Katter i trafiken

Sv: Katter i trafiken

Naturligtvis är det tragiskt med påkörda djur i allmänhet och husdjur i synnerhet, men efter att ha läst att det svors över bilförare som inte stannade när de kört på en katt undrar jag över vilket ansvar man som kattägare lägger på trafikanter?

Att man svär över bilförare som inte stannar efter att de kört på en katt är väl inte så konstigt. En bilförare (som är medveten om påkörningen) som inte stannar efter att ha kört på en katt borde straffas på samma sätt som ifall man smiter från en trafikolycka. Kör man t.ex. på ett rådjur är man ju skyldig att ringa polisen.




Vad förväntas man göra om man kör på en katt?

Är katten skadad så tar man den till veterinär eller kontaktar ägaren ifall den finns i närheten. Är katten väldigt allvarligt skadad och omärkt + inga hus i närheten så tycker jag man kan avliva den själv ifall man klarar av det.


Förväntas man leta reda på katten, ta den till veterinär och leta upp ägaren?

Ja.

Ska man betala?

Hittas ingen ägare så lär man ju åka på eventuell veterinärräkning. Annars beror det väl på ifall man anser sig skyldig till olyckan eller ej. Körde man för fort eller satt och skrev SMS så tycker jag nog att bilföraren ska betala, men är det en ren olyckshändelse så tycker jag att kattägaren står för veterinärskostnaderna. I tveksama fall får man väl dela.


Har inte kattägaren ett ansvar för katten?

Med tanke på kattens natur så går det ju inte att hindra dem från att göra dumheter ifall man inte ska hålla dem inspärrade vilket jag tycker är fel. Även ifall man bor flera km från vägen kan ju katten få för sig att göra en vandring och olyckor händer tyvärr. Så jag tycker inte att ägaren är ansvarig för att katten kom upp på vägen.
Sen tycker jag inte det är särskilt smart att skaffa katt ifall man bor väldigt nära en hårt trafikerad väg.




Vad har kattägaren för ansvar för den som kör på katten?

Inget.

Skulle jag personligen råka köra på en katt, skulle jag må fruktansvärt dåligt av bara den saken, verkligen dåligt, kan jag förvänta mig att kattägaren skulle ta ansvaret för det?

Har du sett för mycket amerikanska filmer? Där kan man kanske (men jag tror inte ens amerikanerna är riktigt så knäppa) bli stämd för att ens katt orsakat psykiska skador på bilföraren genom att bli överkörd.


Släpper man ut katten finns det ju risken att den blir påkörd, men varför anser man sig som kattägare att ha rättigheten att släppa ut katter i trafiken utan hänsyn till den trafikanter som kan köra på katten?

Tyvärr är livet farligt. En katt har massor med andra faror med. T.ex. rävar, gödselbrunnar och gifter. Ska de få leva ett åtmistone lite naturligt liv så kommer man inte ifrån att olyckor kan ske. Med samma resonemang som du för så borde man ju inte få släppa ut barn heller eftersom det kan ske olyckor.
Även du som bilist orsakar ju risker för andra bilister genom att vara ute i trafiken.
 
Sv: Katter i trafiken

Håller i stort sätt med lahsd denna gång, bara något tillägg:

Vad har kattägaren för ansvar mot den som kör på katten?

Enligt mitt tycke har kattägaren ansvaret att vara tacksam om den som kört över ens katt gör något för saken, tex stannar och tittar hur det gick, försöker reda ut ägaren, ev. avlivar eller för till veterinären.
Kattägaren skall inte ställa sig och skälla ut personen som kört över ens katt, oberoende hur kattägaren känner sig, utan vara tacksam för att i alla fall få höra vad som hänt. Det är mer tärande i längden att bara gå och sätta upp "Bortsprungen"-lappar och vänta i veckor och månader på att katten skulle komma hem.

Om katten är skadad så illa att avlivning krävs eller redan död, och det inte finns några hus i närheten där man kan anta att de skulle känna katten, så tycker jag att det är väldigt snällt av folk att förutom att dra katten åt sidan så ta och sätta upp en annons i lokaltidningen eller meddela djurskyddsorganisation att en katt körts över med plats, tidpunkt och kattens kännetecken.
 
Sv: Katter i trafiken

Taget från jordbruksverkets hemsida:

Om du eller någon annan har råkat skada ett djur i trafiken

Trafikolyckor med husdjur

Om du kör på eller ser ett påkört djur, till exempel en hund eller katt, är du skyldig att kontakta Polisen. Undersök direkt och försiktigt om djuret lever. Om det gör det ska du ringa larmnumret 112. Annars ringer du 114 14.

Tänk på att även djur som bara visar svaga livstecken ofta kan räddas till livet. Om djuret är så svårt skadat att det omedelbart bör avlivas är det i första hand polis eller veterinär som ska göra det. Det är bara i väldigt brådskande fall som någon annan får avliva ett skadat djur

Trafikolyckor med vilda djur

Har du skadat ett vilt djur ska du kontakta polisen. Är djuret vid liv ska du ringa 112 annars ska du ringa på telefonnummer 114 14. Polisen informerar dig hur du ska göra. Det är bra om du alltid har en viltolycksremsa i din bil. Du får den gratis hos Bilprovningen.
 
Sv: Katter i trafiken

Hur ofta släpper man ut små barn runt trafikerade vägar? Varför släpper man inte ut hästar, hundar, kossor, får osv lösa, varför är det bara katten som antas behöva denna frihet?
 
Sv: Katter i trafiken

Hur ofta släpper man ut små barn runt trafikerade vägar? Varför släpper man inte ut hästar, hundar, kossor, får osv lösa, varför är det bara katten som antas behöva denna frihet?

Du verkar inte veta särskilt mycket om katter då du ställer sådana här frågor. Av någon anledning verkar du tycka att katter ska hållas inspärrade och jag lär väl inte få dig att ändra uppfattning om det, men jag är övertygad om att de flesta anser att det är bra för katter att kunna röra sig fritt.

Angående barn i trafiken kan jag ju bara säga att jag (+ de flesta där jag bodde) cyklade till skolan från och med mellanstadiet. Det innebar en del cyklande på trafikerade vägar. Sen cyklades det ju även på trafikerade vägar i grannskapet ända sedan man lärde sig cykla (5 år?) så nog har det släppts ut ungar i trafiken. Alla föräldrar är väl inte curlare som skjutsar sina barn till allt och alla.
 
Sv: Katter i trafiken

Och du kan tydligen inte heller det eftersom du inte svarar på dom?

Man jämför katten med en 3-åring, så att cykla till och från skolan i mellanstadiet (usel ursäkt från dig som tydligen kan nått om katter) är ju inte direkt relevant. Hur många 3-åringar springer omkring på gatorna där du bor utan att föräldrarna är i krokarna?

Jag tror nog inte att det är så få som delar min åsikt, men så umgås jag bland dom som verkligen tycker om sina katter och värderar dom högt. Tillräckligt högt för att dom inte ska behöva dö en smärtsam död i nått dike. Och vi vet försöker ge våra katter både ett bra liv OCH en bra död. Inte bara ett av dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Katter i trafiken

Och du kan tydligen inte heller det eftersom du inte svarar på dom?

Man jämför katten med en 3-åring, så att cykla till och från skolan i mellanstadiet (usel ursäkt från dig som tydligen kan nått om katter) är ju inte direkt relevant. Hur många 3-åringar springer omkring på gatorna där du bor utan att föräldrarna är i krokarna?

Jag tror nog inte att det är så få som delar min åsikt, men så umgås jag bland dom som verkligen tycker om sina katter och värderar dom högt. Tillräckligt högt för att dom inte ska behöva dö en smärtsam död i nått dike. Och vi vet försöker ge våra katter både ett bra liv OCH en bra död. Inte bara ett av dom.


Detta ämne har ju stötts och blötts hur mycket som helst och jag tror aldrig att vi kan bli eniga i frågan.

Jag ser det så här; Jag älskar mina katter så oerhört högt att jag inte kan sätta mina behov och känslor framför deras. Jag har två katter av fyra som oavsett vad jag gör för att hindra dem, klättrar över min inhägnad. De helt enkelt kräver ett större revir än min trädgård. Jag oroar mig näst intill konstant för dem när de inte är hemma och ber till Gud att om det onämbara skulle inträffa, att det går fort o smärtfritt. Klart att jag skulle kunna spika igen kattluckan och tvinga dem att bli innekatter men nu är alla fyra vana vid sin älskade trädgård så det klarar jag inte.
 
Sv: Katter i trafiken

Du har över huvud taget ingen anledning att beskylla eller bevis på att de som släpper ut sina katter inte älskar sina katter lika mycket som du gör. Att älska en katt är att upprätta dess levnadsmiljö utifrån just den kattens behov och personlighet. Vilket gör att man gör på olika sätt. Vilket är helt lagligt. Som med hästar, vissa vill ha mindre hagar för att hästen inte ska skada sig och vill att de ska stå inne halva dygnet. Andra vill att de ska gå på stora områden, ute dygnet runt, vinter som sommar. Oavsett vad så släpper nästan alla ut sina hästar under sommaren då risken för skador är som störst, både befogade av människan.
Att visa att man älskar och bryr sig om en katt är inte som på någon barnskola där den som håller i leksaken hårdast tycker mest om den.

Katter som levt ute i många år och jagar vänjer sig vid sin miljö och anpassar sig efter den. Det du talar om är intelligensnivån, där katten klassas som en treåring. likt som hunden. Eller om hunden klassas som en fyraåring. Intelligens och skyddsinstinkt är olika saker. En gnu eller mus vet vilka faror de ska akta sig för och lär sig snabbt vilka områden som är osäkra och vilka djur som är farliga. Olyckorna sker när djuren är oaktsamma.

Jag ser många treåringar som leker nära trafik. Dock är det så att man i barntäta områden likt villaområden, dagisområden, radhusområden arrangerar 30-vägar och sätter upp skyltar som varnar för lekande barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Katter i trafiken

Hittas ingen ägare så lär man ju åka på eventuell veterinärräkning. Annars beror det väl på ifall man anser sig skyldig till olyckan eller ej. Körde man för fort eller satt och skrev SMS så tycker jag nog att bilföraren ska betala, men är det en ren olyckshändelse så tycker jag att kattägaren står för veterinärskostnaderna. I tveksama fall får man väl dela.

Aldrig i helvete att jag skulle betala veterinärräkningen. Jag skulle förklara för veterinären att jag inte har kännedom om kattens ägare och att jag inte tänker betala för mer än en avlivning. Sedan får veterinären avgöra om h*n vill ta den ekonomiska risken med annan veterinärvård.

Om olyckan anses bero på vårdslöshet får väl det avgöras i rätten.

När min katt blev påkörd hade jag inte en tanke på att försöka kräva någon bilist (inte för att vi visste vem som hade kört på katten) på pengar för veterinärvården. Aldrig. Det var vi som tog risken när vi släppte ut katten. Det ska ingen annan behöva betala för vid en olycka.
 
Sv: Katter i trafiken

Att man svär över bilförare som inte stannar efter att de kört på en katt är väl inte så konstigt. En bilförare (som är medveten om påkörningen) som inte stannar efter att ha kört på en katt borde straffas på samma sätt som ifall man smiter från en trafikolycka. Kör man t.ex. på ett rådjur är man ju skyldig att ringa polisen.
Nu var det ju så att jag undrade hur kattägare resonerade, utan att lägga in personlig värdering i det hela.
Det är frågor för en diskussion jag ställer.






Är katten skadad så tar man den till veterinär eller kontaktar ägaren ifall den finns i närheten. Är katten väldigt allvarligt skadad och omärkt + inga hus i närheten så tycker jag man kan avliva den själv ifall man klarar av det.

Ja.

Enligt jordbruksverket var väl skyldigheten att kolla om djuret lever ocg i såfall ringa polis, inget om att leta upp ägare eller ta det till veterinär.


Hittas ingen ägare så lär man ju åka på eventuell veterinärräkning. Annars beror det väl på ifall man anser sig skyldig till olyckan eller ej. Körde man för fort eller satt och skrev SMS så tycker jag nog att bilföraren ska betala, men är det en ren olyckshändelse så tycker jag att kattägaren står för veterinärskostnaderna. I tveksama fall får man väl dela.
Fast det skulle jag förmodligen inte betala nej, jag skulle köra den till veterinär om den levde och inte var för illa skadad, men knappast att jag skulle betala för den.


Med tanke på kattens natur så går det ju inte att hindra dem från att göra dumheter ifall man inte ska hålla dem inspärrade vilket jag tycker är fel. Även ifall man bor flera km från vägen kan ju katten få för sig att göra en vandring och olyckor händer tyvärr. Så jag tycker inte att ägaren är ansvarig för att katten kom upp på vägen.
Sen tycker jag inte det är särskilt smart att skaffa katt ifall man bor väldigt nära en hårt trafikerad väg.
Senast igår var det 2 katter som befann sig i en hårt traffikerad rondell, jag tog hunden och försökte jaga bort dem.
Det räcker ju med att googla "köra på katt" så finner man en hel del personen som tycker det är "sport" att köra på katter med vilje :mad:

Jag tycker katter ska få gå ut och tyvärr händer olyckor, men att ha dem lösa i bostadsområden och samhällen med trafik, tycker jag inte är riktigt genomtänkt och ansvarsfullt som djurägare om man är rädd om sitt djur.
Man kan ju anpassa sitt djurägande efter hur man bor och lägets lämplighet.




Inget.

Har du sett för mycket amerikanska filmer? Där kan man kanske (men jag tror inte ens amerikanerna är riktigt så knäppa) bli stämd för att ens katt orsakat psykiska skador på bilföraren genom att bli överkörd.
Nä, jag har inte sett en enda film som handlar om överkörda katter?? Har du något tips?



Tyvärr är livet farligt. En katt har massor med andra faror med. T.ex. rävar, gödselbrunnar och gifter. Ska de få leva ett åtmistone lite naturligt liv så kommer man inte ifrån att olyckor kan ske. Med samma resonemang som du för så borde man ju inte få släppa ut barn heller eftersom det kan ske olyckor.
Även du som bilist orsakar ju risker för andra bilister genom att vara ute i trafiken.
Släppa ut barn i trafiken?? Hur ofta är små barn i trafiken utan att bevakas av vuxna?
 
Sv: Katter i trafiken

Man jämför katten med en 3-åring, så att cykla till och från skolan i mellanstadiet (usel ursäkt från dig som tydligen kan nått om katter) är ju inte direkt relevant. Hur många 3-åringar springer omkring på gatorna där du bor utan att föräldrarna är i krokarna?


Det är väl här vår syn på katter skiljer sig. Du ser dem som mer eller mindre hjälplösa varelser medan jag ser dem som självständiga varelser som kan ta vara på sig själva.

Att jämföra katter med 3-åringar tycker jag är direkt förolämpande mot katterna. På vilket sätt är de på 3-åringens nivå? Jaktkunskap, motorik, matematik eller läsförståelse?



Jag tror nog inte att det är så få som delar min åsikt, men så umgås jag bland dom som verkligen tycker om sina katter och värderar dom högt. Tillräckligt högt för att dom inte ska behöva dö en smärtsam död i nått dike. Och vi vet försöker ge våra katter både ett bra liv OCH en bra död. Inte bara ett av dom.

Du gör ditt bästa för att dra ner debatten på lägstanivå. Själv tycker jag att det i det närmaste är djurplågeri att spärra in katter dygnet runt i trånga utrymmen. (Det finns undantag (raser som är olämpligt att ha ute, sjuka och gamla katter t.ex.)) Fast diskussion om detta tas nog bäst i en egen tråd.
 
Sv: Katter i trafiken

Aldrig i helvete att jag skulle betala veterinärräkningen. Jag skulle förklara för veterinären att jag inte har kännedom om kattens ägare och att jag inte tänker betala för mer än en avlivning. Sedan får veterinären avgöra om h*n vill ta den ekonomiska risken med annan veterinärvård.

Om jag hade kört på en katt och inte fått tag på ägaren och veterinären bedömde att katten hade goda förutsättningar för att botas till rimligt pris så hade jag betalt ifall jag haft råd. Det var ju ändå jag som kört på katten så det vore jag ju skyldig den. Man bör ta ansvar för sina handlingar, tycker inte du det. Ditt resonemang låter snålt och känlokallt.

Att lasta över ansvaret på en veterinär som är helt oskyldig till situationen känns helt fel.


Om olyckan anses bero på vårdslöshet får väl det avgöras i rätten.

Varför dra saker till domstol i onödan. Snacka om att slösa med statens resurser. Som bilförare vet man nog ifall man var ouppmärksam/vårdslös då olyckan skedde. I det läget tycker jag att det är mänskligt hyfs att erbjuda sig att stå för veterinärräkningen.



När min katt blev påkörd hade jag inte en tanke på att försöka kräva någon bilist (inte för att vi visste vem som hade kört på katten) på pengar för veterinärvården. Aldrig. Det var vi som tog risken när vi släppte ut katten. Det ska ingen annan behöva betala för vid en olycka.

Som jag skrev innan så anser jag det nog vara bilföraren som bör erbjuda sig att stå för veterinärräkningen ifall bilföraren anser sig ha slarvat/gjort fel.
Men om man som kattägare ser att bilföraren håller ca. 100 km/h på en 50-väg så tycker jag nog man kan kräva att bilföraren ersätter. Men sådana fall lär ju vara ovanliga.
 
Sv: Katter i trafiken

Enligt jordbruksverket var väl skyldigheten att kolla om djuret lever ocg i såfall ringa polis, inget om att leta upp ägare eller ta det till veterinär.

Nu skrev jag ju vad jag tyckte man skulle göra. Att ringa polisen skulle vara det sista alternativet för mig ifall jag inte lyckas finna ägaren. Med tanke på hur ofta man hör om poliser som inte har tid att komma då folk anmäler brott så räknar jag inte med att de pririterar en påkörd katt särskilt högt.



Fast det skulle jag förmodligen inte betala nej, jag skulle köra den till veterinär om den levde och inte var för illa skadad, men knappast att jag skulle betala för den.

Så du vill vältra över ditt ansvar på veterinären. Det är ju du som kört på katten och inte veterinären.


Nä, jag har inte sett en enda film som handlar om överkörda katter?? Har du något tips?

Hoppas du skrev det där med lite ironi. Annars så menade jag att beteendet att stämma folk för orimligheter verkar ganska vanligt i USA. Att kräva kattägaren på ersättning för psykiska besvär av att ha kört på en katt låter helt absurt för mig.



Släppa ut barn i trafiken?? Hur ofta är små barn i trafiken utan att bevakas av vuxna?

För några dar sedan åkte jag ner till en strand och då var det faktiskt en grupp småbarn (3-4 årsåldern) utan någon vuxen inom synhåll som höll på och lekte på vägen. Grusväg förvisso, men det är 70 km/h som fartgräns och en hel del trafik när det är badsäsong.
 
Sv: Katter i trafiken

Om jag hade kört på en katt och inte fått tag på ägaren och veterinären bedömde att katten hade goda förutsättningar för att botas till rimligt pris så hade jag betalt ifall jag haft råd. Det var ju ändå jag som kört på katten så det vore jag ju skyldig den. Man bör ta ansvar för sina handlingar, tycker inte du det. Ditt resonemang låter snålt och känlokallt.

Du och jag skiljer oss åt i att jag inte anser det vara rimligt att någon annan ska behöva betala för kattägarens dumma beslut att släppa katten lös nära en trafikerad väg. Kattägaren får ta konsekvensen av sitt handlande och betala. Kattägaren kommer betydligt lättare undan än katten som får betala med sin kropp.

Jag anser att djurägare får ta ansvar för sina djur. Fullt ut. Vill någon leka god samarit och betala, varsågod, men jag gör det inte. Jag kan bekosta en avlivning så att djuret slipper lida.

Att lasta över ansvaret på en veterinär som är helt oskyldig till situationen känns helt fel.

Att lasta över ansvaret på mig är fel av kattägaren. Dessutom är det knappast att lasta över ansvaret på veterinären om jag är villig att bekosta en avlivning. Veterinären kan välja att avliva och låta mig betala eller att inte göra det och hoppas på att det dyker upp en ägare som betalar notan. Det är ett fritt val.

Varför dra saker till domstol i onödan. Snacka om att slösa med statens resurser. Som bilförare vet man nog ifall man var ouppmärksam/vårdslös då olyckan skedde. I det läget tycker jag att det är mänskligt hyfs att erbjuda sig att stå för veterinärräkningen.

Och det finns gott om kattägare som skulle utnyttja situationen och hävda att allt är bilförarens fel. Jag tänker inte sätta mig i situationen att bli utekattsägare levande veterinärvårdsförsäkring (varför bry sig om en sådan om man kan få annat folk att betala för veterinärvård).

När man släpper ut sin katt utsätter man den för flera olika risker. Då får man stå sitt kast när olyckan är framme. Det är barnsligt och oansvarigt att skylla ifrån sig på andra och kräva att "någon annan" ska betala.
 
Sv: Katter i trafiken

Måste bara säga att det skulle ALDRIG falla mig in att betala veterinärkostnader för att en kattägare inbillar sig att deras katt hör hemma i trafiken.
 
Sv: Katter i trafiken

Det enda jag har att säga om katter som springer lösa i samhälle och nära väg är: respektlöst och ansvarslöst mot både medmänniskor och katt.

Jag är en sådan som automatiskt väjer för djur, förstår inte varför någon frivilligt utsätter medmänniskor för risken för olycka pga deras katt.
Inte kan man ju bry sig så mkt om katten heller om man utsätter dom för faror.
Katt lös ute? På gård utan risk att störa andra och trafik eller risk att bli påkörd eller illa behandlad ja! Men hur många bor så pass avsides..

Kan tillägga att även tex hundar/hästar har behov av att komma ut från sitt revir (hus,hage,trädgård) och röra på sig, men detta gör man tillsammans med hunden/hästen. Varför inte se till att katten får komma ut och röra sig under kontroll med, I KOPPEL!
 
Senast ändrad:
Sv: Katter i trafiken

Att lasta över ansvaret på mig är fel av kattägaren. Dessutom är det knappast att lasta över ansvaret på veterinären om jag är villig att bekosta en avlivning. Veterinären kan välja att avliva och låta mig betala eller att inte göra det och hoppas på att det dyker upp en ägare som betalar notan. Det är ett fritt val.

Som bilist är du ansvarig ifall du kör på någon det kan du inte komma ifrån. Att tycka att kattägaren är ansvarig för att du kör på en katt är ju helt absurt. Är föräldrarna ansvariga ifall du kör på en 11-åring som råkar cykla ut framför din bil med? Man kan inte hålla på att skylla på andra hela tiden.




Och det finns gott om kattägare som skulle utnyttja situationen och hävda att allt är bilförarens fel. Jag tänker inte sätta mig i situationen att bli utekattsägare levande veterinärvårdsförsäkring (varför bry sig om en sådan om man kan få annat folk att betala för veterinärvård).

Nu menade jag främst att bilisten själv bör erbjuda sig att betala ifall bilisten själv vet med sig om att den var 'skyldig' till olyckan. Som bilist vet man nog ifall man kört för fort eller varit ouppmärksam.
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 223
Senast: Liten
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 439
Senast: lady_mike
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 783
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp