Bukefalos 28 år!

Katten trillade ut från fönstret!

Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Du ska se att det går bra. Katter läker så fint. Min älskade Sussie bröt bäckenbenet för nästan två år sedan och hon är i skick som ny. Lite halt men hon verkar inte bry sig så mycket, hennes matte är också ganska halt.:angel:

Det tog åtta dagar innan vi hittade henne, hela Blentarp var ute och letade, gissa om jag var HYSTERISK.:eek:

När vi väl hittade henne åkte vi till djursjukhuset och fick henne röntgad men det gick inte att operera så hon fick smärtstillande och bodde under toaletten en månad eller så. Men nu är hon, som sagt var, i skick som ny.

Och hennes matte älskar henne omåttligt!:love:
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Jag förstår precis vad du menar.

Diskuterade detta med min syster förut, om hur man tänker när det gäller djur och hur man prioriterar.

Båda våra föräldrar tycker "att det bara är en katt", de är uppväxta på landet och enligt dem fick katterna klara sig bäst det ville och var de ivägen fick de sig en känga.
För mig är det helt otänkbart att tänka så, min katt är inte ett husdjur, hon är en familjemedlem.

Det skär i mitt hjärta över vad jag har gjort. Aldrig, aldrig mer ska jag låta något djur gå oförsäkrat, precis som någon annan sa, har man inte råd att ha katt ska man inte ha det.

Det som förvånar mig mest var när vi kom till kliniken och sköterskan frågade om vi hade försäkring och mamma skamset svarade att vi inte hade det.
Då svarade hon med att det egentligen inte spelar någon roll om det inte vill sig riktigt illa. Att självrisken ändå är så hög eller något likande? Det var ett konstigt uttalande för någon som ändå jobbar med skadade djur dagligen.

Nu fick jag i alla fall samtalet jag har väntat på.

Det var inget svårt benbrott och benet är spjälat/gipsat.
Hon ska äta smärtstillande medicin i några veckor och gå med det gipsade benet i 6-8 veckor. Sen borde hon vara återställd. Det är underbart. Har fixat med extrajobbet så jag kan ta ut min lön i förskott också.


Tänkte sätta mig ner och kolla om det går att försäkra henne nu efter olyckan..någon som vet om jag får teckna en försäkring trots att jag inte är myndig?

Min 14 åriga katt är redan försent att försäkra och den dagen det syns på honom att han inte mår bra längre blir det avlivning. Jag kommer aldrig låta några av mina djur lida igen.
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Jag tycker du verkar vara en kanonbra kattägare. Du har tagit åt dig av vad andra har sagt och tyckt och du har bestämt dig för att ändra dig och har lärt av misstagen.
Bara viljan att lära är enormt viktig, det är den som gör att man utvecklas.

Hoppas kisse läker ordentligt och fort, och se till att ordna nån form av spärr eller nät så hon inte kan ramla ut igen. Man vet aldrig med katter, dom är inte riktigt så smarta som myterna säger :angel:

Massor av kramar till dig och kisse!
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Gud va skönt att det ordnade sig för er :) fan jag är så blödig att jag fick tårar i ögonen :p (sen har jag precis lämnat bort en av mina jourhems missar till hennes nya hem och saknar det lilla livet något fruktansvärt).

Hoppas lilla kissen läker fint nu :)
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Att självrisken ändå är så hög eller något likande?

Det låter som ett väldigt puckat uttalande, skulle jag vilja säga! (Såvida man inte har några miljoner på banken eller så, då kanske försäkring kan kvitta.)

Det här är i alla fall kostnaderna för min katts försäkring:

Agria Plus Veterinärvård 60 000 kr.
Grundsjälvrisk 2100 kr, samt 10% rörlig självrisk.
ID-rabatt avdragen.

Årspremie: 754 kr.
Månadskostnad: 62 kr.

Både självriskerna och premierna kan man till viss del påverka själv, men generellt är det ju så att oavsett om man höjer eller sänker självrisken, så påverkas premien i sin tur åt andra hållet. T.ex. hade jag kunnat välja att ha bara 1100 kr i grundsjälvrisk, fast då hade jag fått räkna med en lite högre årspremie och månadskostnad i stället. Så visst kostar det en del med försäkringar också, men det blir ändå betydligt billigare än att betala hela kalaset själv om det blir fråga om röntgen, operation och/eller övernattning på djursjukhus etc.

Dessutom har jag 60 000 plus veterinärvård, vilket förstås är dyrare än 30 000 kr dito eller bas veterinärvård. Dessutom börjar man samla rabatt på självrisken efter det att katten varit skadefri i två år, samt att man får 10% rabatt på årspremien om katten är ID-märkt.

Ovanstående gäller Agria.

Nu fick jag i alla fall samtalet jag har väntat på.
Det var inget svårt benbrott och benet är spjälat/gipsat.
Hon ska äta smärtstillande medicin i några veckor och gå med det gipsade benet i 6-8 veckor. Sen borde hon vara återställd. Det är underbart. Har fixat med extrajobbet så jag kan ta ut min lön i förskott också.

Vad skönt att höra! Hoppas att kisse repar sig snabbt nu! Och jag håller med MissFideli om att det verkligen är kanon att se att du bryr dig som du gör, och att du trots att du varit orolig har lyckats ta åt dig av det andra sagt. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Nej, men jag är en person som inte skulle betala mer än 1:-/tass för en katt. Jag har alltid haft bondkatter och ser de som sällskap och otroligt trevliga kamrater, men tyvärr gör de ingen direkt nytta utom att rensa från möss. Det bär sig inte att betala tusentals kronor på att hålla en katt livet. Då gör jag hellre slut på dess lidande direkt. Om man däremot vet att de kommer repa sig är det ju ingen fara. Visst gör man rent såren och ser efter katten.

En häst går inte riktigt jämföra med. Den kostar otroligt mycket mer i både inköp och drift, så där kan det löna sig att betala veterinärkostnad. Dessutom gör den ju faktiskt lite nytta.

Jag förstår inte det tankesättet.

Om det var ditt barn eller annan familjemedlem skulle du väl lägga ut pengar på vård även om du inte lagt ut en större summa pengar i inköp ? (tänker på parallellen häst/katt och värdesynen där).

Tragiskt att det fortfarande finns så många som tänker som du.

Sen kan jag hålla med att det i vissa fall är bättre att tänka rationellt istället för emotionellt och låta djur vandra vidare - just för att vi har den möjligheten. Men katter är inte förbrukningsvaror de är levande varelser och är man inte beredd att respektera det faktumet kanske man inte ska ha katt.
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Jag är grymt blödig jag med och mitt och mammas bråk inatt var inte nådigt.

Nu när all oro har släppt är jag helt utpumpad och torr på tårar.
Har städat upp i mitt rum, bäddat med handuk och kuddar i soffan och ställt fram vatten o mat i samma ände. Även en låda nedanför som en liten trappa.

Om jag känner min lilla odåga rätt kommer hon vara rätt sur över sitt spjälkade bakben och leva rövare här hemma och kräva all min uppmärksamhet dygnet runt.Något annat är hon i och för sig inte värd.
Tur att man har sommarlov.
:love:
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Det som förvånar mig mest var när vi kom till kliniken och sköterskan frågade om vi hade försäkring och mamma skamset svarade att vi inte hade det.
Då svarade hon med att det egentligen inte spelar någon roll om det inte vill sig riktigt illa. Att självrisken ändå är så hög eller något likande? Det var ett konstigt uttalande för någon som ändå jobbar med skadade djur dagligen.

Tror du inte att sköterskan kanske sa så för att din mamma inte skulle känna sig så skamsen?

Hoppas att hon blir helt återställd.

Mvh

Tora
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Det som är positivt är som någon annan sa att man lär sig ju av sina misstag och du verkar inse felet med att bara gå att vänta med att ringa veterinär. Sen får man ju se till graden av skada, men när den ramlar ut ur fönstret är det nog bäst att titta till den iallafall!

Hur som helst, jätteskönt att katten kommer att återhämta sig fint! Det är aldrig roligt när ens djur har skadat sig eller mår dåligt!


Mina katter är inte försäkrade, tror inte heller att min hund är det, men å andra sidan har vi pengar att ta av om det skulle behövas, alltså en budget för såna oförutsedda utgifter.

Frågan är ju med försäkring lite grann om det verkligen lönar sig. Många gånger är det ju hög självrisk så trots försäkring får man inte ut särskilt mkt på försäkringen osv, men det är ju förutsatt att man kan ha en budget för såna saker istället.

Jag hade nog valt att lägga undan pengar åt mig själv (eller, katten;)) varje månad, säg att du lägger undan lika mkt som försäkringen skulle kosta eller några kronor extra.

Ursäkta om det är ett litet luddigt inlägg nu, men hur som helst, skönt att katten blir bättre!!! Lycka till nu!


Själv fick jag hjärtat i halsgropen igår när jag gick och la mig. Hade öppnat fönstret helt och hållet, ett sånt fönster som går åt sidan...Kattskrället hoppar upp och ställer sig bakom blommor och allt och tittar utåt...Jag greppade fint tag om svansen och kunde sen lyfta upp honom..haha. Usch!
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Åh, vad skönt att katten är OK. Sussies självrisk är 2.000, tror jag, och att röntga henne kostade typ 1.999:devil:

Se till att din kissa har någonstans att ligga gömd också för det ville Sussie. Hon gömde sig under toaletten där det var svalt och mörkt.:cool:
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Knapp.


Måste bara kommentera.
Vad många jag aldrig sett i kattforumet som attackerar så fort det finns nån att vara elak vid. Aldrig sett många av dem dock :)
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Elak och elak...

Blev personligen bara ledsen för den stackars lilla kissens skull.

Men sen var jag kanske inte så elak heller, mest bara hård.
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

men du brukar vara inne på forumet :)
Självklart ska man säga till..men hjälper nog inte när 1 milj gör det :)
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

En försäkring är inte speciellt dyr för katt. Min hane kostar 55.-/månaden och honorna kostar 37:- st/månaden. Hanen har Agria och honorna Folksam.


Nej det är verkligen inte dyrt. Jag har i o f s vissa rabatter men jag betalar 120:- i månaden för 4 katter.
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Fast jag kan se hennes poäng, en död katt lider inte (Inte en död häst heller) När mina djur varit sjuka, har jag sett till individen. Har det inte funkat, har de fått somna in, för DERAS skull. Sen håller jag med om att statusen på katter borde vara högre. :crazy:


Ja är djuret riktigt sjukt skall det givetvis humant avlivas, oavsett det är häst eller hund eller katt.
Men det var inte det jag menade. Jag menade skador som inflammationer, benbrott, öronskabb och liknande som jag tycker det är helt sjukt att vissa inte tar sin katter till vetrinären för - just för att de är katter - medan de gladeligen lägger de pengarna på sin häst med liknande skador. :mad:
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Stackars lilla kisse...:cry:
Hoppas att frakturen går att behandla, det borde den verkligen göra på en katt som ju inte har så mkt vikt att bära upp.

Lycka till!
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Nu har jag läst mer vad du skrivit och ser att kissen kommer bli på bättringsvägen! :) Vad underbart skönt för er båda!

Jag tycker att du verkar ha mognat enormt i och med denna händelse, väldigt posetvit med människor som verkligen inser att de inte har rätt och kan erkänna det - och ändra sig! En eloge till dig! :bow::bow::bow:

Och vidare om försäkring, jag tror att via Agria så väljer man antingen 1100 eller 2100 i självrisk sedan är det en procentsats på ersättningsbeloppet också. I detta fall borde det nog ha lönat sig med försäkring, i alla fall om ni haft den låga. Du får ju dessutom räkna in återbesök på samma åkomma.
Typ ögoninflammation eller något där du bara åker och kollar katten, får medicin och salva utskrivet är ju dock inga försäkringsärenden, även och de är nödvändiga ärenden. ;)
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

men du brukar vara inne på forumet :)
Självklart ska man säga till..men hjälper nog inte när 1 milj gör det :)

Sant, finns mycket av tendens till det här... att gärna upprepa samma sak 1711 gånger även om TS svarat..
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Tråden låg på ÄU först, innan den flyttades till Katt. Det är nog därför fler användare än det vanliga "kattfolket" har svarat i tråden.
 
Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Personligen skulle jag aldrig försäkra en katt. Om de skadar sig tillräckligt illa är det bössan som gäller.

DOCK har katter en otrolig förmåga att repa sig. Jag skulle vänta en dag eller två, blir det inte bättre kan man åka till veterinär eller avliva. Våran katta har nämligen som hobby att slåss med hundar av alla de slag och räven. Han kommer hem sönderriven och svullen som en fotboll ibland. Ett par dagars surande i ett hörn och han är på benen igen, om än mycket lugnare ett par veckor framöver.
Du är medveten om att du bryter mot djurskyddslagen om du inte ger katten vård när den behöver det?

Nej, men jag är en person som inte skulle betala mer än 1:-/tass för en katt. Jag har alltid haft bondkatter och ser de som sällskap och otroligt trevliga kamrater, men tyvärr gör de ingen direkt nytta utom att rensa från möss. Det bär sig inte att betala tusentals kronor på att hålla en katt livet. Då gör jag hellre slut på dess lidande direkt. Om man däremot vet att de kommer repa sig är det ju ingen fara. Visst gör man rent såren och ser efter katten.

En häst går inte riktigt jämföra med. Den kostar otroligt mycket mer i både inköp och drift, så där kan det löna sig att betala veterinärkostnad. Dessutom gör den ju faktiskt lite nytta.
På vilket sätt gör en häst mer nytta än en katt?
Det är såna som du som gör att katter har så väldigt låg status i samhället. De är inget värda. Det är ju bara att skaffa en ny om det skulle hända den nåt. Fy! :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade...
Svar
4
· Visningar
1 292
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 763
Övr. Katt Vår familj har sorg. Vår älskade lilla halta vildkatt har gått över regnbågsbron. :cry: Jag vet inte hur många som minns honom, skrev en...
Svar
7
· Visningar
1 401
Senast: Prosit
·
Katthälsa Har aldrig tidigare varit här inne på kattforumet men följande hände i morse; Jag sitter i godan ro med kaffekoppen i handen framför...
2
Svar
33
· Visningar
7 813
Senast: elbereth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp