kattuppfostran

S

snaddra

har köpt en ltien kattunge för några veckor sedan, är nu ungefär 10 veckor.
en extremt busig liten tjej, sittr sällan still..
fast hon har lite små ovanor, som skulle behövas få bort innan hon blir så stor.

tex. När man ger henne lite skinka blir hon helt galen, hon älskar verkligen skinka, och ska ha mer och mer och mer. Om man lägger biten på golvet och sen försöker ta bort den eller något, kommer där med fingrarna så blir hon galen, låter ungeför som en hund osm morrar lite svagt, hon biter inte eller nåt, men blir ändå arg. är rädd att när hon blir större så kankse hon hugger efter fingrarna eller nåt i den stilen, vilket inte vore det bästa. Så vad kan man göra för att hon ska sluta med det där?

Hon är en hejare på att springa rätt uppför benen också, vilket inte känns så jättemycket när man har byxor på sig, men när man har kjol eller liknade så gör det rejält ont. Det tror jag i och för sig inte är så jättesvårt att få henne att sluta med, bara att slänga ner henne på en ågng, så lär hon sig säkert hyfsat fort, nåt annat tips?
 
Hon är alldeles för ung för att ha flyttat ifrån mamman än. Kattungar ska inte flytta förrän vid 12 veckors ålder. Detta för att det är mamman som sköter uppfostran, och lär katten hur den ska bete sig. En katt som inte blivit uppfostrad av andra katter kan dels bli odräglig och bitig, dels osäker så att den tuggar på kläder, får problem med rumsrenhet så fort den blir stressad osv.

Angående att hon blir för ivrig när ni matar henne är det bara att sluta mata henne med händerna som gäller. Mat ska enbart serveras i matskålen. Likaså ska man inte låta katten leka eller busa med händerna, eftersom katten inte kan göra skillnad på att det är ok att bita när matte och husse vill busa, men inte ok att ta initiativ till bus själv.
 
det där med att hon var för ung när vi fick henne vet jag, jag har hört att man ska ta dom allt från 8 till 12 veckor, fast dom flesta säger 10-12, tycker också det lter mer rimligt. Fast förra ägaren kunde inte ha kvar katterna längre, alla skulle säljas, mamman också på grund av allerigi hos ett av barnen, så hade inte vi tagit henne så hade någon annan gjort det, och vi fastnade för henne, så däreför tog vi henne ändå..
med rumsrenhet har vi inte haft några problem med alls ännu, likaså att hon tuggar på kläder. det är bara att hon blir arg när man ger henne skinka osm hon är galen i och sen kommer dit med fingrarna igen, tex om den fastnat i golvet vilket den gör ibland, alltså lägger sig platt så hon får svårt att få upp den. hmm, blev konstigt förklarat, hoppas du förstår hur jag menar ändå..

okej, ska genast meddela mamma att alla mat, även sånt som inte hör till "reglerna" ska till matskålen och inte ges från handen, så kankse det inte utvecklas till något mer senare som att hon börjar bitas eller blir ordentligt arg.

några andra tips angående kattuppfostran? kan aldrig bli för mycket :D
 
Sveraks regler är vid tio veckors ålder men jag håller med om att det är bäst att vänta lite till.

Angående att hon morrar och klättrar på benen. Min katt gjorde precis likadant när hon var liten. Jag lärde henne att bara klättra upp för benet när jag sa åt henne och att katten morrar när du tar skinkan ifrån henne är ju ett naturligt beteende. Kommer inga tassar nu så lär det troligtvis inte göra det sen heller. Iaf inte på min, men man vet ju aldrig. Alla katter är ju olika. Prova med att fräsa tillbaka när hon morrar. Det har alla mina katter reagerat på.
Annars finns alltid blomsprutan. Den har jag använt när jag lärt mina katter att inte gå på bordet, inte äta krukväxter, inte dricka ur akvariet mm. Har funkat på alla utom min skogis som faktiskt tycker om vatten. (Lyckligtvis funkar det att fräsa på henne.)
 
vilken liten buse du har!

Kan ju ha med åldern att göra, att hon fick lämna mamman så tidigt. Jag tror nämligen kattmamman uppfostrar sina ungar som bäst mellan 8-12 veckors ålder. Jag har dock fått kattungar som vart 8 veckor, men aldrig haft någon som morrar eller gör som din. Jag vet inte riktigt hur man ska uppfostra så unga troll, om dom gör något riktigt förbjudet kanske du ska ta i nackskinnet.... som att äta något farligt eller slicka i kontaktuttag :angel: klättra på benen gör väl alla ungar nån gång, det e ju kul :rofl: (tycker dom då) jag kör med "schaaaas" :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 710
Senast: Migo
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 995
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 172
Senast: Dopy
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 999
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp