Bukefalos 28 år!

Katten kräks maskar

Tjockisina

Trådstartare
Har en katt som har kräkts mycket på sista tiden, och häromdagen såg vi spaghetti liknande grejer i spyan. Jag trodde de va spaghetti haha men eftersom vi inte gett de så måste de ju vart mask.
Aldrig vart med om de spyr maskar nån som vet?
Inte sett några maskar i avföringen men däremot har han vart grymt dålig i magen o haft diaree ofta.
 
Sv: Katten kräks maskar

Har en katt som har kräkts mycket på sista tiden, och häromdagen såg vi spaghetti liknande grejer i spyan. Jag trodde de va spaghetti haha men eftersom vi inte gett de så måste de ju vart mask.
Aldrig vart med om de spyr maskar nån som vet?
Inte sett några maskar i avföringen men däremot har han vart grymt dålig i magen o haft diaree ofta.

Avmaska katten så fort du kan.
 
Sv: Katten kräks maskar

Det gjorde mitt monster oxå när jag tatt hem henne, min spagetti rörde på sig så det var ingen tvekan om saken. Avmaska på en gång!
 
Sv: Katten kräks maskar

Har en katt som har kräkts mycket på sista tiden, och häromdagen såg vi spaghetti liknande grejer i spyan. Jag trodde de va spaghetti haha men eftersom vi inte gett de så måste de ju vart mask.

Vad är det som är roligt med det? Stackars katt. Se till att den blir avmaskad omgående!
 
Sv: Katten kräks maskar

De som va roligt va att jag va dum o trodde de va spaghetti o inte ens tänkte tanken att de kunde vart mask förens sambon senare sa de.
O självklart ska alla djur här hemma nu avmaskas!
 
Sv: Katten kräks maskar

De som va roligt va att jag va dum o trodde de va spaghetti o inte ens tänkte tanken att de kunde vart mask förens sambon senare sa de.
O självklart ska alla djur här hemma nu avmaskas!

Jag avmaskar alltid både hund och katt en gång om året. Använder ett medel som tar allt. Tror att det heter Dronsit comp eller något liknande. Är ialla fall bara en tablett så man slipper hålla på i flera dagar.
 
Sv: Katten kräks maskar

Jag avmaskar alltid både hund och katt en gång om året. Använder ett medel som tar allt. Tror att det heter Dronsit comp eller något liknande. Är ialla fall bara en tablett så man slipper hålla på i flera dagar.

Man ska aldrig avmaska ett djur som inte visar symptom på att vara drabbat! Vi måste vara försiktiga med att göra maskarna resistenta, så att avmaska rutinmässigt en gång om året är faktiskt till mer skada än att vänta till katten spyr/bajsar mask.

Ett bättre alternativ är att skicka in träckprov för analys om man är orolig för att katten har mask! :idea: Det gäller alla djur.

/Erica
 
Sv: Katten kräks maskar

bara kattungar och valpar som man ska avmaska utan att de uppvisar symptom. fråga på apoteket för avmaskningsrutiner och lämpligt medel
 
Sv: Katten kräks maskar

bara kattungar och valpar som man ska avmaska utan att de uppvisar symptom. fråga på apoteket för avmaskningsrutiner och lämpligt medel

Behövs absolut inte om det är innekatter. Jag har slutat avmaska kattungar och skickar istället in avföringsprov till SVA... ingen mask har hittats än så länge så därför avmaskar jag dem inte.
 
Sv: Katten kräks maskar

*kl*

Eftersom jag har en utställningshund som jag även åker till Danmark med så måste hon avmaskas ofta. Men det blir hos veterinär och stämpel i passet.

Min veterinär tycker att det är bra att jag avmaskar en gång om året både hund och katt. Speciellt katterna som är både inne och ute.
 
Sv: Katten kräks maskar

Behövs absolut inte om det är innekatter. Jag har slutat avmaska kattungar och skickar istället in avföringsprov till SVA... ingen mask har hittats än så länge så därför avmaskar jag dem inte.

Vid vilken ålder skickar du in träckprov från kattungarna?

/Erica
 
Sv: Katten kräks maskar

*kl*

Eftersom jag har en utställningshund som jag även åker till Danmark med så måste hon avmaskas ofta. Men det blir hos veterinär och stämpel i passet.

Min veterinär tycker att det är bra att jag avmaskar en gång om året både hund och katt. Speciellt katterna som är både inne och ute.
Tråkigt att din veterinär ger sådana rekommendationer. :( Det gör ju alla katter (och hundar) en otjänst eftersom resistenta maskar drabbar alla.

Angående resa till Danmark är det ju en annan sak för då är det ju ett krav, men desto större anledning att inte avmaska din hund oftare än absolut nödvändigt.

/Erica
 
Sv: Katten kräks maskar

Tråkigt att din veterinär ger sådana rekommendationer. :( Det gör ju alla katter (och hundar) en otjänst eftersom resistenta maskar drabbar alla.

Angående resa till Danmark är det ju en annan sak för då är det ju ett krav, men desto större anledning att inte avmaska din hund oftare än absolut nödvändigt.

/Erica

Just den hunden avmaskas bara exakt vad som krävs för att kunna åka över. Annars blir det för mycket precis som du skriver. Men de övriga blir avmaskade 1 gång om året.
 
Sv: Katten kräks maskar

*kl*

Vår katt är jättejobbig att avmaska! Det är helt omöjligt att stoppa in tabletten i munnen på henne och sen få henne att svälja, hon blir galen! :confused:
Vi brukar mala sönder tabletten och blanda med burkmat som hon tycker om, men hon märker direkt att den luktar/smakar konstigt...
Enda sättet är att helt enkelt inte ge henne mer mat än den som finns framme med avmaskningsmedel i, dock tar det ca. 3-4 dagar innan hon ätit upp det...
Någon som har tips på hur man kan få i henne tabletten? :bow:
 
Sv: Katten kräks maskar

Vid vilken ålder skickar du in träckprov från kattungarna?

/Erica

Jag skickar in första provet så fort jag lyckas skrapa ihop ½ msk bajs från varje kattunge. De vill helst ha 1 msk/katt men ½ duger.

Det brukar väl vara vid ungefär 4 veckors ålder jag får ihop tillräckligt.
 
Sv: Katten kräks maskar

Jag skickar in första provet så fort jag lyckas skrapa ihop ½ msk bajs från varje kattunge. De vill helst ha 1 msk/katt men ½ duger.

Det brukar väl vara vid ungefär 4 veckors ålder jag får ihop tillräckligt.

Ok. En till fråga, om man inte lyckas få ihop bajs från alla kattungar samma dag, går det att spara på något sätt? :o I väl försluten plastpåse t.ex.. Det borde väl logiskt sett inte vara något problem eftersom det ändå ska postas va?

/Erica
 
Sv: Katten kräks maskar

Ok. En till fråga, om man inte lyckas få ihop bajs från alla kattungar samma dag, går det att spara på något sätt? :o I väl försluten plastpåse t.ex.. Det borde väl logiskt sett inte vara något problem eftersom det ändå ska postas va?

/Erica

Det går bra att spara i en burk eller ihopknyten påse, iaf ett dygn. Men börjar man samla på morgonen (tex. en söndag) brukar det inte vara några problem att få ihop från alla och så kan man se till att det hamnar i postlådan till på måndagmorgon.
 
Sv: Katten kräks maskar

jag tar en handduk och virar in hela katten så att den inte kan röra sig. sedan lägger jag den upp och ner i mitt knä, håller huvudet i ett fast grepp och öppnar munnen. tabletten lägger jag längst bak på tungan och sedan stänger jag munnen och masserar strupen. detta funkar alltid för mig.

men en kompis har en annan metod. hon mosar tabletten med ett par droppar vatten och smetar på kattens framben och ljumskar. hennes katt slickar i alla fall i sig tabletten på det sättet.
 
Sv: Katten kräks maskar

jag tar en handduk och virar in hela katten så att den inte kan röra sig. sedan lägger jag den upp och ner i mitt knä, håller huvudet i ett fast grepp och öppnar munnen. tabletten lägger jag längst bak på tungan och sedan stänger jag munnen och masserar strupen. detta funkar alltid för mig.

men en kompis har en annan metod. hon mosar tabletten med ett par droppar vatten och smetar på kattens framben och ljumskar. hennes katt slickar i alla fall i sig tabletten på det sättet.

Tja, ditt tips har vi försökt ett antal gånger, men hon lyckas alltid ta sig ur handduken på något sätt :eek:.
Ska kanske prova att smeta ut det på henne nästa gång! :banana:
Tack för tipset!
 
Sv: Katten kräks maskar

Hej! Jag mosar tabletten och blandar med smör.. sen tar jag det på mitt pekfinger och drar längs hennes mungipa och in i munnen.. det funkar alltid! Det blir väldigt kladdigt och så men det är ett bra sätt!:smirk:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 050
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp