Bukefalos 28 år!

Katt uthomhus i kylan

Och varje år fryser katter ihjäl för att folk tror det. Senast idag såg jag en uppdatering i mitt fb flöde där en person hade hittat en okänd katt ihjälfrusen på deras altan och nu efterlystes ägaren till katten. Katten hade givetvis varken halsband eller någon märkning. När ska folk fatta att om de fryser ute själva så lär även deras djur frysa och de behöver då någonstans att söka skydd. Den där "de klarar sig" mentaliteten gör mig så himla ledsen :cry:
Fyy så sorgligt :cry: vilket fruktansvärt sätt att dö på :cry:
 
Katter är nog bättre än vad vi tror på att finna krypin både i skogen och i husområden. även om du inte har någon koja så låter det orimligt att katten inte finna något ställe där den kan söka skydd. Men jag säger som de övriga, det är inte så svårt att göra iordning liten koja som du kan ställa ut så katten åtminstode har ett ställe att söka skydd i. - ett annat tips är att ha en ullfilt - de håller värmen bättre.
Nja, har GPS på kissen så jag vet vart han befinner sig för det mesta och under altanen är stället han sitter och väntar på mig, inte så varmt där :crazy:
 
Jag gör lite olika beroende på katten, vissa har vett på att bara vara ute max 20 minuter när det är kallt, andra tycker att man kan vara ute hela dagen...

Är det -10 eller kallare får de jag vet kommer in snabbt gå ut en sväng om de absolut vill, han som inte kommer in på många timmar får ej gå ut alls. Är det runt -5 eller varmare får alla som vill (förutom min ena innekatt) gå ut på förmiddagen medan jag rider.Jag låter dem aldrig gå ut om jag åker iväg och är borta många timmar. Sett för många katter med frostskador på öron och tassar.
 
Fodra en låda med gamla ullskinn. Placera den i lä under tak och någon meter upp. Varmt o gosigt.
 
Jag gör lite olika beroende på katten, vissa har vett på att bara vara ute max 20 minuter när det är kallt, andra tycker att man kan vara ute hela dagen...

Är det -10 eller kallare får de jag vet kommer in snabbt gå ut en sväng om de absolut vill, han som inte kommer in på många timmar får ej gå ut alls. Är det runt -5 eller varmare får alla som vill (förutom min ena innekatt) gå ut på förmiddagen medan jag rider.Jag låter dem aldrig gå ut om jag åker iväg och är borta många timmar. Sett för många katter med frostskador på öron och tassar.

Låter som ett vettigt system.
Min kisse vill så himla gärna vara ute 22 timmar om dygnet, helst, så jag litar inte på att han kommer in innan jag åker. Nu har han varit inne sista dagarna o ut på eftermiddagen men det har blivit kortare o kortare utevistelse i kylan.
 
Nja, har GPS på kissen så jag vet vart han befinner sig för det mesta och under altanen är stället han sitter och väntar på mig, inte så varmt där :crazy:
Vad för typ? Var får man tag på dem å pris? Vill jag ha till min kisse med! (GPS, alltså, inte altan.)
Hur funkar de?
 
Senast ändrad:
Jag undrar om katterna blir mer frusna med åren? Eller kanske bekväma? Våra tre e väl sammanlagt ute 10min/dag denna vinter. Det efter att man jagat runt på dom. Använder "Du får gå uuuut" nu mera som hot,försvinner illa kvickt:devil:
 
Jag undrar om katterna blir mer frusna med åren? Eller kanske bekväma? Våra tre e väl sammanlagt ute 10min/dag denna vinter. Det efter att man jagat runt på dom. Använder "Du får gå uuuut" nu mera som hot,försvinner illa kvickt:devil:

Bekvämare blir de iaf :p Mina blir 12 år i år och de kanske senaste sju vintrarna har de inte gått ut i onödan. Missia var faktiskt apdryg igår så jag tog med henne ut ett tag medan jag skottade snö. Hon vägrade gå i djupsnön utan bara där jag skottat och talade hela tiden om för mig vilken jävla matte jag är :D hon var säkert ute i hela 15 min :meh:

Tassa går inte i närheten av ytterdörren så här års men hon har inte varit så dryg som Missia (Tassa ockuperar sängen och går mellan den, maten och lådan typ) så hon har fått vara inne.
 
Nikita tycker tom att det för kallt i trappen ner till ytterdörren. Hon smet ut och kom upp fortare än ner :up: När det började att snöa så vackert tog jag ett stadigt tag och gick ut och satte ner henne i snön. Det var inte uppskattat ska jag säga, ett steg och sedan for hon rätt upp så jag plockade upp henne och gick in. Vilka blickar man fick medan Nikita satt och tvättade sig argt. :p

Hon får vara inne tills det blir vår igen.
 
Mina katter är lite olika.
Alfons huskatten går alltid igenom en öppen dörr. Så fort en dörr öppnas ska han igenom den. Han gå gå ut, man stänger dörren, väntar 10 sekunder, öppnar dörren han kommer direkt och vill in. Mina ragdolls gäller vid dörren, jag öppnar, de blänger på mig och ser direkt förolämpade ut. Räven går ut en kortis på morgonen när husse åker till jobbet, sen kommer han in när jag och hundarna går på promenad
 
Jag undrar om katterna blir mer frusna med åren? Eller kanske bekväma? Våra tre e väl sammanlagt ute 10min/dag denna vinter. Det efter att man jagat runt på dom. Använder "Du får gå uuuut" nu mera som hot,försvinner illa kvickt:devil:
de blir absolut bekvämare med åren, vår 17åring är max ute 2 min åt gången, sen går hon tillbaka till soffan eller värmegolvet och sovet 20h till.
3åringen är nog ute ngn timme max å det är fint väder.
då man är i stallet så förföljer hon en hela tiden och väntar på att man ska gå in :p.
 
Jag har sett olika kattshus på nätet, men använder katterna dem? Om jag var katt skulle jag vilja ha en nödutgång på baksidan så jag kunde smita om det kom nån läskig typ på framsidan!
:devil: = Väldigt läskig typ.
 
Jag har sett olika kattshus på nätet, men använder katterna dem? Om jag var katt skulle jag vilja ha en nödutgång på baksidan så jag kunde smita om det kom nån läskig typ på framsidan!
:devil: = Väldigt läskig typ.
finns de med flera utgångar, och eftersom katter är katter så får man nog räkna med att de kommer ligga på taket eller fortsätta att ligga i rabatten.
man får vara glad att man har gett katten ett alternativ i alla fall ^_^
 
Första vintern för mig och min kisse i detta kyliga klimat.

Nu börjar det bli riktigt kallt på nätterna här, runt -10 och runt -6 på dagen och isande vindar.

Min kisse spenderar sin första vinter med minusgrader, så han är inte van vid detta.
Han brukar gå ut varje morgon kl 7 senast och sedan åker jag iväg och är borta hela dagen, jag kommer hem på eftermiddagen och då brukar kissen komma springande o vill in.

Nu när det har varit så kallt senaste dagarna så har jag inte velat släppa ut honom på morgonen och låta han vara ute så många timmar i detta kalla vädret utan har släppt ut honom på eftermiddagen istället när jag kommer hem. Då är han ute ca 3 timmar sedan räcker det för honom.
Han vill ju väldigt gärna ut på morgonen som vanligt, är jag fånig som inte låter honom vara ute vind för våg i detta kalla vädret?
Tänker att normala katter som är vana vid svensk vinter väljer att stanna inne? Det gör inte han. Han älskar att vara ute.

Han har ingenstans att gå in eller söka skydd här. Kan jag släppa ut honom? Hur gör ni andra kattägare?


Jag gjorde så att jag släppte ut katten vid 4-5 på morgonen, (då ville hon ut av sig själv) och sen fick hon komma in efter några timmar när jag åkte iväg och var då nöjd med det. Sen låg hon mest och sov tills jag kom hem igen. Spelar ingen roll om det var 2 timmar, 4 timmar eller 8 timmar.

Visst har det hänt att hon varit för långt borta när jag visslade på henne att komma hem och in, och då har jag varit tvungen att åka ändå. Då har hon kunnat gå och lägga sig under källartrappan där vinden och snön inte kommer in och där jag hade gjort iordning hennes transportlåda och ombonat den så den var varm och mjuk och skön och hålen på sidorna var täckta. Stod upphöjd så den inte skulle kylas underifrån av betonggolvet.
 
Vad för typ? Var får man tag på dem å pris? Vill jag ha till min kisse med! (GPS, alltså, inte altan.)
Hur funkar de?
Jag har en Tractive, googla så hittar du. Jag beställde på nätet. Sedan fick man köpa ett abonnemang för 500:-/år. Tror själva GPSen kostade 1000:-
Det är en liten plastgrej som man sätter på halsbandet, den väger lite men kissen verkar inte bry sig alls om den. Jag tar av den när han är inne.
Jag älskar den, det är mycket lugnare att veta vart de håller hus. Han går långt varje dag!
Har en app i telefonen där jag ser vart han är, ser ut som på bilden i länken nedan
Kul att se vad de hittar på oxå :D

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153603130228827&l=0d8a3f6609
 
Jag gjorde så att jag släppte ut katten vid 4-5 på morgonen, (då ville hon ut av sig själv) och sen fick hon komma in efter några timmar när jag åkte iväg och var då nöjd med det. Sen låg hon mest och sov tills jag kom hem igen. Spelar ingen roll om det var 2 timmar, 4 timmar eller 8 timmar.

Visst har det hänt att hon varit för långt borta när jag visslade på henne att komma hem och in, och då har jag varit tvungen att åka ändå. Då har hon kunnat gå och lägga sig under källartrappan där vinden och snön inte kommer in och där jag hade gjort iordning hennes transportlåda och ombonat den så den var varm och mjuk och skön och hålen på sidorna var täckta. Stod upphöjd så den inte skulle kylas underifrån av betonggolvet.
Ja, så har det blivit här oxå, han går ut en sväng ca en timme på morgonen, sedan vill han in och äta och värma sig. Sedan får han stanna inne när jag går (vissa protester förekommer) och komma ut på em när jag kommer hem. Då brukar han vara ute 1 timme i stöten, in o värma och ut igen. Lite jobbigt men men
 
Två av våra katter vägrar att bo inne.
De har fått en isolerad låda med värmedynor i golvet i närmaste uthus.
Där sover de gott.
De har torrfoder hela tiden och ljummet vatten på en värmeplatta för höns.
 
Jag har en Tractive, googla så hittar du. Jag beställde på nätet. Sedan fick man köpa ett abonnemang för 500:-/år. Tror själva GPSen kostade 1000:-
Det är en liten plastgrej som man sätter på halsbandet, den väger lite men kissen verkar inte bry sig alls om den. Jag tar av den när han är inne.
Jag älskar den, det är mycket lugnare att veta vart de håller hus. Han går långt varje dag!
Har en app i telefonen där jag ser vart han är, ser ut som på bilden i länken nedan
Kul att se vad de hittar på oxå :D

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153603130228827&l=0d8a3f6609
Länken funkar inte... :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
364
Senast: ufot
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 647
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp