Bukefalos 28 år!

Katten kräks maskar

Sv: Katten kräks maskar

Det finns en speciell spruta som man lägger tabletten i, säg till på apoteket när ni köper maskmedlet så får ni en, Den är jätte bra.

Vi är två när vi avmaskar, en håller katten med handskar och den andra stoppar in sprutan i munnen. Bara att trycka ut, katten sväljer oftast självmant.
 
Sv: Katten kräks maskar

det där att smeta på benet lät som en bra ide. Gammeltanten (misstänksam och nervös) är riktigt svår att avmaska. Så fort något ovanligt händer så blir hon så misstänksam och vägrar röra sig ur fläcken.
Normalt sett brukar vi låsa in dom i egna rum så dom får käka pillermaten ifred men hon ska minsann inte ens sniffa på den goda maten med äckelpillersmulorna :P
 
Sv: Katten kräks maskar

Det gjorde vår katt när hon var kattunge också. När jag köpte henne så hade jag fått den informationen att hon aldrig vart ute, och hon har ju inte heller vart ute hos oss så jag trodde inte att jag skulle behöva avmaska. Men efter ett tag spydde hon decimeterlånga jävla äckliga maskar så då var det fort till apoteket som gällde. Efter det har hon aldrig mera kräkts!

Men vad säger ni, om man köper en kisseunge som är innekatt, och vart det hela tiden, behöver man då inte avmaska förän man märker tecken på mask?
 
Sv: Katten kräks maskar

Jag har maskat av mina katter en gång, samtidigt.
Då var de ca 2, 1 och halvåret gamla.

När jag ska ge dem maskpiller eller som när stora katten gick på Pencillin för UVI så använder jag en liten penna jag fick från min syster som då jobbade på ett djursjukhus.
Den är väldigt behändig, det går fort -jag håller i katten i nackskinnet, stoppar in pennan med tabletten i i munnen och skjuter ner tabletten och masserar strupen lite om den inte går ner på en gång.
Tre katter skulle behandlas i tre dagar tror jag det var med maskmedel, alla katter var gjorda på under fem minuter. Behövde ingen hjälpreda, ingen handduk och inget bråk eller tvångshållning mer än nödvändigt :)
 
Sv: Katten kräks maskar

Men vad säger ni, om man köper en kisseunge som är innekatt, och vart det hela tiden, behöver man då inte avmaska förän man märker tecken på mask?

Nej, det är bara onödigt.
Jag maskade av när jag fick lilla katten för hon hade aldrig maskats av och mamman var utekatt och jag vet att ungarna åt åtminstonde lite av en näbbmus :crazy: så jag gjorde det endå.
Men i efterhand vet jag ju inte om hon ens hade mask, men så tänkte jag inte då.
 
Sv: Katten kräks maskar

Okej, då väntar jag och om de inte dyker upp några maskar så avmaskar jag inte..
 
Sv: Katten kräks maskar

Man ringer sin veterinär och får Profender spot-on!
Jag har aldrig haft problem med att ge tabletter till katter men den ena katten nu ger jag mig inte på!
Sist bet den rakt genom pekfingernageln rakt in till benet fy h-vete vad ont det gjorde. Min annars lugna timida katt blir ett monster när tabletterna kommer fram.
 
Sv: Katten kräks maskar

Hejsan!

Din katt har med största sannolikhet spolmask! Går på kattungar och ungdjur.. Även gravidkatt.. Avmaska med något som tar spolmask..

Spolmaskarna harklas/hostas upp för att sedan sväljas ner och fortsätta sin resa i kattens kropp och vidareutveckas för att sedan lägga ägg.. Det är deras fortplantningsförlopp.. Men ibland misslyckas det och katten hostar upp dem eller kräks upp dem.. De kan bli ganska långa.. Hittade en som var 10cm från min 1åriga hankatt =/

Viktigt att du gör det så fort som möjligt! Rådfråga veterinären eller på apoteket om medel! Ser att det var länge sen du skrev så antagligen har du redan avmaskat =)

Lycka till =)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp