledsen :cry:
 
Han har ingenstans att gå in eller söka skydd här. Kan jag släppa ut honom? Hur gör ni andra kattägare?

Vår äldsta katt, född april 2014 får gå ut som hon vill. Ibland är hon ute flera timmar och ibland bara nån minut :laugh: Hon kan dock gå in på flera vindtäta ställen, ett gammalt höloft med kvarliggande hö är hennes favoritplats där tillbringar hon mest tid utomhus. Det har hänt att hon inte kommit när vi ropar in henne på kvällen, och då blir hon kvar ute men då vill hon i gengäld inte gå ut mer den dagen när hon väl kommit in.
Vi har ingen kattlucka, än så länge är alltid någon hemma och kan släppa in henne eftersom jag är sjukskriven. Så småningom ska hon få ett värmebonat katthus i maskinhallen att tillgå.

Kattungen på ca 15 veckor får inte gå ut alls.
 
Nu tror inte jag att de/den katten frusit ihjäl för att den har varit ute under en dag, troligen är det en bortsprungen katt (kanske en innekatt) eller en katt utan hem och som inte haft tillräckligt med mat. om det är en "okänd" katt så är det ju uppenbarligen inte någon som bor i området. Vi har iallafall ganska bra koll på vad det rör sig för katter i vårat område.

Våra katter som kommer in dagligen och får mat dagligen har jag svårt att tänka mig att de skulle frusa ihjäl om vi släppte ut dem på morgonen och de fick komma in på kvällen, jag har sett att de tillockmed väljer att inte ligga inne i kojan utan hellre sitter på en filt ute och spanar även när det är -10 grader och öppnar man dörren är de inte alls intresserade av att komma in. jag har även märkt att om de någon dag ibland kan vända i dörren när man ska släppa ut dem om de tycker det är för kallt eller blött ute och då får de vara inne för det är ofta dagar man själv tycker att det är "skitväder".
 
Nu tror inte jag att de/den katten frusit ihjäl för att den har varit ute under en dag, troligen är det en bortsprungen katt (kanske en innekatt) eller en katt utan hem och som inte haft tillräckligt med mat. om det är en "okänd" katt så är det ju uppenbarligen inte någon som bor i området. Vi har iallafall ganska bra koll på vad det rör sig för katter i vårat område.

Våra katter som kommer in dagligen och får mat dagligen har jag svårt att tänka mig att de skulle frusa ihjäl om vi släppte ut dem på morgonen och de fick komma in på kvällen, jag har sett att de tillockmed väljer att inte ligga inne i kojan utan hellre sitter på en filt ute och spanar även när det är -10 grader och öppnar man dörren är de inte alls intresserade av att komma in. jag har även märkt att om de någon dag ibland kan vända i dörren när man ska släppa ut dem om de tycker det är för kallt eller blött ute och då får de vara inne för det är ofta dagar man själv tycker att det är "skitväder".

Hur länge katten har varit ute är omöjligt att säga. Det var inne i stan katten hittades och där finns det tyvärr enorma mängder katter som springer vind för våg så att de som hittade henom inte kände igen hen ser jag inte som något konstigt. Visst kan den ha varit borta länge men hen kan också bara varit borta en dag, det är omöjligt att säga. Katten såg inte mager ut på fotot iallafall. Det jag vänder mig emot är att du skrev att katter hittar skydd och bevisligen har inte den här katten gjort det. Då hade hen knappast valt att lägga sig på en öppen altan.
 
Hur länge katten har varit ute är omöjligt att säga. Det var inne i stan katten hittades och där finns det tyvärr enorma mängder katter som springer vind för våg så att de som hittade henom inte kände igen hen ser jag inte som något konstigt. Visst kan den ha varit borta länge men hen kan också bara varit borta en dag, det är omöjligt att säga. Katten såg inte mager ut på fotot iallafall. Det jag vänder mig emot är att du skrev att katter hittar skydd och bevisligen har inte den här katten gjort det. Då hade hen knappast valt att lägga sig på en öppen altan.

Kan ju även vara så att den dött av skada eller sjukdom.
 
Kan ju även vara så att den dött av skada eller sjukdom.

Visst kan den det men det var hel och i bra hull. I vilket fall som helst är det tragiskt att människor inte bryr sig mer om sina katter än att de släpper dem vind för våg i städer, samhällen och andra olämpliga ställen.
 
Ang nedre kritiska temperatur så googlade jag och hittade denna förklaringen på SLU Hippocampus

"Hästen förlorar betydligt mer fri värme när det är kallt. Ner till en viss omgivningstemperatur kan hästens inre reglering minska den fria värmeavgivningen genom att minska blodflödet till huden så att yttemperaturen sänks. Under denna temperatur kan hästen inte minska den fria värmeförlusten ytterligare, utan måste i stället öka sin värmeproduktion för att hålla kroppstemperaturen konstant. Denna brytpunkt i omgivningstemperatur kallas den nedre kritiska temperaturen."

Alltså är det när man måste öka värmeproduktionen för att hålla kroppstemperaturen.
Iallafall kan man ju enl länken tidigare konstatera att kattens nedre kritiska temp är högre än våran.

Ang kissen här hemma så har jag hållt honom inne och släppt ut på em istället, och turerna blir kortare o kortare för varje dag. Idag var han knappt ute en timme. Han behöver ju lära sig att det faktiskt inte är så skönt att vara ute i detta vädret. Han har ju aldrig upplevt det tidigare.

Tack för alla tips om varma hus till katten, kaninburen var ju himla käck!
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 647
Senast: Luff
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp