Kattproblem!!!

mian1

Trådstartare
Vi har två stall/gårdskatter. Det är meningen att de ska jaga möss! De får lov att komma in, men de har ingen kisslåda inne utan ska till största delen vistas utomhus. Förut var vår honkatt den som regerade inomhus och de två hanarna höll sig mest ute. Nu är hon katten död och hankatterna har tagit över huset.
Den ene hanen är helt ok. Han jagar visseligen inte, men han beter sig som en katt brukar göra. Sover i fotänden av sängen, äter när det serveras torrfoder, går ut på kvällen och kommer in på förmiddagen. Men så har han en bror....

Stig har ingen som helst aning om hur man ska bete sig och det blir bara värre och värre. Han vill inte vara ute alls. Vi kan kasta ut honom hur många gånger som helst och han kommer in lika fort. Inomhus river han ner allt som kommer i hans väg. Klumpig som få.
Han har dessutom grava ätstörningar!!! Han hetsäter när det är matdags. Det finns ingen botten utan han äter tills han spyr och sedan fortsätter han att äta igen. Ändå utfodras katterna på olika håll så att de inte ska behöva tävla och brorsan Roger är ganska liten i maten och dessutom en snäll och försynt katt.
Stig äter allt! Rå blomkål, nygräddad kladdkaka, frysta blåbär osv. Det finns inget som går att äta som han inte äter. Hetsäter!!! Och utan att ta notis om oss människor. Han kan hoppa rakt upp på köksbordet när vi sitter och äter, vet inte hur många gånger han bränt tassarna när han ska ta mat som står och kokar på spisen. En gång försökte han tom dra ut ett grisöra ur munnen på den ena hunden när den låg och tuggade. DET lär han inte göra om i första taget, men annars lär han sig inte. Vi kan ta honom i nackskinnet och slänga ut honom hur många gånger som helst. Han kommer ändå in och gör samma sak igen.
Inte nog med ätandet. Maten han äter kommer ut också. Han kan mycket väl sätta sig mitt på golvet och skita, när vi är hemma och ser honom. :eek: Annars är det vanligare att han gör det på någon matta eller i tidningssamlingen. I morse tog han priset. När jag höll på att klä på mig hade mina byxor ramlat ner på golvet. Katt:devil: kommer bara helt lugnt fram och sätter sig och kissar på mina byxor!!!!!!! :mad:

Vad gör man med honom? Just nu försöker vi hålla honom ute, men det är helt hopplöst för han rusar in när vi släpper in eller ut hundarna. Det finns foder åt honom ute, katterna har en inredd potatisbinge i stallet där de sover varmt och gott i en massa halm och det finns massor av ställen där de kan kissa även om det är fruset i maken - så det går ingen nöd på en utekatt och de har varit mest ute hittills.
Men Stig? Kan man uppfostra? Eller ska man ta bort honom? Han är ju inte sjuk, men det funkar helt enkelt inte att ha honom inomhus.
 
Sv: Kattproblem!!!

Jag skulle faktiskt ta bort honom, kan inte tro att en katt mår bra som beter sig så där. Tyvärr. :/
Fast först skulle jag pröva feliway men om inte det hjälpte så.
 
Sv: Kattproblem!!!

Har ni avmaskat honom?

Ni borde ta honom till veterinären, han kanske har någon brist eller något neurologiskt fel.
 
Sv: Kattproblem!!!

Kanske inte konstigt att katten hetsäter om han levt på en diet av råttor tidigare?

Vår katt åt GALET mkt, precis som du beskriver det, drack i toan, slickade på tvättmaskinen när den var igång, luckan alltså det såg ju ut att vara vatten däri.

Åt precis allt och var desperat, han dog jättefort då han hade fel på njurarna.
 
Sv: Kattproblem!!!

Stig har aldrig levt på några råttor. Han har aldrig varit intresserad av att jaga. När han var kattunge fångade han ibland ödlor och tog med in, men annars har han ätit kattmat hela livet. När hankatterna föredrog att bo mest ute, då hon katten levde, fick de självklart mat och de hade någonstans att sova. Båda hankatterna är väldigt sociala så det är inga vildkatter.
Vi har inte upplevt att han dricker mycket eller skulle ha problem med njurarna. Han har varit sånhär sedan vi fick honom då han var kattunge. Nu är de 5-6 år gamla.
Alla djur avmaskas regelbundet och Stig är inte nån tanig maskkatt. Han är stor och tung. Hittills har vi kunnat reglera maten ganska bra så att han inte äter ihjäl sig. Då de mest var ute så fanns det ju inte mycket att stjäla. Nu när de alltid vill vara inne så finns det ju ätbart "överallt". När de var ute hade vi heller inte så mycket problem av hans klumpighet eller att han skulle kissa och bajsa inne. Nu är han helt hemsk!!!

Heulwen: Vad är feliway?
 
Sv: Kattproblem!!!

Jag har inga bra råd om Stig just nu. Ja, Feliway skadar inte men KAN hjälpa.
Men det som slår mig är att du och de dina är uppenbarligen väldigt snälla mot era "stallkatter". Rena paradiset för stallkatter.

OM du skulle tvingas ge upp dina ansträngningar om Stig, hoppas jag att du inte ger upp katterna helt, utan ser till att ta istället ett par f.d hemlösingar, eller så.

Ja, du kan säkert ta in en halvvilding redan nu, så får den jaga mössen ute i stallet.
 
Sv: Kattproblem!!!

Jag tycker det låter som en väldigt stressad katt och tro det när ni kastar ut honom trots att han inte vill vara ute. Ibland får man faktiskt acceptera att katten inte är den katt man helst hade önskat. Det går inte att stöpa en katt till det man vill ha. Mina främsta råd skulle därför vara att:

- Sluta kasta ut katten!
- Om katten förstör, låt den inte ha tillgång till hela huset och ha inga saker ni är rädda om där katten vistas. Se till att ha klösträd och låda tillgängligt.
- Sprid ut torrfodret på golvet. Om det inte fungerar, ge inte katten torrfoder. Prova att ge små portioner burkmat och köttfärs istället.
- Installera en Feliway-dosa där katten vistas.
 
Sv: Kattproblem!!!

Jag tycker det låter som en väldigt stressad katt och tro det när ni kastar ut honom trots att han inte vill vara ute. Ibland får man faktiskt acceptera att katten inte är den katt man helst hade önskat. Det går inte att stöpa en katt till det man vill ha. Mina främsta råd skulle därför vara att:

- Sluta kasta ut katten!
............................
- Installera en Feliway-dosa där katten vistas.

Tack Sol! Jag tror faktiskt att du kom på var nyckeln till problemet är.

Låt Stig vara ren innekatt, och utepromenader enbart när han själv vill det. Kombinerat med Feliway etc.

Och städsla en van utekatt som din mössjagande stallkatt. Adoptera en halvvild hemlösing kanske??

Så har du slagit flera flugor i en smäll. :)
 
Sv: Kattproblem!!!

Vi kan inte ha kattreservat inomhus. Vi har ett stort och öppet hus, uppvärmt med luftvärmepump varför vi inte kan ha dörrar stängda. I vilket fall klöser han sönder dörrar som är stängda och skriker som en tok. Vi har inte många saker som är ömtåliga, men man kan inte ha en innekatt som kissar & skiter lite här och var. Även om vi inte har låda är det ju bara för honom att gå ut när han är nödig, precis som hans bror gör.
Eftersom vi har hundar kan vi inte ha kattfoder liggande på golvet eller toalådor som hundarna kan äta ur. Tycker att toalådor är jätteäckligt och när man bor på landet kan jag inte riktigt förstå meningen med toalåda och innekatt. Av alla katter jag haft är Stig den minst lämpade som innekatt! Han gör inte sönder för att vi jagar för att slänga ut honom. Egentligen är det ok att ha en katt inne på dagtid bara han går ut för att göra sina behov och att han inte beter sig som ett vilddjur. Så att han är inne på dagarna gör inget, men för varje dag som går blir han bara värre. Han kan ge sig på och slicka i ren disk utifall att det kan finnas något ätbart där, han har kissat på min dotter när hon legat och sovit i sin säng, kissat på hundarna när de legat i hundkorgen, försökt hoppa upp på köksskåpen och bara kommit halvvägs och istället klöst sönder skåpsdörrarna osv osv. Det här är ingen innekatt och jag kan bara inte ha ett hem som är anpassat helt och hållet efter en katt som Stig. I så fall måste vi finna oss i att sova i nerkissade sängar, äta mat som katten ätit på (om han lämnat något åt oss) och behöva ta hänsyn till hur katten vill ha det.

Han föddes i ett stall och han har bott mestadels ute i snart 6 år. I november bestämde han sig för att det var bekvämare inne. Han lär inte dö av att få fortsätta att mestadels vara ute.

Tar vi bort Stig så skaffar vi en duglig honkatt från grannens katthem, så då tar vi hand om en hemlösing. Katter får lov att vara inomhus hos oss, men det finns gränser för vad som är acceptabelt beteende.
Vill Stig ha ett hus för sig själv så får han köpa ett eget :mad:
 
Sv: Kattproblem!!!

Ja, du verkar då inte beredd att anpassa något efter katten så ge bort honom till någon som bryr sig då.

Klart katten kissar och skiter överallt om han inte har en låda och faktiskt inte vill gå ut. Vad ska han göra? Kanske har något hänt ute som gjort att han helt enkelt är rädd för att vara ute? Det kanske är rena rama terrorn för honom varje gång han blir utkastad?

Det verkar ju hopplöst omöjligt för dig att hjälpa denna katt så försök hitta ett nytt hem till honom är du snäll.
 
Sv: Kattproblem!!!

Inte anpassa något...???? Plötsligt blev jag kattmördare och världens hemskaste människa! Bara för att min katt plötsligt fått konstiga idéer för sig.
Nej, inget hemskt har hänt honom, vi slänger inte ut honom om det inte är för att han gjort något han vet att han inte får. Som att hoppa upp på matbordet och kasta sig över familjens middag när vi sitter och äter. Det tycker inte jag är ok, men jag kanske borde vara kattvän nog att anpassa mig???
Anledningen att han är inne är för att det blev ledigt när gammelkattan dog och att det helt enkelt är bekvämt. Fast det har jag ju redan skrivit i tråden.

Stig ska inte avlivas så länge han är frisk och mår bra, han ska inte ges bort till att vara innekatt då jag inte tycker att en medelålders katt ska behöva byta hem och jag tror heller inte att han skulle anpassa sig till ex. toalåda. Däremot ska vi lära honom att hålla sig mer ute så länge han beter sig som han gör inomhus!
Så ond och oanpassningsbar är jag!!!

Sen tror jag att moderatorn kan stänga tråden för det verkar spåra ur!
 
Sv: Kattproblem!!!

Vad är det mian? Du sökte efter råd, och dem fick du, så gott vi kunde.

Är du ointresserad av råd så fråga inte.

Obehagliga stämningar behöver vi inte här.
 
Sv: Kattproblem!!!

Vad är det mian? Du sökte efter råd, och dem fick du, så gott vi kunde.

Är du ointresserad av råd så fråga inte.

Obehagliga stämningar behöver vi inte här.

Jag är tacksam för de råd jag fått, men uppfattade inte alla kommentarer som råd utan vissa som tämligen onödiga.
 
Sv: Kattproblem!!!

Jag ser inte ett uns av anpassning från din sida, endast någon slags förväntan att katten ska anpassa sig efter dig.

Jag har aldrig föreslagit avlivning utan omplacering och bara så du vet, det går alldeles utmärkt att omplacera "medelålders" katter. Som det är nu mår han ju definitivt inte bra hos dig så vad är det värsta som kan hända vid en omplacering? Att det inte blir bättre? Det blir det ju inte hos dig heller.
 
Sv: Kattproblem!!!

Hur gammal är Stig ?

Min granne har en Herr Katt som är gammal. Och han har verkligen blivit märklig.
Kissar inomhus på mattor och golv.
Men även i sin kattlåda.
De har flyttat lådan till ett lämpligare ställe och det har blivit lite bättre. Han vill absolut inte gå ut längre, trots att han var kvarterets konung förut (nåja, kung av åkrar och fält).
De har hund och inte går hon i lådan och äter...
Den här katten har också nån form av ätstörning. Ibland äter han INGENTING men sen kommer han igång och äter allt - till och med jyckens mat.
 
Sv: Kattproblem!!!

Omplacera katten om du inte är villig att ta hand om den på ett lämpligt sätt. Maken till stressad katt.. Det är sällan några problem att omplacera "medelålders" katter.


Sedan föreslår jag att du skaffar dig lite kunskap om djuret i fråga innan du skaffar dem nästa gång, ta inte detta som ett påhopp men jag anser det vara nog så viktigt att säga.
 
Sv: Kattproblem!!!

Omplacera katten om du inte är villig att ta hand om den på ett lämpligt sätt. Maken till stressad katt.. Det är sällan några problem att omplacera "medelålders" katter.


Sedan föreslår jag att du skaffar dig lite kunskap om djuret i fråga innan du skaffar dem nästa gång, ta inte detta som ett påhopp men jag anser det vara nog så viktigt att säga.

Jag måste uttrycka mig alldeles otroligt illa och vara hemskt dålig på att förklara. Eller också går det att läsa in en massa saker mellan raderna som helt enkelt inte finns.
OM nu katten är stressad, vilket vi inte upplever att han är, så kan det inte bero på oss. Han är vårt husdjur och självklart är vi måna om honom. Om någon annan kattägare upplevde att deras 6-åriga katt snabbt och väldigt plötsligt genomgick en personlighetsförändring så borde ni väl också undra om det kunde ha hänt något i huvudet på katten?

Jag har haft katter i över 30 år. Jag torterar inte mina katter och jag tror nog att jag har en viss vana vid dem.

Hoppas att moderatorn kan plocka bort tråden. För, ja, jag känner mig påhoppad. Ingen här känner mig, ingen har träffat mina katter eller vet hur vi bor, men ändå blir jag till en kattplågare hela tiden. Jag ska anpassa mig efter katten när han bajsar inne??? :confused: Han går inte på toalåda även om vi skulle skaffa en. Han är 6 år och inte för än för några veckor sedan började hans konstiga beteende.
Fast allt det har jag ju redan skrivit. Det spelar ingen roll eller hur? Är man en kattplågare med en sönderstressad katt så är man :smirk:
 
Sv: Kattproblem!!!

Jag har haft en "medelålders" katt som förändrades rätt drastiskt. Hon började bajsa lite överallt och jag provade alla möjliga saker för att få henne att sluta men efter några år var det bara att inse att hon inte var lycklig hos mig så det vara bara att bita i det sura äpplet och hitta ett nytt hem till henne. Som 8-åring flyttade hon till ett par utan barn och andra djur och hon mår som en drottning. Allt felbajseri avbröts omedelbart (ett beteende hon ändå hade ägnat sig åt i flera år).

Så jo, det kan vara "erat fel". Det kan vara så att katten inte trivs hos just er. Ibland blir det bara så och i erat fall låter det som att omplacering skulle kunna vara det bästa. De konstruktiva tips du fått avfärdar du ju så vad är dina val?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
638
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
406
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp