Katter i trafiken

Sv: Katter i trafiken

KL

Då kan vi ju konstatera, med tanke på den väldigt ensidiga och mycket nyansfria tonen i denna diskussion att det inte är någons fel när exempelvis rävar och rådjur blir påkörda och ligger kvar på vägen och mosas ner i gatan mer och mer eller släpar sig till sitt gryt med ungar för att sedan dö där. Nej, därför att det är aldrig bilistens fel. Därför så kan alla fortsätta att köra som majoriteten i Sverige gör, för fort och för ouppmärksamt. För det är ju kattägarnas fel. Men vilda djur, är det inget att bry sig om då heller? Det är ju någon dum jäkel som bestämt att de ska gå fria. Och det kan väl inte vara för djurets bästas skull, eller?

Oavsett om alla i hela landet stängde in sina katter så skulle problemet fortfarande kvarstå, katter och andra djur fortsätter att bli påkörda och krypa av vägen med stora skador och senare självdö därför att tyvärr de flesta i detta avlånga land inte stannar.

Jag var ute och körde en morgon. Och på vägen låg en påkörd räv. Jag vejade självklart och upptäckte i min förfäran just när jag körde om den att den lyfte på huvudet.
Bilen bakom mig verkade dock varken bry sig om att veja för en räv på vägen när den andra körbanan var helt tom eller för den delen veja av anledning att räven levde och tittade på bilen som kom emot den . Nej, bilisten körde rakt över den, över huvudet.

Jag fick stannat vid en busskur och skyndade tillbaka. Där låg räven död, med ett brutet ben och kossad skalle. Det enda jag kunde göra för den var att dra bort den från vägen.

Jag tycker det är hemskt varje gång ett djur blir påkört. Och trots att de flesta är olyckshändelser sker många på grund av ouppmärksamhet från bilistens sida som tyvärr många gånger följs av nonchalans gentemot det djur som är dött eller skadat. Oavsett vad det är för djur. Skillnaden är att någon saknar sin katt, men ingen saknar en räv.
 
Senast ändrad:
Sv: Katter i trafiken

Och det kommer tyvärr alltid vara så att folk inte stannar.
Många är inte några djurvänner överhuvudtaget.
Därför är valet lätt för mig, jag utsätter inte mina djur för den faran.
 
Sv: Katter i trafiken

Som bilist är du ansvarig ifall du kör på någon det kan du inte komma ifrån. Att tycka att kattägaren är ansvarig för att du kör på en katt är ju helt absurt. Är föräldrarna ansvariga ifall du kör på en 11-åring som råkar cykla ut framför din bil med? Man kan inte hålla på att skylla på andra hela tiden.

Nu menade jag främst att bilisten själv bör erbjuda sig att betala ifall bilisten själv vet med sig om att den var 'skyldig' till olyckan. Som bilist vet man nog ifall man kört för fort eller varit ouppmärksam.

Jag är enligt lag skyldig att stanna och kontakta polisen. Jag är enligt lag inte skyldig att betala för vad det kostar att lappa ihop katten och det är jag inte heller beredd att göra.

Att människor rör sig i trafiken är en sak, lösa husdjur har ingenting i trafiken att göra. Om föräldrar sedan låter sina barn leka åå vägarna så nog fan är de delaktigt ansvariga om en olycka händer.
 
Sv: Katter i trafiken

KL

Då kan vi ju konstatera, med tanke på den väldigt ensidiga och mycket nyansfria tonen i denna diskussion att det inte är någons fel när exempelvis rävar och rådjur blir påkörda och ligger kvar på vägen och mosas ner i gatan mer och mer eller släpar sig till sitt gryt med ungar för att sedan dö där. Nej, därför att det är aldrig bilistens fel. Därför så kan alla fortsätta att köra som majoriteten i Sverige gör, för fort och för ouppmärksamt. För det är ju kattägarnas fel. Men vilda djur, är det inget att bry sig om då heller? Det är ju någon dum jäkel som bestämt att de ska gå fria. Och det kan väl inte vara för djurets bästas skull, eller?

1. Nu läser du in saker som ingen sagt (fetade)
2. Vilda djur är vilda djur. De har ingen ägare. Dessa kan inte jämföras med tamdjur/husdjur som har en ägare som man kunde önska vara ansvarsfull.
 
Sv: Katter i trafiken

Skulle heller aldrig betala för veterinärkostnader för någon annans djur.

delvis kl
Jag vet inte vad för dröm en del här inne verkar ha om bilkörning.
Men jag vet inte hur man på något sätt skulle kunna köra på ett sådant sätt att man inte riskerar att köra på djur som kommer ut i vägen om man kör fortare än 20 km/h. Spelar ingen j*vla roll hur lagligt och uppmärksamt man än kör så har man ibland inte en suck att hinna bromsa.


Och snälla, kom inte och säg nu att ja då får vi sluta köra bil. För isf får vi sluta leva, för vi skadar vilda och tama djur på många fler sätt än bilkörning.
Och för många av oss är bilkörning en sak vi är beroende av för våran "överlevnad". Tänk va lätt det är att skydda sina älskade djur ist, släpp inte ut dom hur som helst!
 
Sv: Katter i trafiken

Nu skrev jag ju vad jag tyckte man skulle göra. Att ringa polisen skulle vara det sista alternativet för mig ifall jag inte lyckas finna ägaren. Med tanke på hur ofta man hör om poliser som inte har tid att komma då folk anmäler brott så räknar jag inte med att de pririterar en påkörd katt särskilt högt.
Det var då den skyldighet man har enligt lag, inte det du gärna ser ska vara praxis.


Så du vill vältra över ditt ansvar på veterinären. Det är ju du som kört på katten och inte veterinären.
Hur blev katten mitt ansvar??
Det är väl kattens ägare som är ansvarig för den och inte jag.

Intressant hur du ser att kattägare enbart har rättigheter, medans alla andra har skyldigheter och ansvar.

Kanske en bra ide att alla kattägare till ute katter gå ihop och startar en fond som betalar för katter hos veterinären som blivit påkörda där ägaren inte går att finna snabbt?


För några dar sedan åkte jag ner till en strand och då var det faktiskt en grupp småbarn (3-4 årsåldern) utan någon vuxen inom synhåll som höll på och lekte på vägen. Grusväg förvisso, men det är 70 km/h som fartgräns och en hel del trafik när det är badsäsong.
Ja, det är ju så att det även finns idiotiska föräldrar och naturligtvis är dessa ansvariga för sina barn, men det är ju inte riktigt ofta barn leker på 70 vägar, men jag ser väl iallafall minst 3-5 katter om dagen, som springer lösa utan tillsyn.

Anser du att dessa föräldrar till barnen på vägen har lika lite ansvar för sina barn som du anser att ni kattägare har för era katter?
 
Sv: Katter i trafiken

Okej, antingen tillhör man alltså de som skiter i att de kör på ett djur och blåser vidare eller så tillhör man dem som gladeligen tömmer sparkontot för att lappa ihop katten som sprang ut framför bilen när den jagade en sork?

Jag anser till 100% att djurägare har ansvar över sina djur. Om en katt springer ut i vägen och blir påkörd och/eller orsakar en olycka som tar människoliv är det kattägaren som bär det slutgiltiga ansvaret eftersom situationen har uppstått helt i onödan. Kattägaren har valt att utsätta sin katt och andra människor för de risker lösa katter i trafiken innebär.

Om kattägaren anser att en bilist har agerat vårdslöst är det fritt fram att polisanmäla och/eller driva det vidare civilrättsligt men det är banne mig inte bilisterna automatiska skyldighet att punga ut för skador katter åsamkas när de blir påkörda i trafiken. Ska SJ betala för alla katter de prickar på järnvägarna?

Som sagt, jag stannar självklart (hypotetiskt eftersom jag inte har körkort och således inte kör bil) och tar katten till veterinären om jag inte hittar ägaren men jag betalar banne mig inte för kalaset. Annat än för avlivning om ägaren inte kan återfinnas.

Att ens andas inställningen att någon av oss som skrivit i tråden anser det vara helt rätt och riktigt att djur får ligga och plågas på vägarna är bara korkat för det visar bara på total oförmåga att läsa inläggen som skrivits.
 
Sv: Katter i trafiken

Okej, antingen tillhör man alltså de som skiter i att de kör på ett djur och blåser vidare eller så tillhör man dem som gladeligen tömmer sparkontot för att lappa ihop katten som sprang ut framför bilen när den jagade en sork?

Jag anser till 100% att djurägare har ansvar över sina djur. Om en katt springer ut i vägen och blir påkörd och/eller orsakar en olycka som tar människoliv är det kattägaren som bär det slutgiltiga ansvaret eftersom situationen har uppstått helt i onödan. Kattägaren har valt att utsätta sin katt och andra människor för de risker lösa katter i trafiken innebär.

Om kattägaren anser att en bilist har agerat vårdslöst är det fritt fram att polisanmäla och/eller driva det vidare civilrättsligt men det är banne mig inte bilisterna automatiska skyldighet att punga ut för skador katter åsamkas när de blir påkörda i trafiken. Ska SJ betala för alla katter de prickar på järnvägarna?

Som sagt, jag stannar självklart (hypotetiskt eftersom jag inte har körkort och således inte kör bil) och tar katten till veterinären om jag inte hittar ägaren men jag betalar banne mig inte för kalaset. Annat än för avlivning om ägaren inte kan återfinnas.

Att ens andas inställningen att någon av oss som skrivit i tråden anser det vara helt rätt och riktigt att djur får ligga och plågas på vägarna är bara korkat för det visar bara på total oförmåga att läsa inläggen som skrivits.
+ mig på den! :)
 
Sv: Katter i trafiken

Kattägaren har valt att utsätta sin katt och andra människor för de risker lösa katter i trafiken innebär.


SJ betalar faktiskt samerna för de renar de kör på. Anser du att samerna är en hänsynslösa typer som låter sina renar ströva fritt och utsätta oskyldiga trafikanter för faror? Du borde göra det med tanke på din syn på utekattsägare.
 
Sv: Katter i trafiken

SJ betalar faktiskt samerna för de renar de kör på. Anser du att samerna är en hänsynslösa typer som låter sina renar ströva fritt och utsätta oskyldiga trafikanter för faror? Du borde göra det med tanke på din syn på utekattsägare.

Jag vet att samer får ersättning för trafikdödade renar. Även om rovdjur tar renar. Det är en diskussion i sig och JA jag tycker det är förbannat oansvarigt att släppa tusentals renar lösa nära trafikerade vägar! Jag är uppvuxen i renbetesland och varje år är det samma jävla sak. Strövrenar (dvs. renar som kommit bort från den stora flocken) som vandrar omkring på vägarna. Ring till samebyn och be dem hämta renarna så nekar de att det är deras renar men kräva pengar när renarna blir påkörda kan de märkligt nog.

Fråga SJs konduktörer vad de tycker om úpplevelsen att plöja tåget igenom en grupp strövrenar. Se huvuden, ben, köttslamslor sprätta iväg. Vad får konduktörerna för ersättning för sådana (för många) psykiskt påfrestande upplevelser? Inte ett skit. Vad får bilisterna som kör av vägen eller kör rakt in i renarna och blir funktionshindrade eller mister en anhörig vad de tycker om renarna.

Det är riskabelt nog med de vilda djur som finns som vi inte kan styra över (annat än genom att sätta upp viltstängsel och avskjutning). Att addera med ägda djur som ska ha rätt att härja runt i trafiken... nej, det är inte rimligt. Det är inte OK.
 
Sv: Katter i trafiken

Renarna är ju även så pass domesticerade att dom inte är så rädda för mänskliga ting.

Vilda djur försöker ju iaf komma undan, även om deras flykt ibland gör saken värre.

Jag håller med dig till fullo.
Om man tar ett djur i sitt ägo så får man ansvaret på köpet, INTE rättigheter. Det är inte jag som bett ngn skaffa ett djur och släppa ut det, det har människan själv valt och då valt att utsätta djuret och allmänheten för dom risker och obehag som kan uppkomma.

Dom vilda djuren kan vi inte göra något åt, det är en risk man får vara medveten om när man sätter sig i bilen. Men varför öka riskerna genom att ha domesticerade djur lösa som inte har samma respekt för mänskliga ting.
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 235
Senast: Liten
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 449
Senast: lady_mike
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 783
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp