Kattproblem!!!

Sv: Kattproblem!!!

Jag har inte avfärdat några konstruktiva förslag. Det är bara att det inte finns någon möjlighet att ha honom som innekatt!

I dag har han varit normal så det kanske finns hopp om att han återgår till att vara den normale, men matglade Stig som han varit de senaste 6 åren?

Blir han heltokig och ännu värre och bara måste få ett nytt hem har jag en granne som kan hjälpa mig att förmedla, men jag hoppas att det kommer att lösa sig. Avlivning är bara aktuellt om katten faktiskt är sjuk och lider.
 
Sv: Kattproblem!!!

Om det behövs ska jag testa Feliway.

I dag är Stig, liksom i går, sig själv igen. Jag misstänker, som jag skrivit i en ny tråd, att det kan vara att han har varit på valerianan i trädgården. Nu är växten övertäckt och ska sedan grävas upp och kastas bort!
Nu ligger Stig på sitt bord i köket och spinner. Inte på köksbordet utan på ett litet sidobord som han gillar och har fått som sitt. I går behövde vi heller inte tvinga honom att gå ut, han ställde sig vid dörren och sa till när det var dags. Ingen hysterisk mathets heller.
Är det valeriana som har fått honom så knäpp som han varit de närmaste veckorna så borde det vara ett otroligt starkt kattknark och fröerna skulle inte säljas utan varningstext!!!
 
Sv: Kattproblem!!!

Jag skulle prova med en kattlåda i alla fall. Det är väl knappast snuskigare med en kattlåda än med nedkissade och nedbajsade kläder och mattor?:confused:

Sen skulle jag ta honom till veterinären och kolla så att det inte är något fel med honom som gör att han beter sig som han gör med maten.

Mina föräldrar har också utekatter, men ändå en kattlåda. Katterna använder den inte särskilt mycket, men någon gång ibland går de dit, om det regnar småspik ute t ex. SÅ besvärligt är det nu inte.
 
Sv: Kattproblem!!!

Är han okastrerad kan det vara hormonerna som spökar.

Ett tips är att skaffa en toalåda med pellets. Där är det bara att plocka upp bajset och spola ner i toaletten och det som blir över kan man slänga på komposten eller i vanliga soppåsar beroende på vad man tycker är enklast.

Jag har en utekatt som bor hos mina föräldrar. Han är ganska mycket ute och gör sina behov, men vi har iallafall en toalåda utifall han inte gillar vädret eller om han skulle bli instängd länge.

Hoppas han blir bra!
 
Sv: Kattproblem!!!

Ta bort en fullt frisk katt för att man är för okunnig för att förstå sig på problemet? Och här sitter vi och talar om att katter har för låg status i samhället. :smirk:

Kattens beteende kan bero på en massa olika saker. Antingen kan detta vara vanor som han tagit till sig från tidigare hem, det kan också bero på att han vantrivs. Oavsätt vad så är det troligen ingen sjukdom varpå det inte heller finns ngn anledning till avlivning.

Omplacera den eller försök gå till botten med problemet.

Når någon av våra katter(svårt att veta vem, troligen var det fler än en) fick för sig att kissa inne så rök kattlåda och allt, och sen fick dom vara utomhus de stunder vi inte var hemma, samt nattetid. De har möjlighet att sova i isoleringen under vårt ena uthus, samt säkerligen tusen andra ställen i skogen. Efter många månader kan vi nu ha alla 5 katter inne hela nätterna och eg hur länge/och när som helst - de går ut när de behöver toa och håller sig tills vi kan släppa ut dem. Har de låda inne så går de sällan på den, men gör det om de måste. Inga problem. Och då har vi som sagt 5 st att drass med (plus en stor hund) i ett hus på 42 kvm. :smirk:

Jag säger inte att detta är din lösning jag menar bara att problem inte behöver vara olösliga och leda till avlivning.
 
Sv: Kattproblem!!!

Om det är så enkelt att det "bara" var valerianan, hoppas det håller i sig.

Helt otroligt, men jag tror faktiskt att det är så! Stig är precis som han ska igen. Kommer in två gånger om dagen för att äta och sova (pga "ätstörningarna" får han små portioner flera gånger om dagen så att han inte ska vräka i sig). När han sovit klart vill han gå ut! Ställer sig vid dörren och talar om att det är dags att öppna åt honom. På kvällen följer han med ut när jag tar in hästarna och sedan är han ute hela natten, som han alltid varit tidigare. Skuttar ner i sin halmlåda i stallet när jag släcker och stänger porten.
Inget innekissande, inga hysteriska utfall och han låter bli vår mat helt och hållet. Ligger på sitt bord i köket - inte hoppar på köksbord eller bänkar.
Så skönt att ha vår stora, snälla katt tillbaka igen!!! För när han "knarkade" gick han liksom inte att känna igen alls. Stig är inte speedad och hysterisk. Riktiga Stig är som en stor, pälsig soffkudde som bara spinner.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
638
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
406
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp