Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

B

bergkarl

För två veckor sen fick vi hem en ny kattunge. En bengal. Han är lite underviktig och det tyckte även veterinären vid besiktningen som gjordes. Förklaringen från uppfödaren var att han hade två syskon som såg till att få mat först. Vi fick med det torrfoder som han fått att äta hos uppfödaren, men han åt väldigt lite av det. Jag tänkte att det kanske var för att han var orolig över att ha flyttat.

Vi har en gammal katt sen tidigare och när kattungen efter några dagar fick gå fritt i lägenheten så började han med glädje äta den stora kattens mat. Eftersom han inte ville äta av maten han fick med sig så lät vi honom hållas. Jag har hört att de kan få diarré av att byta mat för snabbt, men det gick bra, så han fick äta vidare av maten som han tyckte om. Efter drygt ett dygn fick han dock diarré. Han fick fortsätta äta av maten i små mängder i några dagar. Jag hade en förhoppning att hans mage skulle vänja sig, men det blev inte bättre, så sen har jag har hållt honom borta från den stora kattens mat. Resultatet är att han återigen nästan inte äter något. Han äter några bitar, men det syns knappt i skålen att det försvunnit något. Jag har provat med ett annat torrfoder av samma leverantör, men det är inte heller populärt.

Han verkar må bra på alla vis utom att han inte går upp i vikt. Vad ska jag ge honom att äta?
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Kattungemat, definitivt. Prova blötfoder. Många små portioner under dagen.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Hur mycet väger katten nu?

Konstig uppfödare som inte såg till att de fanns mat framme så att de räckte till alla kattungar, här har vi alltid fri tillgång på mat oavsett om vi har kull eller ej.

Vad fick den för mat hos uppfödaren och vad för märke äter din stora katt?

Senast jag köpte katt fick jag med ett foder i kattungepaketet som jag tog för givet att katten ätit men då katten inte rört maten och jag frågade uppfödaren så visade det sig att katten ätit annat foder. Jag blötte iaf up kittenfodret och då åt katten som den aldrig sett mat förut:crazy: Men ganska snart upptäckte kattungen de andra katternas foder och valde att äta med dem istället.

Börja skonkost nån dag innan du sakta börja ge fodret som katten tycker om. Det är bättre att katten äter de än inget. Sedan finns det pastor mm hos apotek/veterinärer som stoppar upp dålig mage. Äter katten rå äggula så är det ett bra tillägg.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Vi har provat Whiskas kattungemat (blötfoder) men han vill inte ha det. Han vill ha den gamla kattens mat, som just nu är Whiskas blötfoder.

Katten väger 780 gram nu och jag tror att han vägde drygt 100 då han föddes. Han är 14 veckor.

De hade fri tillgång till torrfoder hos uppfödaren, så det var säkert så att det egentligen räckte, men att han ändå avstod när det kom en annan katt och åt. Det förvånar mig för här äter han gärna ur samma matskål som den gamla katten och det är snarast den gamla katten som går ifrån och avvaktar tills kattungen ätit klart.

Vi fick med Royal Canin från uppfödaren och det var det han fick där också. De hade något annat märke också. Jag har glömt bort vad det var. Jag ska kolla med dem och ta och testa det också.

Jag har försökt att blöta upp torrfodret, men det gillar han inte heller.

Vad menas med skonkost? Är det torrfodret som han fick med sig från uppfödaren?

Testade precis att ge honom äggula, men det åt han inte heller. Gör ett nytt försök med det igen senare.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Skonkost kan var okryddad kokt vit fisk.
Kan även vara rå lamm/nötfärs blandat med morotspure.

Brukar vara skonsamt för trassliga magar. Går bra att ge i ett par dagar. Helst inte fler än ungefär 10 dagar då det inte är balanserad kost.

Är inte alls ovanligt att magtrassel inträffar när mag sammanför nya katter för varann. Oftast är det bara att ha is i magen och vänta ut. Viktigt är att se till att katterna inte blir uttorkade.

Är det riktig sprutdiarré eller är det bara väldigt löst?
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Jag blir lite förfärad av att läsa att kattungen bara väger 780 g vid 14 veckors ålder. Oavsett vad det beror på är det oansvarigt av uppfödaren att lämna ifrån sig en så liten kattunge. Är det verkligen en registrerad kattunge med stamtavla det handlar om?
 
Sv: Kattunge går inte upp i vikt. Vad ska jag ge honom att äta?

OJ! De var extremt lite han vägde. Bengalhanar från mig har aldrigt vägt under 1.5kg vid 12 veckors ålder. Har katten varit dålig i magen då den kom till dig eller har han varit sjuk hos uppfödaren innan försäljningen?
Har katten stamtavla? dvs registrerad i tex tica eller sverak.

Väger katten så lite kan de även bero på andra saker tex parasiter eller andra orsaker.

Skonkost är tex överkokt kyckling som är snällt mot magen så tarmarna hinner lugna ner sig och slipper arbeta.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Men huvva vilken liten knatte! Det är inte lite undervikt, kattungen borde väga det dubbla!!! Eländiga uppfödare som släppte iväg honom. Jag tycker att du ska ta honom till veterinären och kolla om det finns någon bakomliggande sjukdom. Sedan kan du köpa Hill's a/d eller liknande och ge honom. Det är extra näringstät mat så han behöver inte ära några enorma mängder av det.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Tack så mycket för tips om mat. Ska prova skonkosten.

Det var sprutdiarré, men är lite bättre nu. Han har bara lyckats norpa åt sig minimalt av den gamla kattens mat under de senaste dagarna, så det kanske är därför det är lite bättre. Även den gamla katten var dålig i magen i förrgår, vilket han aldrig brukar vara annars. Kattungen dricker bra och verkar i övrigt vara pigg och må bra.

Ja, det är en registrad kattunge med stamtavla från en seriös uppfödare. Han veterinärbesiktigades dagen innan leverans och veterinären skrev "Något under medelhull". I övrigt var allt annat bra.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Men 780 g vid 14 veckors ålder är extremt litet. Man törs väl knappt tänka på vad den vägde när ni fick hem honom för 2 veckor sedan.

Visserligen är katters vikt och storlek individuell, men 100g vid födseln är en bra vikt och bengalen är vanligtvis en medelstor till stor ras. En seriös uppfödare hade väntat med försäljning tills kattungen åtminstone vägde 1 kg.

Det är inte bara vikten utan även själva tillväxten som är anmärkningsvärd ifall katten bara är "något under medelhull". Något är det som inte stämmer (bristen på aptit tyder också på det). Antingen mörkar uppfödaren att kattungen varit sjuk eller så kan man misstänka att kattungen faktiskt är sjuk.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Jag vägde honom första gången för en vecka sen eftersom det kändes som han inte gick upp i vikt och han hade börjat få lite diarré då. Han har inte gått upp i vikt sen dess. Jag skulle tro att han vägde ungefär lika mycket när vi fick honom som han gör idag. (För att vara exakt så är det två dagar kvar tills han är 14 veckor och vi haft honom i två veckor). Eftersom jag inte vägde honom då skulle det kanske till och med kunna vara så att han vägde mer när han komm hit än vad han gör nu. Jag ska kolla med uppfödaren vad han vägde vid sista invägningen.

Han har ingen som helst brist på aptit om han får äta de gamla kattens mat. Men eftersom jag befarar att orsaken till diarrén är den maten så har han inte fått äta av den de senaste dagarna.

Och som jag skrev tidigare så verkar han inte sjuk utan pigg och glad.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Jag tycker iallafall att det är läge att lämna in avföringsprov för att utesluta parasitinfektion (t.ex. Giardia) och ett blodprov för att se om det finns något där som tyder på infektion eller invärtes sjukdom.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Tack Ruben. Tar och ringer en veterinär.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Jag skulle prova att ge honom den maten han faktiskt äter även om han fick diarre. Fortsätter han att äta och är pigg och mår bra så kan du kanske våga härda ut tills magen har vant sig.

Vi hade en kull i våras, (Ragdoll) Det var en kattunge som envist vägrade börja äta mat, hon skulle bara dricka från mamma. Vi provade nog allting, för hon tappade märkbart i tillväxt mot de andra kattungarna. Hon var den piggaste och busigaste dock, så helt frisk. Tillslut kom vi på vad hon gillade, kokt skinka..Och när hon ätit det några dagar så väcktes även aptiten på kattmat.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Vi var iväg till veterinären med honom. Hon hittade inget fel på honom, men ville att vi för säkerhets skull skulle avmaska båda katterna. Vi skulle också tvångsmata honom med Hills a/d. Vi tvångsmatade honom några gånger och sen så har han ätit Hills på egen hand. Vid sista vägningen var han upp i 820 gram.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Vad bra att vikten går uppåt. Om diarrén håller i sig bör du skicka in ett avföringsprov för giardia och T. foetus. Du kan kontaka SVA eller Vidilab för hjälp att göra detta. Avföringsprover behöver inte skickas via veterinär utan det kan man samla in och skicka iväg själv.
 
Sv: Kattunge går inte upp i vkikt. Vad ska jag ge honom att äta?

Försök att ge honom något för magen! Någon form av probiotika (för katt). Det brukar fungera jättebra om de har diarre orsakat av störning i tarmfloran (tex foderbyte, medicinering, stress etc).
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp