Bukefalos 28 år!

Kattfoder nr 2

Sv: Kattfoder nr 2

Hej igen. Nu är tw:n awstängd och jag har nya funderingar.

Jag förstår ju att du är wäl insatt i BARF och jag har som sagt inga synpunkter på det. Jag kan spontant känna att jag kanske inte skulle wåga rekommendera det till flertalet aw de djurägare jag träffar, de kan och will helt enkelt för lite. Men jag ska allt ta en funderare och iallafall själw försöka sätta mig in i wad det innebär!

Men åter till torrfodret: Det jag är fundersam till är dewisen att allt torrfoder är aw ondo. Nu kanske du inte är aw den åsikten, men eftersom du werkar wäl insatt känns det ändå bra att fråga dig!

Katten kan ju utnyttja kolhydrater, men bara i en begränsad mängd. Enkla sockerarter är inte nåt eftersträwanswärt, stärkelse kan wara bra (beroende på källa) och fibrer är, så länge de är lättlösliga, gynnsamma för tarmfloran och enterocyterna.

Jag har läst lite aw diskussionerna här på forumet och sett att man, förutom Mjau brukmat, förordar torrfoder (i nödfall, tycks det) aw märkena Applaw, Oliwer m fl.

Jag har kollat Oliwers innehållsförteckning och funnit följande:

INNEHÅLLER
Protein 36 %
Fett 20 %
Fibrer 2,5 %
Färsk kyckling 20 %
Kyckling totalt +70 %
Lutein 6 mg/kg
Taurin 0,5 %
Omega 3 0,5 %
Omega 6 2,5 %
Upptagning 92 %
Kcal. per kg (ME) 4550

Ok. Protein, fett och fibrer tillhör ju den normala innehållsförteckningen. Sedan kommer färsk kyckling och kyckling totalt som wäl måste wara en del aw det totala proteininnehållet. Snarare en ingrediens än ett analyswärde. Taurin är också med i proteinkwoten, omega 3 och 6 är delar aw det totala fettinnehållet osw. Upptaget har wäl öht inte i innehållsförteckningen att göra. Lite längre ner står det att fodret innehåller hawre, utan twekan ett spannmål. I wilken omfattning? Här redowisas för 58,5% aw innehållet - hur stor del är då hawre?

Hawre är inte heller en "bra" kolhydratkälla, dit hör snarare korn och fullkorn (finns det månne helt hawre i Oliwers?), så hur kan man höja denna analys till skyarna? Wad är det jag inte begriper!? Uppskattningswis så finns det ju uppemot 20-30% stärkelse här också.

Widare undrar jag hur stor wikt man lägger wid walet aw kolhydratkälla? Det är ju en stor skillnad på ett foder med 25% bra kolhydratkälla och ett med 18% dåligt. Eller har jag fel?

Jag har kanske helt fel, men då will jag bli rättad! :p
 
Sv: Kattfoder nr 2

Hej igen. Nu är tw:n awstängd och jag har nya funderingar.

Jag förstår ju att du är wäl insatt i BARF och jag har som sagt inga synpunkter på det. Jag kan spontant känna att jag kanske inte skulle wåga rekommendera det till flertalet aw de djurägare jag träffar, de kan och will helt enkelt för lite. Men jag ska allt ta en funderare och iallafall själw försöka sätta mig in i wad det innebär!

Nej, BARF är antagligen inte för alla. Däremot kan ju alla (i stort sett alla iaf) ge lite rått tex. köttben eller köttbitar som en mindre del av kosten.

Men åter till torrfodret: Det jag är fundersam till är dewisen att allt torrfoder är aw ondo. Nu kanske du inte är aw den åsikten, men eftersom du werkar wäl insatt känns det ändå bra att fråga dig!

Nej, jag tycker inte att torrfoder är helt av ondo. Däremot tycker jag att det är långt ifrån optimalt att låta katter leva enbart på torrfoder. Tycker dessutom att en hel del märken är överreklamerade. Jag tror ju inte att människan har drivit utvecklingen så långt att olika raser behöver olika foder. ;)

Jag har läst lite aw diskussionerna här på forumet och sett att man, förutom Mjau brukmat, förordar torrfoder (i nödfall, tycks det) aw märkena Applaw, Oliwer m fl.

Jag har kollat Oliwers innehållsförteckning och funnit följande:

INNEHÅLLER
Protein 36 %
Fett 20 %
Fibrer 2,5 %
Färsk kyckling 20 %
Kyckling totalt +70 %
Lutein 6 mg/kg
Taurin 0,5 %
Omega 3 0,5 %
Omega 6 2,5 %
Upptagning 92 %
Kcal. per kg (ME) 4550

Ok. Protein, fett och fibrer tillhör ju den normala innehållsförteckningen. Sedan kommer färsk kyckling och kyckling totalt som wäl måste wara en del aw det totala proteininnehållet. Snarare en ingrediens än ett analyswärde. Taurin är också med i proteinkwoten, omega 3 och 6 är delar aw det totala fettinnehållet osw. Upptaget har wäl öht inte i innehållsförteckningen att göra. Lite längre ner står det att fodret innehåller hawre, utan twekan ett spannmål. I wilken omfattning? Här redowisas för 58,5% aw innehållet - hur stor del är då hawre?

Hawre är inte heller en "bra" kolhydratkälla, dit hör snarare korn och fullkorn (finns det månne helt hawre i Oliwers?), så hur kan man höja denna analys till skyarna? Wad är det jag inte begriper!? Uppskattningswis så finns det ju uppemot 20-30% stärkelse här också.

Som jag tolkar det menar de att fodret som helhet innehåller minst 70% kyckling. Oklart om de räknat innan eller efter fodret har extruderats, men antagligen har de räknat på det innan extruderingen.

Som i de flesta fall är deklarationen luddig och konsumenten får inte veta exakt hur mycket av vad maten innehåller. Hur mycket havre maten innehåller kan vi alltså bara spekulera kring. Räknar man med att Oliver's innehåller 8% vatten och ungefär 6% aska hamnar vi på runt 25% odeklarerad näringsanalys och det är sannolikt stärkelsen som utgör de 25%-en. Eftersom stärkelse inte är essentiellt för katten är tillverkarna inte skyldiga att deklarera för den. De främsta stärkelsekällorna i maten är havren och potatis, men vi kan omöjligt veta hur mycket av vardera maten innehåller.

Jag personligen tycker inte att Oliver's är så märkvärdigt. Det följer rådande trend. Man försöker göra foder som sticker ut och som tilltalar ägarna. Man stoppar i lite örter, frukt och bär så ser det nyttigt ut. Personligen anser jag inte att frukt och bär har så mycket i kattmat att göra, som vi redan har avhandlat har ju inte katten någon vidare förmåga att hantera enkla sockerarter... som vi finner i frukt och bär. Nu handlar det väl bara om små mängder i maten, men jag tvivlar på att de gör någon nytta. De är där för syns skull.

Widare undrar jag hur stor wikt man lägger wid walet aw kolhydratkälla? Det är ju en stor skillnad på ett foder med 25% bra kolhydratkälla och ett med 18% dåligt. Eller har jag fel?

Jag försöker se helheten på råvarorna. Havre kanske inte är den bästa kolhydratkällan, men ser vi till proteinet så är proteinet i havre bättre än det i tex. majs. Det biologiska värdet hos havreprotein ligger på ungefär 70% (likvärdigt med ris) medan det i majs ligger på ca 55%. Dessutom tillför ju havren fibrer som kan vara välgörande, hur mycket fibrer som kommer med majs vet jag inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Myrten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 405
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 520
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 247
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp