Bukefalos 28 år!

Katt uthomhus i kylan

Lindsen

Trådstartare
Första vintern för mig och min kisse i detta kyliga klimat.

Nu börjar det bli riktigt kallt på nätterna här, runt -10 och runt -6 på dagen och isande vindar.

Min kisse spenderar sin första vinter med minusgrader, så han är inte van vid detta.
Han brukar gå ut varje morgon kl 7 senast och sedan åker jag iväg och är borta hela dagen, jag kommer hem på eftermiddagen och då brukar kissen komma springande o vill in.

Nu när det har varit så kallt senaste dagarna så har jag inte velat släppa ut honom på morgonen och låta han vara ute så många timmar i detta kalla vädret utan har släppt ut honom på eftermiddagen istället när jag kommer hem. Då är han ute ca 3 timmar sedan räcker det för honom.
Han vill ju väldigt gärna ut på morgonen som vanligt, är jag fånig som inte låter honom vara ute vind för våg i detta kalla vädret?
Tänker att normala katter som är vana vid svensk vinter väljer att stanna inne? Det gör inte han. Han älskar att vara ute.

Han har ingenstans att gå in eller söka skydd här. Kan jag släppa ut honom? Hur gör ni andra kattägare?
 
Min syster har köpt ett litet hus åt katten att ha ute, dvs när katten kommer hem och vill in på kvällen så kan hon gå in i katt huset och värma sig istället för att ligga i rabatten och kura :).
Är också en katt som bara vill in och äta, sova och sen ut igen ^_^.

Våra katter är helst inne på vintern. Den unga går ut och kommer in 10min senare.. gamla katten rör sig inte en m.m från golvvärmen på toaletten vintertid :p
 
Första vintern för mig och min kisse i detta kyliga klimat.

Nu börjar det bli riktigt kallt på nätterna här, runt -10 och runt -6 på dagen och isande vindar.

Min kisse spenderar sin första vinter med minusgrader, så han är inte van vid detta.
Han brukar gå ut varje morgon kl 7 senast och sedan åker jag iväg och är borta hela dagen, jag kommer hem på eftermiddagen och då brukar kissen komma springande o vill in.

Nu när det har varit så kallt senaste dagarna så har jag inte velat släppa ut honom på morgonen och låta han vara ute så många timmar i detta kalla vädret utan har släppt ut honom på eftermiddagen istället när jag kommer hem. Då är han ute ca 3 timmar sedan räcker det för honom.
Han vill ju väldigt gärna ut på morgonen som vanligt, är jag fånig som inte låter honom vara ute vind för våg i detta kalla vädret?
Tänker att normala katter som är vana vid svensk vinter väljer att stanna inne? Det gör inte han. Han älskar att vara ute.

Han har ingenstans att gå in eller söka skydd här. Kan jag släppa ut honom? Hur gör ni andra kattägare?

Antingen som Buck skriver, nån form av kattigloo eller kattlucka. Jag hade inte velat ha nån av mina ute så länge i kylan,
 
Tack för era svar! känns skönt att få lite input hur andra gör i kylan. Tyvärr har han ingen spärr själv utan ska bara ut ut ut. Fortsätter att hålla honom inne på dagarna trots sura miner då.
Kattlucka kan jag inte sätta in här, det är inte min bostad utan hyr bara, kan ju prova att sätta ut en iglo men de är ju så kinkiga med sina val av sovplatser, det ska ju vara rätt plats o så
 
Har inte det bekymret för min katt har tittat på mig med sura ögon sen det blev höst :p. Han går bara ut för att kolla sina revir och gå på toa och sen vill han in igen.
Men nej, jag skulle inte låta honom vara ute flera timmar utan att jag var hemma. Inte utan kattlucka eller nåt varmt förråd eller nåt han skulle kunna gå in i.
 
Såg den här http://blogozine.net/malin/2014/09/22/tacken-ja-eller-nej/
den handlar om hästar men där finns katt med och deras nedre kritiska tempratur är +30 grader medans människa är +27 grader, så de fryser lättare än vi. :crazy:

Nja. En människa fryser ihjäl utan kläder men det gör ju inte en katt och verkligen inte vid 30 plusgrader. En katt har ju päls! Däremot skulle jag aldrig lämna en katt ute utan skydd, mat och vatten mer än max någon timme vid 10 minus. Katter trivs i värme men klarar sig utmärkt i kyla några timmar om hen är van att vara ute men hen måste ha fri tillgång på skydd, mat och helst ljummet-varmt vatten för det går åt massor med energi för att hålla värmen! Mina stallkatter äter 3-4 gånger mer när tempen går under nollan och nu när det är -10 äter de enorma mängder. De har ändå möjlighet att gå in och gör det också men det märks verkligen stor skillnad på deras matintag när temperaturen faller eftersom de är ute så mycket.
 
Nu kom han in igen, var bara ute i 2 timmar idag. Rekordkort för att vara honom. Och vrålhungrig. Nää, han får nog hållas inne på dagarna nu.
 
Nja. En människa fryser ihjäl utan kläder men det gör ju inte en katt och verkligen inte vid 30 plusgrader. En katt har ju päls! Däremot skulle jag aldrig lämna en katt ute utan skydd, mat och vatten mer än max någon timme vid 10 minus. Katter trivs i värme men klarar sig utmärkt i kyla några timmar om hen är van att vara ute men hen måste ha fri tillgång på skydd, mat och helst ljummet-varmt vatten för det går åt massor med energi för att hålla värmen! Mina stallkatter äter 3-4 gånger mer när tempen går under nollan och nu när det är -10 äter de enorma mängder. De har ändå möjlighet att gå in och gör det också men det märks verkligen stor skillnad på deras matintag när temperaturen faller eftersom de är ute så mycket.

Ja lite konstigt, en människa fryser ju inte ihjäl utan kläder i 27 gradig värme, nedre kritiska temp måste vara vid den temp man börjar frysa? Men låter konstigt ändå att en katt skulle frysa vid 30 graders värme och människor vid 27 grader
 
Första vintern för mig och min kisse i detta kyliga klimat.

Nu börjar det bli riktigt kallt på nätterna här, runt -10 och runt -6 på dagen och isande vindar.

Min kisse spenderar sin första vinter med minusgrader, så han är inte van vid detta.
Han brukar gå ut varje morgon kl 7 senast och sedan åker jag iväg och är borta hela dagen, jag kommer hem på eftermiddagen och då brukar kissen komma springande o vill in.

Nu när det har varit så kallt senaste dagarna så har jag inte velat släppa ut honom på morgonen och låta han vara ute så många timmar i detta kalla vädret utan har släppt ut honom på eftermiddagen istället när jag kommer hem. Då är han ute ca 3 timmar sedan räcker det för honom.
Han vill ju väldigt gärna ut på morgonen som vanligt, är jag fånig som inte låter honom vara ute vind för våg i detta kalla vädret?
Tänker att normala katter som är vana vid svensk vinter väljer att stanna inne? Det gör inte han. Han älskar att vara ute.

Han har ingenstans att gå in eller söka skydd här. Kan jag släppa ut honom? Hur gör ni andra kattägare?


En bekant tog en gammal frysbox och gjorde en kattlucka i frysboxen yttervägg. Sen la hen frigolit på golvet med en bit heltäckningsmatta på och gjorde ett inre rum med öppning för katten med frigolit på golv o väggar och heltäckningsmatta o filt. Varmt och gott och skyddat för väder. När det är riktigt kallt har hen en värmelampa för gris hängande så katten får värme. Värmelampan går på timer när den är gång. Hens katt är inne katt men vill ut på morgonen och hinner inte alltid in innan hen går till jobbet. Frysen står vid hens ytter trappa och har fått ett yttre skydd av en bit lastbilskapell.
Mvh
Pudlan
 
En bekant tog en gammal frysbox och gjorde en kattlucka i frysboxen yttervägg. Sen la hen frigolit på golvet med en bit heltäckningsmatta på och gjorde ett inre rum med öppning för katten med frigolit på golv o väggar och heltäckningsmatta o filt. Varmt och gott och skyddat för väder. När det är riktigt kallt har hen en värmelampa för gris hängande så katten får värme. Värmelampan går på timer när den är gång. Hens katt är inne katt men vill ut på morgonen och hinner inte alltid in innan hen går till jobbet. Frysen står vid hens ytter trappa och har fått ett yttre skydd av en bit lastbilskapell.
Mvh
Pudlan
Smart!!! Använder kissen den då?
Nu har jag ingen möjlighet att bygga något utanför tvärr
 
Tack för era svar! känns skönt att få lite input hur andra gör i kylan. Tyvärr har han ingen spärr själv utan ska bara ut ut ut. Fortsätter att hålla honom inne på dagarna trots sura miner då.
Kattlucka kan jag inte sätta in här, det är inte min bostad utan hyr bara, kan ju prova att sätta ut en iglo men de är ju så kinkiga med sina val av sovplatser, det ska ju vara rätt plats o så

Du har inget källarfönster? Jag har tagit ut ett av mina och satt plexiglas med kattlucka i.
 
Jag går upp kl fem för att katterna ska hinna vara ute ordentligt innan jag åker till jobbet vid halv åtta :o
Tanken har slagit mig med att göra så, men, tänk om de inte kommer tillbaka i tid? :nailbiting: då får han ju vara ute ännu längre i denna kylan
 
Första vintern för mig och min kisse i detta kyliga klimat.

Nu börjar det bli riktigt kallt på nätterna här, runt -10 och runt -6 på dagen och isande vindar.

Min kisse spenderar sin första vinter med minusgrader, så han är inte van vid detta.
Han brukar gå ut varje morgon kl 7 senast och sedan åker jag iväg och är borta hela dagen, jag kommer hem på eftermiddagen och då brukar kissen komma springande o vill in.

Nu när det har varit så kallt senaste dagarna så har jag inte velat släppa ut honom på morgonen och låta han vara ute så många timmar i detta kalla vädret utan har släppt ut honom på eftermiddagen istället när jag kommer hem. Då är han ute ca 3 timmar sedan räcker det för honom.
Han vill ju väldigt gärna ut på morgonen som vanligt, är jag fånig som inte låter honom vara ute vind för våg i detta kalla vädret?
Tänker att normala katter som är vana vid svensk vinter väljer att stanna inne? Det gör inte han. Han älskar att vara ute.

Han har ingenstans att gå in eller söka skydd här. Kan jag släppa ut honom? Hur gör ni andra kattägare?


Mina går inte nära öppna fönster ens. De stirrar förfärat och går in bakom soffan för att komma undan draget.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
401
Senast: ufot
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
948
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 423
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 650
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp