Katter i trafiken

Humelibumlan

Trådstartare
Läste en annan tråd här, där en användare fått vad den tror katten påkörd och för att inte förstöra den tråden, undrar jag i en egen hur kattägare resonerar runt detta.

Naturligtvis är det tragiskt med påkörda djur i allmänhet och husdjur i synnerhet, men efter att ha läst att det svors över bilförare som inte stannade när de kört på en katt undrar jag över vilket ansvar man som kattägare lägger på trafikanter?
Vad förväntas man göra om man kör på en katt?
Förväntas man leta reda på katten, ta den till veterinär och leta upp ägaren?
Ska man betala?

Har inte kattägaren ett ansvar för katten?
Vad har kattägaren för ansvar för den som kör på katten?

Skulle jag personligen råka köra på en katt, skulle jag må fruktansvärt dåligt av bara den saken, verkligen dåligt, kan jag förvänta mig att kattägaren skulle ta ansvaret för det?

Släpper man ut katten finns det ju risken att den blir påkörd, men varför anser man sig som kattägare att ha rättigheten att släppa ut katter i trafiken utan hänsyn till den trafikanter som kan köra på katten?

Jag ser ofta katter vid vägen och brukar då bromsa in, varna bakom varande och blinka mot mötande om katten nu skulle få för sig att knalla över vägen.
Men jag tycker det är lika sorgligt varje gång jag ser en katt vid vägen.
 
Sv: Katter i trafiken

Jag körde på en katt i vintras. Vände och skulle kolla om den hade halsband då jag ville kontakta ögaren, men såg då att katten levde. In med den i bilen å for till Ultuna. Där fick dom, genom chipmärkningen, tag på ägaren å katten klarade sig fint.

Detta va en självklarhet för mig!
 
Sv: Katter i trafiken

Min man körde på en katt för några år sedan.Självklart stannade han och tog hand om kisse, som var omtumlad och halt. Som tur var hade katten ett halsband med telefonnummer som han ringde. Ägaren till katten blev väldigt upprörd, inte för att katten var påkörd utan för att han ringde och störde mitt i middagen:confused:. Min man som är ganska aktoritär talade mycket myndigt om för ägaren att det bara var att lyfta på röven och komma och ta hand om kissen. Dom kom och tog katten till vetten, katten klarade sig fint och var nog mest chockad.
Hade katten varit utan halsband hade han ringt till polisen, precis som man gör om man kör på vilt.
 
Sv: Katter i trafiken

Som förare av ett fordon så måste du framföra ditt fordon så att du kan stanna om något kommer upp på vägen. Det kan vara ett barn, en katt, eller en älg. Man kan ju inte skylla på någon annan än sig själv om man skulle köra på något och givetvis så mår man ju dåligt över det.

Om du kör på något djur så är det ditt ansvar att se efter hur det gick. Larma ägare om det är ett tamdjur eller polis om det är ett större vilt djur. Kan du inte få tag på ägare till ett tamdjur så ska du ringa polis även här eller ta djuret till veterinär men istället avslutar ju många djurets liv istället, iallafall om det är en katt. Är det en hund så kör nog de flesta den till veterinär för av någon märklig andledning så tycker de flesta att hundar har större värde än katter.

Eftersom katter enligt lagen får vistas fritt så är det helt ok rent lagligt att låta katter vara lösa. Sedan anser jag personligen att om man bor vid trafikerade vägar eller i samhälle eller stad så ska inte katten få gå lös iallafall eftersom risken är så stor för en olycka. Men bor man som jag, vid en liten grusväg där normalföraren kör i 40-50 km/h. Där det passerar en bil var tredje timme i snitt och ca 1,5 km till större väg. Ja då anser jag att det är ok att släppa ut katten.
 
Sv: Katter i trafiken

Som förare av ett fordon så måste du framföra ditt fordon så att du kan stanna om något kommer upp på vägen. Det kan vara ett barn, en katt, eller en älg. Man kan ju inte skylla på någon annan än sig själv om man skulle köra på något och givetvis så mår man ju dåligt över det..

Vilket ibland är lättare sagt än gjort, att framföra fordonet så man hinner stanna om något kommer upp på vägen alltså. Älgar, katter, rävar etc kan ju bara dyka upp i skogsbrynet / gräset i diket och kuta ut i vägen. För att kunna hinna stanna om ett djur springer upp på vägen kommer detta innebära att man måste köra extremsakta - och i så fall bli en fara och/eller irritationsmoment för andra trafikanter.

Jag och sambo var på väg till veterinären för någon vecka sedan. Vägen dit går genom en sträcka på några mil genom en skog, i snitt 70-80 km/h.
Efter en kurva kommer det en liten sträcka med ett par hus utmed vägen och vi ser hur en katt kutar upp från diket och rakt ut på vägen. Det fanns ingen chans att hinna stanna för den så det dunsade till i bilen, sambo ser katten rulla runt för ett sedan springa iväg .

Till TS.
Vi stannade självklart direkt och sprang iväg för att fråga bland husen om någon av dem hade en grå misse.
Det var en granntant som meddelade att ägarna inte var hemma, men vi fortsatte leta efter katten tills vi blev tvugna att fortsätta färden mot vet.

Hade flera gånger kontakt med både granntant och ägare tills katten kom tillbaka, och båda var väldigt tacksamma över att vi stannade och hjälpte till att leta, enligt dem så var det VÄLDIGT ovanligt att göra så.

Jag själv tycker att man ska försöka meddela ägarna att man kört över deras katt, så att de har möjlighet att själva leta efter den om den är skadad. Men jag tycker också att det är ägarens ansvar att stå för veterinärkostnader om den är skadad. Det är upp till ägaren att bestämma om katten ska utsättas för den risk det innebär att ha en katt ute.

Helt otroligt så klarade misse sig utan synliga skador !
 
Sv: Katter i trafiken

Känner mig lite oinsatt i vad som gäller enligt lag, men har för mig att man inte ska väja för småvilt?
Naturligtvis ska man anpassa hastigheten, å andra sidan så är det viss stoppsträcka på 50 väg oxå.

Man är alltså skyldig enligt lag att stanna och ta ansvar om man kör på en katt, vad kan ske för den som inte gör det? Är det böter?

Jo jag vet att katter har rätt att vara lösa ute, jag undrade bara lite om hur kattägare resonerar och vilka krav de ställer på trafikanter, men säger du att lagen säger så, så har de naturligtvis rätt att kräva att katten tas om hand.
Det är bra.

Jag tycker inte hundar är mer värda än katter, men när det kommer till lösspringande så har ju hunden oftast rymt medan katten oftast är utsläppt.
Ser jag en lös hund vid vägen, så stannar jag ju och försöker få tag på den, ser jag en lös katt, så beklagar jag bara att den befinner sig där den är.

Personligen hade jag förmodligen gjort som Soffipropp om det fanns möjlighet, men alla är ju inte som oss.
 
Sv: Katter i trafiken

Som förare av ett fordon så måste du framföra ditt fordon så att du kan stanna om något kommer upp på vägen. Det kan vara ett barn, en katt, eller en älg. Man kan ju inte skylla på någon annan än sig själv om man skulle köra på något och givetvis så mår man ju dåligt över det.

Jag tycker det är en ganska usel ursäkt faktiskt. Katter blir påkörda på motorvägar, hur anpassa hastigheten då? Du menar att jag vid halvförsäkring inte får ersättning för skador på bilen vid en viltolycka då? Jag har ingen aning, så jag undrar faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Katter i trafiken

Jag körde på en katt för några år sen i ett tätbebyggt område, på 50-väg. Min hastighet var kanske 40. Fanns ingen chans att komma undan, jag tog den med bakhjulen på bussen. Den dog direkt som tur är, jag drog den åt sidan. Ingen polis kontaktades, men det var för att jag inte visste att man skulle. Nu vet jag det och skulle det hända igen kommer polis kontaktas.
Jag har tagit en påkörd katt till veterinären en gång också.
Har jag möjlighet skulle jag absolut köra den till veterinär. Nu sitter jag ju i en buss (har ingen bil längre) om det händer, så möjligheten att själv köra till veterinär finns inte. Men skulle den överleva får det bli polis och kanske att den får åka med i bussen för att möta upp. I Örebro hade det blivit svårt om det var nattetid, då det inte fanns nån jourhavande utan närmsta var Strömsholm 10 mil bort.
 
Sv: Katter i trafiken

Jag tycker det är en ganska usel ursäkt faktiskt. Katter blir påkörda på motorvägar, hur anpassa hastigheten då? Du menar att jag vid halvförsäkring inte får ersättning för skador på bilen vid en viltolycka då? Jag har ingen aning, så jag undrar faktiskt.

Det är ingen ursäkt. Det är så det är. Det står i körkortsboken. Om du får ersättning eller inte vet inte jag. Du får läsa i ditt försäkringsbrev.
 
Sv: Katter i trafiken

Känner mig lite oinsatt i vad som gäller enligt lag, men har för mig att man inte ska väja för småvilt?
Naturligtvis ska man anpassa hastigheten, å andra sidan så är det viss stoppsträcka på 50 väg oxå.

Man är alltså skyldig enligt lag att stanna och ta ansvar om man kör på en katt, vad kan ske för den som inte gör det? Är det böter?

Jo jag vet att katter har rätt att vara lösa ute, jag undrade bara lite om hur kattägare resonerar och vilka krav de ställer på trafikanter, men säger du att lagen säger så, så har de naturligtvis rätt att kräva att katten tas om hand.
Det är bra.

Jag tycker inte hundar är mer värda än katter, men när det kommer till lösspringande så har ju hunden oftast rymt medan katten oftast är utsläppt.
Ser jag en lös hund vid vägen, så stannar jag ju och försöker få tag på den, ser jag en lös katt, så beklagar jag bara att den befinner sig där den är.

Personligen hade jag förmodligen gjort som Soffipropp om det fanns möjlighet, men alla är ju inte som oss.

Om du måste välja mellan att krocka eller bli påkörd av en bil eller väja för småvilt så ska du ju se till människorna först men du ska ju inte köra på småvilt bara för att du inte ska väja.

Jag vet inte vad påföljden blir men jag gissar att det kan bli böter.

Jag menade inte att just du tycker att hundar är mer värda. Jag ber om ursäkt om du uppfattade det så. Jag menar att många tyvärr har den uppfattningen. Jag gör liksom du. En hund vid vägkanten så stannar jag och försöker ta reda på den medans jag håller andan och hoppas att katten kommer välbehållen hem även idag.
 
Sv: Katter i trafiken

Vilket ibland är lättare sagt än gjort, att framföra fordonet så man hinner stanna om något kommer upp på vägen alltså. Älgar, katter, rävar etc kan ju bara dyka upp i skogsbrynet / gräset i diket och kuta ut i vägen. För att kunna hinna stanna om ett djur springer upp på vägen kommer detta innebära att man måste köra extremsakta - och i så fall bli en fara och/eller irritationsmoment för andra trafikanter.

Ja visst är det så men man är ändå skyldig att framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Det lär man sig när man tar sitt körkort. Man får ju köra med sunt förnuft och alltid vara på alerten och inte tillåta sig att bli fartblind eller okoncentrerad. Man får ju göra sitt bästa och inse att tyvärr så händer olyckor ibland ändå men då får man ju försöka reda upp dem så gott man kan och definitivt ta sitt ansvar.
 
Sv: Katter i trafiken

Om du måste välja mellan att krocka eller bli påkörd av en bil eller väja för småvilt så ska du ju se till människorna först men du ska ju inte köra på småvilt bara för att du inte ska väja.

Jag vet inte vad påföljden blir men jag gissar att det kan bli böter.

Jag menade inte att just du tycker att hundar är mer värda. Jag ber om ursäkt om du uppfattade det så. Jag menar att många tyvärr har den uppfattningen. Jag gör liksom du. En hund vid vägkanten så stannar jag och försöker ta reda på den medans jag håller andan och hoppas att katten kommer välbehållen hem även idag.

Men naturligtvis menade jag inte att man ska köra rakt över katten och strunta i att väja? :eek:

Har det hänt någon gång som är känt att någon fått böter för att kört på en katt o inte stannat?
 
Sv: Katter i trafiken

Eftersom jag inte har nån bil har jag ju inget försäkringsbrev. Om det är som du säger får man ingen ersättning eftersom man vid halvförsäkring inte får ersättning för skada på eget fordon vid olycka man själv anses orsakat. Vilket du ju påstår att man har vid alla typer av viltolyckor.
 
Sv: Katter i trafiken

Då jag förstår att tråden handlar om stallkatten som bodde i mitt stall tänkte jag komentera lite omständigheter kring det hela. De "Svordomarna" jag utlade var till (som jag skrev) folk som inte stannar när de ser att de kört på en katt. Speciellt då katten som den tråden handlade om lyckades ta sig de 3 km det är från en större väg bortsett från den enda 30väg vi har i området (vilket gör att jag förutsätter att han troligen inte blev påkörd där), detta är mitt ute på landet. Jag ägde själv inte katten utan hade min häst i det stall där han bodde. Och visst älskade jag honom och anmälde honom saknad när han inte var där som han brukar och sörjer honom när jag vet vilket öde han gått till mötes.
Jag har själv kört på en katt en gång. Det var otroligt hemskt. Men självklart stannar man och ser så att katten verkligen är död eller försöker ta reda på var den kan höra hemma. Jag tycker liksom andra att ägaren ska betala ev. Vet.kostnader. Men jag tycker att det är väldigt dömmande och rent av elakt av vissa att skälla ut någon som saknar en katt och är arg på en förare som inte stannat. Även om det självklart var en olyckshändelse så får man faktiskt ha rätt till att vad arg.
 
Sv: Katter i trafiken

Hur vet du att bilisten inte stannade? Kan ju varit så att katten hann undan innan föraren hunnit stanna och gå tillbaka. Katter blir överkörda på 30-vägar också. All trafik i rull är farlig. Oavsett hastighet.
 
Sv: Katter i trafiken

Bilföraren kan ju ha stannat och letat efter katten, men den kan ha sprungit iväg och gömt sig. Som missen som sprang in i vår bil gjorde.
 
Sv: Katter i trafiken

Ja visst är det så men man är ändå skyldig att framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Det lär man sig när man tar sitt körkort. Man får ju köra med sunt förnuft och alltid vara på alerten och inte tillåta sig att bli fartblind eller okoncentrerad. Man får ju göra sitt bästa och inse att tyvärr så händer olyckor ibland ändå men då får man ju försöka reda upp dem så gott man kan och definitivt ta sitt ansvar.

Vi körde enligt gällande hastighet, vi kör alltid med sunt förnuft och på alerten. Blir lite ledsen över att du antyder att vi inte gjorde det.

Katten bodde i ett hus nära en 80 väg, mitt ute i skogen. Den satt inte vid vägkanten så vi hade ingen möjlighet att se den innan den kutade upp på vägen och sprang in i bilen.
 
Sv: Katter i trafiken

Eftersom jag inte har nån bil har jag ju inget försäkringsbrev. Om det är som du säger får man ingen ersättning eftersom man vid halvförsäkring inte får ersättning för skada på eget fordon vid olycka man själv anses orsakat. Vilket du ju påstår att man har vid alla typer av viltolyckor.

Va :confused: Jag förstår inte hur du har kunnat läsa in det för det har jag inte skrivit. Självklart kan olyckor ske men man får ju ta ansvar för att olyckan har skett och inte bara åka vidare även om det inte var meningen.
 
Sv: Katter i trafiken

Vi körde enligt gällande hastighet, vi kör alltid med sunt förnuft och på alerten. Blir lite ledsen över att du antyder att vi inte gjorde det.

Katten bodde i ett hus nära en 80 väg, mitt ute i skogen. Den satt inte vid vägkanten så vi hade ingen möjlighet att se den innan den kutade upp på vägen och sprang in i bilen.

Jag har inte antytt att ni skulle kört för fort utan som jag skrev så händer ju olyckor. Jag ber om ursäkt om du har uppfattat det som om jag anklagade dej för något.
 
Sv: Katter i trafiken

Som sagt så skrev jag, i ledsamhetens ilska att jag hatar bilister som inte stannar, det berör alltså inte de som stannar. Självklart kan det ha varit annorlunda.
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 227
Senast: Liten
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 442
Senast: lady_mike
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 783
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp