Katter med favoritperson

fejt

Trådstartare
För er som bor fler människor i samma hushåll. Har ni tankar kring varför katter ofta väljer en favorit? Jag kan inte se något samband mellan vem som är hemma mest, ger mat, leker osv. Vi har haft tre katter. Två av dem har varit/är nästan jobbigt besatta av mig, medan den tredje väljer den som har skönast säng. Hur är era?
 
Jag är utvald av vår katt att vara hennes människa. Hon vill helst sova där jag är och möter mig på uppfarten när jag kommer hem ibland.
Tror det är för att jag var den som la mest tid på henne när vi flyttade hit. Hon fanns på gården sen innan.
 
Här är den ena husses katt och den andra mattes. Och husse får på nåder lyfta mattes katt, matte får på nåder klappa husses.
Husse ger i princip all mat till båda, husse är den som ger godis.

Enda jag kan kunnat komma på är att mattes katt sover i sängen och matte ligger mest still, därför kanske hon blivit mattes. Men hon väljer mig framför husse även i soffan och är mycket mer tillåtande på vad jag får göra med henne.
 
Jag tror att det inte helt går att säga varför det blir så, de väljer helt enkelt. Tassa, en av de tidigare katterna, var pappas katt och när han dog bestämde hon att särbon var hennes människa. Jag var aldrig vatten värd för henne, trots att jag matade dem osv :meh:

Missia var lite mitt emellan men hon tydde sig mer till särbon än tidigare när jag tagit bort Tassa.

Nuvarande är en total mattegris, till min stora förtjusning (dock inte särbons ;)) :laugh:
 
Första katten älskade alla.
Andra katten var husses katt, min teori var att hon var så himla rädd och försiktig när vi fick henne och husse (nattjobbare) var mycket hemma = han var trygg. Matte dagjobbade och tillbringade mycket tid i stallet = opålitlig.
Tredje katten; min katt ❤️ min älskade lilla once in a life time. Hon valde nog bara.

Nuvarande katt valde mig som bebis och sov hos mig de första veckorna under täcket eller på min kudde men senare så gick han gärna och lade sig hos exmaken när vi satt i soffan. Nu så bor jag ju ensam med honom och har barnen varannan vecka men det är mattes katt. Har varit hela tiden egentligen men exmaken dög i soffan men inte annars.
 
För er som bor fler människor i samma hushåll. Har ni tankar kring varför katter ofta väljer en favorit? Jag kan inte se något samband mellan vem som är hemma mest, ger mat, leker osv. Vi har haft tre katter. Två av dem har varit/är nästan jobbigt besatta av mig, medan den tredje väljer den som har skönast säng. Hur är era?

Jag är tydligt utvald. Det är jag som ska ge mat, vara säng, släppa ut och in. Dessutom när sambon går förbi kan Findus meta med tassen på sambons fot.
 
Det är min katt, och det är tydligt :angel::D Jag försöker komma på vad jag har gjort som ledde till detta men det är lite svårt att sätta fingret på det. (Förutom att jag betalar för allt då :laugh:) Jag tror att jag helt enkelt hade henne med mig så mycket som möjligt när hon var liten, gav mat etc. Jag blev väl hennes trygghet också då jag var med henne och tog hand om henne när det var läskigt för henne(veterinären etc).
Så blev det hon och jag 🥰
 
Jag bor själv med mina katter och alla väljer mig 😂🥳. Lilla Stina vill sova vid min huvudkudde eller skeda under täcket, mysigt men för mycket ibland. Kyra vill också ligga i min säng men är rädd för litet Stin, så hon lägger sig vid fotändan eller på andra sidan om mig vid kudden jämfört med Stina. Vivi har köket som sin domän och där är jag hennes människa. Otto är Otto - överallt och älskar precis alla. Räven är mest sig själv och sin egen. Moxie har valt bort mitt hus, det finns andra katter där och enligt henne behövs ingen annan katt i hela universum.
 
Min förra katt var min, bara min. Eller rättare sagt, jag var hans. Tog någon annan honom sprattlade han och gjorde allt för att komma till mig. Min once in a lifetime 😍💕

Molle älskar alla, speciellt män med skägg.
 
Min katt väljer mig före min dotter. Det känns inte så konstigt eftersom jag bodde ensam med katten i ett par månader innan dottern flyttade in. Jag tror också att katten tycker att jag är mer respektfull, ger henne mer space liksom. Hon är ingen ligga-i-knät-katt, utan snarare en ligga-ett-par-centimeter-ifrån-utan-kroppskontakt-katt. Som dock uppskattar att bli klappad när hon själv vill, och gärna sitter på min axel (om jag går runt i huset så hon kan spana på hyllor och annat hon inte kommer åt annars) :D
 
Cayenne är min :heart. Min mamma funkar också fint, men han väljer mig. Alla andra är hemska varelser, uppenbarar sig en främling i huset dunstar katten.
Vet inte riktigt varför han valt mig, kanske för att jag leker mer med honom men min mamma matar mest och han värderar mat mycket högt.

Soul väser alltid på mig, inte min mamma. Sen börjar han kurra om jag klappar på honom O_o. Tror att han fortfarande är sur över att jag klippte klorna på honom för typ två år sedan, trots att han inte verkade särskilt upprörd då. Långsint katt :laugh:

Resterande sju är neutrala mot oss, men alla utom en dunstar om det kommer främlingar. Två av de är födda i fångenskap, fem viltfödda. Cayenne fångades in när han var runt sex veckor tillsammans med Chili som var något äldre, men Chili är ganska skygg av sig även mot oss. Curry var ett år och väldigt sjuk när han fångades in, tror att det påverkar att han blev så mycket hanterad. Han är den enda som inte dunstar om det kommer främlingar, han kan iaf observera på avstånd.
 
Cayenne är min :heart. Min mamma funkar också fint, men han väljer mig. Alla andra är hemska varelser, uppenbarar sig en främling i huset dunstar katten.
Vet inte riktigt varför han valt mig, kanske för att jag leker mer med honom men min mamma matar mest och han värderar mat mycket högt.

Soul väser alltid på mig, inte min mamma. Sen börjar han kurra om jag klappar på honom O_o. Tror att han fortfarande är sur över att jag klippte klorna på honom för typ två år sedan, trots att han inte verkade särskilt upprörd då. Långsint katt :laugh:

Resterande sju är neutrala mot oss, men alla utom en dunstar om det kommer främlingar. Två av de är födda i fångenskap, fem viltfödda. Cayenne fångades in när han var runt sex veckor tillsammans med Chili som var något äldre, men Chili är ganska skygg av sig även mot oss. Curry var ett år och väldigt sjuk när han fångades in, tror att det påverkar att han blev så mycket hanterad. Han är den enda som inte dunstar om det kommer främlingar, han kan iaf observera på avstånd.

Jag var den enda som vågade klippa klorna på mormor och morfars sista siames (en modernare siames som tyvärr fått de gamlas lynnesfel... den katten var inte frisk i skallen). Han hatade mig för resten av sitt liv så inte glömmer de alltid :cautious:
 
Mina katter är lite speciella eftersom de bara bor med mig och är lite skygga med nya människor så det är egentligen bara min pappa som de accepterar, även om de börjat acceptera min bror. Båda två hatar min syster som pesten och tillbringar all tid hon är på besök bakom soffan.

Jag hade inget internet när pandemin startade, så jag fick sitta hemma hos mina föräldrar och jobba till en början. Efter det har jag märkt att deras katt är mer förtjust i mig än övriga familjemedlemmar, trots att jag inte träffar honom lika ofta längre. Även han ogillar min syster och brukar gå ut när hon kommer hem. :angel: (Hon har alltså inte gjort katterna något och har själv katt så hon är inte rädd eller fientligt inställd, de gillar henne bara inte.)
 
Hankatten Puck är husses med besked. Matte kan han skrika lite för när han vill ut eller ha mat annars är de husse som gäller 🤨 Där i mot vår snart 10 månaders honkatt är min och blir helt tokig när går hemifrån eller kommer hem. Sover på mig i soffan eller ligger i datastolen brevid min säng. Så hon är mattes kisse delux ❤️
 
Har ingen förklaring på hur de väljer sin människa, men har varit med om både hundar, kaniner, katter och hästar som ofta kallats oberäknliga eller rentav elaka av sina hussar och mattar. När jag dykt upp för att ta hand om dem, på ägarens uppmaning, har de varit rena änglar att hantera för att så fort jag lämnat hus, lägenhet, stall, återgå till de "elaka monster" ägaren säger sig ha.
 
Här är husse kattens favorit. Vilket jag tycker är lite dålig stil för det var min katt från början. Hon föddes liksom i min säng och har varit med mig genom allt. 😒 Vet inte riktigt varför heller för vi leker, matat och myser ungefär lika mycket med henne. Hon tycker om mig också men husse är ändå bäst.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 647
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 708
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp