Kattungar!

Sol

Trådstartare
Jaaaa! Nu är det äntligen på gång. Min F1a (hälften devon hälften britt) Feliformia Dragonforce är dräktig.

IMG_0115.jpg


Pappa katt... han är svart. Vet ni hur svårt de är att fota svarta katter? Det är jäääättesvårt. Han är devon rex iaf så förhoppningsvis ploppar det ut några lockiga kattungar iaf.
 
Sv: Kattungar!

Spännande!
Är det breddning av avelsbasen du gör?
Har ingen koll på raserna eller utavel eller ngt :angel:
 
Sv: Kattungar!

Åh, superkul! :D Ska bli spännande att se resultatet, hoppas på ett helt gäng lockiga små. Lycka till!
 
Sv: Kattungar!

Angående devon-utparning:
Vad avgör rasval till en sån? Jag har sett att man använt britter, men även exoter och jag tror huskatter med? Samt amerikanska korthår då. Men typen är ju inte direkt lik mellan dessa. Inte ens mellan britter och exoter. Hur kommer det sig att man spretar så mellan rasval?
 
Sv: Kattungar!

Angående devon-utparning:
Vad avgör rasval till en sån? Jag har sett att man använt britter, men även exoter och jag tror huskatter med? Samt amerikanska korthår då. Men typen är ju inte direkt lik mellan dessa. Inte ens mellan britter och exoter. Hur kommer det sig att man spretar så mellan rasval?

I resten av världen är även burma eller asiatiskt korthår vanligt. Aby har använts också.

Jag tror orsaken till det spretande valet av raser till utparningar är att det inte finns någon ras som är särskilt lik en Devon Rex. När man väljer ras att para ut med får man se till vad som gör "minst" skada, och kanske till och med kan tillföra vinster typmässigt på vissa nivåer. Vad jag ser som fördelaktigt kanske någon annan uppfödare tycker blir fel, och så vidare. Jag kan ta risken med små öron och cobby kroppar för jag tror att helhetsresultatet blir bra och jag har förhoppning om förstärkt huvud. Personen som använder en Burma till utparning tycker antagligen att de förhoppade vinsterna med en sådan parning uppväger de eventuella problem som kan komma genom att para med en katt utan underull, som exempel. Det är nog så enkelt: tycke, smak och personliga preferenser. :)
 
Sv: Kattungar!

Angående devon-utparning:
Vad avgör rasval till en sån? Jag har sett att man använt britter, men även exoter och jag tror huskatter med? Samt amerikanska korthår då. Men typen är ju inte direkt lik mellan dessa. Inte ens mellan britter och exoter. Hur kommer det sig att man spretar så mellan rasval?

Olika tycke och smak. Ser man till de rekommenderade utparningsrasrena som en del förbund anger kan man se att de brukar hålla sig till att rekommendera de raser som användes när rasen skapades och etablerades. Det finns väl en viss logik i det. Sedan finns ju ingen ras som liknar devons sett som helhet. Om du sedan kollar på detaljer kan du finna många raser som skulle kunna tillföra bra egenskaper. Jag skulle kunna tänka mig att para ut med tex. aby också men då i princip bara för att få in öronanlag och slippa risken för väldigt avvikande kroppstyp.

Jag valde britt av fler olika skäl men det var den ras som jag kom fram till hade flest plus.
- brett och kort huvud
- kort nos (dock ej extremt som hos exotic) med markerat stop
- bred över bröstet
- riklig och tät underull
- öronen brett isär
 

Liknande trådar

Gravid - 1år I veckan fick jag reda på att jag är oplanerat gravid. Jag slåss med mina känslor och håller på att gå sönder. Sambon är på jobbresa så...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
21 282
Senast: Marty
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 789
Senast: Lipperta
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Vad anser ni om stallkatter? Kan inte ha katt inne sålänge som kaninen bor här. Hon är gammal och behöver lugn och ro. Är lös och med...
2
Svar
24
· Visningar
4 296
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp