Bukefalos 28 år!

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad anser ni om stallkatter? Kan inte ha katt inne sålänge som kaninen bor här. Hon är gammal och behöver lugn och ro. Är lös och med hunden går det bra men tveksam till att katt inne skulle funka. Har nu fått önskemål att det skulle behövas en stallkatt (vi har mkt möss) och tidigare på denna gård har det funnits katter.

Har tänkt skaffa katt i massor med år nu. Förr ville jag ha en devon rex och vill fortfarande skaffa mig en nån gång. Men kanske inte helt optimal som stallkatt med tanke på pälsen. Funderar på en utan nån speciell ras i sig. Den skulle få mat och vatten i sadelkammaren (kan gå ut och in närsom). Får även fixa nån bädd in där.

Ska jag kastrera? För- och nackdelar? Är det verkligen så klokt att bara ha en katt? Är de två har de ju sällskap av varandra.

Funderar på att försäkra katten. I Agria kanske? Vill att katten ska vara vaccinerad och chippad. Kan ev få nån kattunge gratis. Men det känns som skitsamma bara vi "klickar". Gärna en svart med vita sockor :love:.
 
Sv: Stallkatt

Det låter väl som en jättebra idé att ha stallkatt! Jag hade nog skaffat två just för att de ska ha sällskap av varandra, man är ju oftast inte i stallet lika mycket som man är hemma:).
Att ha mat och vatten i sadelkammaren, kanske med kattlucka, och gosiga bäddar låter bra. Jag skulle också vilja att de kunde vara på någon plats med lite värme vintertid.

Absolut kastrera!
 
Sv: Stallkatt

Ja vill kastrera. En kompis till mig som tycke det lät överdrivet och att katten jagar sämre då :confused: men vill vara säker på att inte katten hux flux försvinner och parar sig med andra. Har inte bestämt om kön än men kommer att kastrera oavsett. Känns ändå säkrast och med tanke på hur många hemlösa katter det ändå finns och vill absolut inte bidra till detta!

Min vakna tid är jag antingen på jobbet eller i stallet. Så de får tillsyn flera gånger dagligen. Och jo jag kommer nog klämma in en del keltid med katten oxå, blir nog svårt att låta bli om katten själv vill alltså ;). Men min uppfattning (kanske bara fördomar?) är att många inte gillar hur stallkatter lever, att de misskötts?
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkatt

De stallkatter jag har träffat, har haft det bra. De har haft ett uppvärmt utrymme att gå in och ut ur som de velat. De har varit kastrerade och fått mat, och de har velat jaga möss i alla fall.
 
Sv: Stallkatt

Om du skaffar stallkatt, kastrera!!!! Det finns inga som helst nackdelar. Fördelar:

1. Inga kattungar.
2. Mindre behov av stort revir = större chans att katten håller sig hemma och inte vandrar iväg.
3. Lugnare, stabilare temperament.
4. Mindre bråk med andra katter.

Finns säkert fler anledningar som jag inte kommer på, men som sagt; kastrera!

Devon lämpar sig absolut inte som stallkatt, den klarar inte kylan pga pälsen som du själv är inne på. I övrigt, absolut vaccinera, id-märk (gärna både öronmärkning och chip) och avmaska vid behov. Försäkring är en bra idé om du är rädd om din nya vän, det kostar inte många kronor i månaden.

Jag tycker det är helt okej med stallkatter så länge stallet inte ligger precis vid en väg och den har ett varmt utrymme dit den alltid kommer in samt att den blir matad ordentligt. Hungriga katter jagar inte bättre än mätta, likaväl som könet eller huruvida den är kastrerad eller ej inte har någon betydelse. Det är helt enkelt individuellt.
 
Sv: Stallkatt

Dom stallen jag hållt till vid som har haft stallkatter har tyvärr varit av den oseriösa sorten. Nu är jag ju själv mer påläst så nu när jag återigen har återupptagit ridandet så har jag ärligt talat knapt sett till "våran" stallkatt. Nu är jag ju medryttare och rätt ny men jag har bara sett den en gång så jag vet inte alls hur den sköts.

Men om jag själv skulle ha stallkatt:
  • Absolut kastrering. Fördelarna är så oerhört många så det är inte ens något att diskutera. P-piller är en oerhört hälsorisk när dom går på det länge och dessutom oerhört lätt att dels löpa igenom eller kräkas upp= oönskade kattungar.
  • Uppvärmd yta att vara på. Sadelkammaren är inte alltid populärt om man inte har skydd på sadlar och dylikt. Katter klöser, så enkelt är det. Ha därför gärna ett klösträd tillgängligt så om dom vaknar upp ur middagsluren och vill klösa så har dom ett alternativ till den där snordyra dressyrsadeln med det inbjudande fleeceöverdraget.
  • Vaccinera och idmärk. Jag ser gärna att utekatter har både tatuering och chip. Tatuering för att ovetande ska "inse" att katten har ett hem, men tatueringen kan vara oläsbar ibland eller misslyckas, därför även gärna chip. Och glöm för sjutton inte att registrera dessa, annars gör dom ingen nytta.
  • Var restriktiv med avmaskning. Precis som hos häst så kan regelbunden avmaskning utan anledning själpa mer än hjälpa. Det finns kolla masken på apoteket.
  • Absolut en försäkring. Enkla små saker kan lätt bli dyra att behandla. Och katter förtjänar väl veterinärvård lika mycket som hästarna och övriga i familjen gör?
  • Självklart ska den ha mat och vatten regelbundet. Att en hungrig katt jagar bättre är en myt. Likadant att en honkatt "måste" ha en kull kattungar för att bli en bra jägare. Att jaga är en instinkt hos katten. Den retas utav rörelser. Jag har sett en stallkatt sitta och slicka resterna utav sin blötmat och kasta sig runt för att fånga en mus som av någon dum anledning tyckte det vore en bra idé att springa förbi.
  • Absolut två. Katter gillar närhet, bus, lek och kel. Även om du är där ofta och gosar och leker så kan du inte mäta dig med en artfrände. Kalla nätter kan dom dessutom krypa ihop tillsammans och sova. Och självklart finns det visserligen katter som helt klart föredrar att vara ensamkatt, men jag vill gärna ge dom alternativet att ha en kompis. Och vill den ena ha en kompis och den andra vara "herren på täppan" själv så blir det tre katter helt plötsligt ;)
 
Sv: Stallkatt

Ta en vuxen omplacering i stället, att inte låta en kattunge få komma in utan bo själv ute känns jättefel. Annars håller jag med ovan.
 
Sv: Stallkatt

Jag tycker inte att det är fel med stallkatter så länge de sköts ordentligt.
Jag har i dagsläget fyra stallkatter + en som stryker omkring. Ingen av mina stallkatter är katter som jag har skaffat själv utan det är sådana som har tyckt att det är en bra ide att bo här helt enkelt.

Jag skulle personligen inte vilja ha katter i sadelkammaren, risken att de förstör min dyra sadel tilltalar mig inte alls. Mina har istället en egen box där vi har ställt in en rundbal med halm som är väldigt populär. De ligger och spanar på den, göra fina bon i den och klöser på den. De har en ordentlig bädd som består av en träpall, några trasmattor, en tjock madrassliknande hundbädd och en lite större hundbädd med kanter på (eftersom det är kul att gömma sig och smyga på kompisarna) och filtar i den. Pallen gör inte bara att bädden kommer upp ifrån det kalla golvet utan är också en utmärkt lekplats. De gömmer sig under den och smyger på sina kompisar :) Ovanför bädden hänger en grislampa som sätts på vid behov. Jag har också en fläkt i stallet så det är aldrig kallare än nollan i stallet. De har också en låda eftersom jag måste stänga stalldörren när det är kallt och då kan de inte gå in och ut som de vill. Två av dem går aldrig ut vintertid utan tycker att de har det bäst inne.

Stallkatter ska givetvis kastreras. Innan de är kastrerade så ska de inte släppas ut. Katter blir fertila redan vid 4-5 månader och de flesta veterinärer vill inte kastrera förren de är 6 månader. Detta innebär att risken är stor att de redan är dräktiga när det är dags att kastrera och det är verkligen inte bra för en hona att få en kull så tidigt. Därför om du inte kan ha katten inne tills dess så ta en omplacering. Jag tycker överhuvudtaget inte att man släpper ut en kattunge i ett stall utan en äldre katt som vet hur man bär sig åt bland hästar. Risken är så stor att de blir skadade av hästarna eller av andra faror.

En kastrerad katt slipper den enda tanken som finns i en okastrerad katts huvud, nämligen att para sig. En kastrerad katt blir mer harmonisk och mer kattungelik i sina lekar och uppträdande och slipper hela tiden leta efter en partner med all fara som det innebär när de drar omkring. En katt kan gå många mil för att hitta en partner och att det råkar vara vägar i vägen hindrar dem inte.

Den bästa jägaren får man om man ser till att katten mår bra. För att en katt ska må bra så krävs dels att den är kastrerad så att den kan tänka på annat än nästa partner och stannar hemma men också att den har fri tillgång till bra mat och vatten. Den ska avmaskas vid behov och skyddas ifrån sjukdomar (vaccinering) faror, kyla och väta.
Det är ju enkelt att be veterinären kolla på katten och vaccinera den med när hen ändå är ute och vaccinerar hästarna.

Jag tycker att du ska ta dig en titt hos katthemmen. Där finns många katter som behöver ett hem och flera av dem passar bra som stallkatter.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkatt

Jag tycker inget stall är komplett utan stallkatter.
Enda nackdelen är att stallskötseln tar mycket längre tid eftersom man är tvungen att gosa med dem.

Håller med om kastrering, vaccinering, försäkring osv. Uppvärmt utrymme där de får mat o dryck. Tillgång till attraktiv låda.

Tycker du ska ha två katter och det är bra om du kan hålla dem inne i stallet de första veckorna så de acklimatiserar sig och känner sig hemma.
 
Sv: Stallkatt

Devon lämpar sig absolut inte som stallkatt, den klarar inte kylan pga pälsen som du själv är inne på.

Beror helt på linjer. Jag har ordentligt pälsade devons som lätt klarar av att vara ute.

pirjo.jpg


sorken.jpg


Jag har även parat ut så är man osäker kan en variant kanske passa bättre. Min F2a är 100 devon i sitt temperament men hon har lite mer brittens päls.

Kalisia.jpg


Problemet kan väl vara att hitta en uppfödare som säljer till utekatt. Jag kan gå med på det, men det ska vara mycket goda omständigheter rent miljömässigt för att jag ska gå med på det. Eftersom devons även är väldigt kontaktsökande katter behöver man spendera mycket tid med dem, annars kan de nog söka sig till annat folk.
 
Sv: Stallkatt

Stallkatt är bra eftersom vårt stall är helt väck från möss. Han sover oftast på hästar och han trivs så enormt med dom. han har inte varit inne i huset på säkert 3 år.
Kastrera är nog en god idé. Dom blir lugnare och går inte ut på långpromenader för att hitta tjejer. ;)
 
Sv: Stallkatt

Åå :love:!

Vad tror ni om jag skulle skaffa två hemlösa katter? Vill gärna hjälpa de som behöver det mest.

Då blir de: vaccinerade, vet-kollade, id-märkta, kastrerade/steriliserade.

Sadelkammaren/fikarum: två kattbäddar, ett litet klösträd, en grotta (köpt på ikea för länge sedan), matskålar och vattenskål, kattlucka.

Rutiner: mat vid 07:00. Sen ca 13:00 och sen på kvällen 21:00. Nytt vatten morgon och kväll.

Ska de kanske få vara inne nattetid? Då kommer de kunna vara i stalldelen (boxarna) och sadelkammaren (uppvärmt 14 grader konstant) med men inte ute. Tänkte såhär vintertid. Sommartid mer ute då står stalldörrarna öppna/vid gavel.

Ni med stallkatter hur gör ni? Kommentera gärna upplägget och huruvida det är klokt med att hjälpa hemlösa till stallmiljö :)!
 
Sv: Stallkatt

Så länge det inte finns grannkatter som redan bor i stallet är det en bra idé! Jag har försökt flera gånger att skaffa stallkatt (när vi hade förmodat allergiska barn hemma) men de försvann på ett eller annat sätt. En blev i o för sig överkörd, men två andra blev antagligen bortmotade av grannkatter som tyckte att våran lagård var deras revir... Så nu har jag skaffat en katt som till att börja med bara får vara inne, men som ska få gå ut när det blir lite bättre väder och han känner sig hemmastadd hos oss!
 
Sv: Stallkatt

Att köpa från katthem är en jättebra idé. Dels stödjer du verksamheten, dels får du en katt som är "färdig" vad gäller kastrering, vaccinering osv. Om det är vuxna katter har du dessutom möjlighet att få en katt med garanterat hög jaktlust, den skiljer ju sig mellan olika katter och du vill antagligen ha en som jagar mycket och duktigt så testa att leka med dem!

Möjlighet att gå in i ett uppvärmt utrymme är jättebra, jag tycker du tänker helt rätt med att katterna ska ha ungefär samma förutsättningar som innekatter fastän de bor i stallet.
 
Sv: Stallkatt

Absolut att ett par hemlösa katter skulle kunna vara rätt för dig. Det finns säkerligen katthem som har katter som passar dig. Till en del katter söker de ju just ett sådant hem som du erbjuder. Katter som är vana vid att vara ute och som behöver vara ute men som får bra omsorg. Kontakta katthemmen i närheten! Eller för all del, en del katthem kör gärna iväg sina katter en bra bit bara de hittar ett bra hem så det är inte alltid ett problem med långa avstånd.
 
Sv: Stallkatt

Vi har två kastrerade hankatter i stallet och de mår utmärkt! Deras mat och sängar står i foderkammaren som är försedd med kattöppning. De kommer och går som de vill. Eftersom katter av naturen är nattaktiva skulle jag inte stänga in dem på natten.
 
Sv: Stallkatt

Absolut måste katten/katterna få vara inomhus på natten.
Men att köpa från ett katthem går nog helt bort, jag har svårt att se något katthem lämna ut en katt som inte får vara inomhus. Många katthemskatter har just varit utomhus och många av dom vill aldrig mer vara ute.
Men på Blocket och liknande finns massor av vuxna kastrerade katter som inget hellre vill än att få bo i ett stall - om det finns tillgång till uppvärmt utrymme och inga kattätande hundar.
Det har funnits katter i stort sett alla stall jag varit i, de har haft det mer eller mindre bra. Ofta okastrerade honor som fått ett antal kullar och ingen av dom har blivit särskilt gammal.
Där jag står nu finns en jaktkatt som aldrig går in i stallet när det står hästar på gången, klok katta. Hon är både utomhus och inne med familjen och så tycker jag alla katter borde få ha det.
Om det absolut inte går måste katten få ett eget tryggt utrymme i stallet.
Skaffar du två stycken måste de vara bekanta med varandra från början.

Lycka till!
 
Sv: Stallkatt

Jag tycker det är en bra idé att adoptera katter från ett katthem.
Det finns även privatpersoner som hjälper hemlösa katter.
Alla katter på katthemmen passar inte som stallkatter men det finns också de som inte trivs som innekatter.

Det finns många katter hos katthemmen som gärna skulle vilja bo i ett stall.
Det finns också katter som lever ute som står på kölista till katthemmen där de söker någon som kan ta hand om dem.
Det kan vara skygga katter men det kan också vara relativt tama katter.
Det finns t.ex de som matar en honkatt och hon får komma in i huset men de tänker inte på att kastrera katten och den får ungar ,sedan en kull till, ungarna får ungar o.s.v och då när det har gått överstyr kontaktas katthemmet.
Men dessa katter har kontakt med människor.
 
Sv: Stallkatt

Roligt med så många svar :)!

Har tittat runt på diverse hemsidor som adopterar katter. Men det verkar vara så att de inte vill att de ska få gå ute. Ska dock höra med ett ställe som tar hand om hemlösa katter på ett bra sätt men det stod inget om huruvida det är ok med att katterna skulle gå ute eller inte. Jag funderar på att kontakta denna och säga att jag är intresserad av att hjälpa till då det dycker upp fall med vanvårdade/hemlösa katter. Och då ta två till vet för vaccination, kastrering och chipmärkning. Då ser jag hur katterna är från start och om de kan passa in som stallkatter. Jag tror inte att det gör nått att det är skygga men bara de är nyfikna och accepterar mig sen kan de nog få mer förtroende för mig. Eller?

Jag tror det blir lättare med kattungar som haft det bra från start. Men samtidigt vill jag gärna hjälpa till för de som haft det svårt. Nackdelen är väll att de som varit hemlösa kanske väljer att vidga vyerna lite väl mycket?

Här är det iaf lugnt, nästan ingen trafik (näst, näst sista gården på denna väg) och på ena gården bor det bara en enstöring, så inte mycket trafik.

En nackdel kan var att det finns en del katter lite närmare byn, inte så långt härifrån. Och ena grannen (ca 1 km bort) har en katt. Den verkar dock mest hålla sig på avstånd.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 133
Övr. Katt Jag funderar på det här med katt, jag har aldrig haft någon själv och jag är lite tveksam till att ha katt. (Uppväxt i bostadsområde där...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 866
Övr. Katt Hej på er bukefolk! Jag och sambon har precis köpt hus på landet och vi börjar flytta imorgon :). Vi har bestämt oss för att skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 381
Senast: Ruben
·
M
Övr. Katt Har tagit emot en vuxen honkatt på snart två år. Jättemysig och social snäll katt. Hon är dock van att vara inne (inne och ute i...
2
Svar
23
· Visningar
2 944
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp