Bukefalos 28 år!

Kattvänlig balkong

Sv: Kattvänlig balkong

Mina katter är inte så modiga.
De skulle skita på sig om det kom en fågel så nära :crazy:
men de brukar "tjattra" om det sitter en fågel på taket.
 
Sv: Kattvänlig balkong

Här sitter grannens katt på tredje våningen
Det ser ut som om han skulle vilja komma ner och leka med mina katter.
1328820070330140821.jpg


Han hade en annan katt tidigare men den trillade ner från balkongen :eek:
 
Sv: Kattvänlig balkong

Vill bara säga till alla katt ägare, var försiktiga med era katter ha stängda fönster om det är inglasat eller fixa nät. Vi förlora vår katt i tisdags, han ramla ner från 5 våningen och bröt foten och skada njurarna.:cry:
 
Sv: Kattvänlig balkong

Men herregud att din granne vågar! Fy vad ansvarslöst, sådant borde gå att anmäla under djurskyddet tycker jag.
 
Sv: Kattvänlig balkong

:cry: Då skaffar man bara en annan katt, när den första rasat ner? Fy fan.

På förra lägenheten nätade jag in vädringsfönstren oxå, satte mjukare myggnät för, och häftade fast på insidan av karmen. Så när man stängde fönstret var nätet utanför. Funkade superbra med vädringen då. I nuvarande lägenheten har vi inga vädringsfönster, däremot har vi hakar på precis alla fönster så de går att låsa dem lite på glänt. Ja, utom i vardagsrummet tyvärr, så där öppnar vi inte.
 
Sv: Kattvänlig balkong

Jag undrar en sak angående detta. Vi bor på bottenvåningen. Förra sommaren hade vi bara en katt. Hon hoppade över några gånger, men gick inte längre än att hon gömde sig under balkongen. Hon är dock öronmärkt och har halsband.

Nu har vi två katter. Men den nya katten är döv. Vi har en väg en bit från balkongen 50km/h...men dem måste bromsa precis där vi bor för de ligger en rondell där.

Till saken. Nya katten är döv. Och rätt så modig. Dock inte kastrerad än då han hade för små kulor sist vi va in och kollade. Jag tycker ju de är otroligt fult med nät, speciellt nu när vi bor i ett nybygge. Vad tror ni om att bygga en ramp till katterna ist? Så dem kan komma upp igen? Har funderat på inglasning men de kostar 30.000kr då vi inte får välja leverantör själv, alla ska ha lika i huset.

Tror ni de är en dum ide? eller ska vi försöka hålla katterna inne i sommar helt?
 
Sv: Kattvänlig balkong

Jag hade inte chansat. En döv katt hör inte trafiken, den hör inte om ni ropar på den. Dessutom okastrerad, bör inte gå ut om det inte är i koppel. En ramp hindrar ju inte katten från att bli påkörd av en bil?
Nät behöver ju faktisk inte bli fult. Och nånstans måste man ju välja. "fult" nät, eller överkörd eller bortsprungen kisse?
 
Sv: Kattvänlig balkong

Jag hade inte chansat. En döv katt hör inte trafiken, den hör inte om ni ropar på den. Dessutom okastrerad, bör inte gå ut om det inte är i koppel. En ramp hindrar ju inte katten från att bli påkörd av en bil?
Nät behöver ju faktisk inte bli fult. Och nånstans måste man ju välja. "fult" nät, eller överkörd eller bortsprungen kisse?

Katten ska ju självklart kastreras. Jag är emot att ha katter okastrerade om dem inte ska användas i avel. Tycker de är onödigt. Men han hade för små kulor när vi skulle kastrera, hade bokat tid och allt när han hade åldern inne. Men då fick vi inte som sagt. Han ska kastreras snarast.

Jo, de är ju de jag funderat på. Hur smarta katterna är. Jag är egentligen ingen kattmänniska. Jag älskar ju självklart våra små kissar, men jag kan inget om katter. Jag är hund/häst människa:P Tänkte om katterna kanske va smarta nog att hålla sig borta trafiken?

Finns de inget lite mer osynligt nät? Antingen väldigt tunnt eller något? Eller finns de några andra lösningar? Har ju en rätt så stor balkong dessutom. 8 kvm. Förra sommaren så fick vi alltid ha balkongdörren stängd och vara noga att hålla koll på vart vi hade katten. Men nån gång när man hade främmande som rökte ute på balkongen så smet hon ut. Så de är ju ingen garanti att dem håller sig inne iaf. Fler lösningar någon?
 
Sv: Kattvänlig balkong

Katterna är inte smarta nog att akta sig för trafiken, ca 40-50 katter trafikdödas per dag här i Sverige enligt VV, mörkertalet är nog stort ...
 
Sv: Kattvänlig balkong

pheonix;10444928 Finns de inget lite mer osynligt nät? Antingen väldigt tunnt eller något? Eller finns de några andra lösningar? Har ju en rätt så stor balkong dessutom. 8 kvm. Förra sommaren så fick vi alltid ha balkongdörren stängd och vara noga att hålla koll på vart vi hade katten. Men nån gång när man hade främmande som rökte ute på balkongen så smet hon ut. Så de är ju ingen garanti att dem håller sig inne iaf. Fler lösningar någon?[/QUOTE skrev:
Jag tycker inte att nät på en balkong är fult om det görs snyggt. Ett svetsnät (som jag nu lärt mig att det heter) uppsatt rakt och plant eller vad man ska säga, inte hängandes i lösa bågar liksom är snyggt. Har man sedan blommor som t.ex. klättrar på nätet och andra mysiga hemtrevliga saker där så ser det jättefint ut.
 
Sv: Kattvänlig balkong

Exakt!

Ser man på min bild jag la in, där man ser balkongen utifrån, så ser man faktiskt inte nätet så bra alls. Tar man sen ett galvat nät, så syns det nog ännu mindre. Nu tog jag ett grönplastat, för det var billigare. Släng sen dit några blomlådor o kasta ner ett gäng fröer, gärna blomsterkrasse o dyl som klättrar o blommar. Jag får beröm för min balkong varje år, o en del tycker att den är finast på området, ingen nämner någonsin nätet. Det är ju omtanke om sitt djur, och det premieras högre.
 
Sv: Kattvänlig balkong

Jag har dessvärre ingen bild, men när vi hade lägenhet hade vi tur att det fanns tak på balkongen. Sen köpte vi liknande "hönsnät" och satte dit med ordentligt från marken o upp till taket. På så vis kunde våra katter t om klättra på nätet för att kunna se ut ännu mer.
Annars är det väl om du kan hitta en inglasad balkong?
Lycka till!
 
Sv: Kattvänlig balkong

Sån är min balkong oxå, vilket är jätte bra, för båda älskar att klättra!! :)
 
Sv: Kattvänlig balkong

Jag har precis inhandlat rådjursnät i svart plast, vågräta rutor som svetsnätet ovan. Vad tror ni om det!?
 
Sv: Kattvänlig balkong

Vi har ramat in hela vår balkong i hönsnät då en av våra kissar höll på att ramla ut. Vi bor på tredje våningen så vi ville inte riskera mer. Nätet går enda upp och runt hela balkongen. Har tyvärr ingen bild...

Men kissarna har iaf hittat nått att klättra i..
 
Sv: Kattvänlig balkong

Jag har precis inhandlat rådjursnät i svart plast, vågräta rutor som svetsnätet ovan. Vad tror ni om det!?

Hur stora är rutorna? Ser det ut som svetsnätet, bara att det är i plast?
Kolla så plasten är solbeständig, men det borde den ju vara. Annars blir den skör o går sönder fort. Likadant att den klarar kyla utan att bli skör.

Min erfarenhet av det rent estetiska är att färgade nät syns mindre utåt än galvade nät. :)
 
Sv: Kattvänlig balkong

Rutorna är väl ca 2x2 cm. Det var styvt nät, så det håller formen och inte "hänger". Men visst borde den väl vara väderbeständig då det är rådjursnät som ju ska användas ute!?

Vad bra att det syns mindre, hoppades på det. :)

Från hemsidan:
Vilt skyddsnät
Svart, UV-beständigt, starkt och formstabilt. Den svarta färgen gör nätet nästan omöjligt att se för en människa, men djuren ser det. Fyrkantig ruta 25x25mm. Skyddar trädgården mot rådjur och andra mindre djur. Rådjur hoppar inte över 1,5m oprovocerade. Sätts med fördel upp med ALLOX G-pinnar. Monteras som ett staket. Finns i två höjder; 1,5m och 2,0m.
gpinne1.jpg
Jag valde 1,5 m.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattvänlig balkong

*kl*

:) Tips till alla kattvänner: Bygg inte alltför stadigt, då kanske inte brandkåren kan ta sig in om det skulle behövas...:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
852
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 767
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 960
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp