Bukefalos 28 år!

Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

T

Tarzan

Japp, vi behöver kattvakt en natt (och 2 dagar) för vår kattunge. Han har nu bott hos oss i 3 veckor och rör sig gärna ute om vi också är utomhus.

Nu till frågan:
Ur kattens perspektiv är det bästa att kattvakten kommer hit till oss och ger katten mat och att katten i så fall får vara inomhus hela tiden och kanske har det ganska tråkigt/ensamt eller är det bättre att vi skjutsar hem katten till kattvakten som i så fall kan ha den inomhus i sin lägenhet dessa två dagar - vilket ger sällskap men å andra sidan obekant miljö och obekanta människor.

Vilket av alternativen hade en katt valt???:confused:
 
Sv: Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

Jag hade låtit katten vara hemna om det bara rör sig om en natt.
Min gamla katt hatar att flyttas så han får oftast bo hemma, med extra koll om jag åker bort.
Den unga katten älskar att hitta på nya saker så hon åker ofta till någon kattglad typ, tex sin uppfödare som får lite extra liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

Jag hade låtit katten vara hemna om det bara rör sig om en natt.
Min gamla katt hatar att flyttas så han får oftast bo hemma, med extra koll om jag åker bort.
Den unga katten älskar att hitta på nya saker så hon åker ofta till någon kattglad typ, tex sin uppfödare som får lite extra liv.
 
Sv: Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

Ja, egentligen tycker jag nog att det är enklast om han är kvar hemma, men jag tänker mig att en kattunge tycker att 2 dagar och 1 natt är en oändlig tid och att det blir så långtrååååkigt. Fast så kanske det inte funkar i kattvärlden?

Tänker också att en flytt för så kort tid kanske bara skapar oro för honom och att det inte är nåt mysigt att i och för sig få sällskap men vara nervös och bo under soffan större delen av tiden...
 
Sv: Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

En kattunge är bättre att flytta på om det är människor du verkligen kan lita på att de inte ger honom tillfälle att ramla ut från balkong eller fönster och de är medvetna om andra faror i hemmet för en kattunge. Fördelarna är att kattungen slipper vara ensam och att han vänjer sig redan som liten att vara någon annanstans. Det underlättar mycket när det blir aktuellt med kattvakt när han blir större, för som vuxen är det oftast svårare för en katt att anpassa sig.
 
Sv: Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

Visst är det personer jag litar till 100% på, men de är lite gamla. De tycker säkert det är jättekul med sällskap också men jag skulle tro att de oroar sig hemskt för att han skulle ta tillfället att smita ut...och komma bort. (markplan)

För om han tas till en ny miljö så får det väl vara innevistelse som gäller???

De vill verkligen inte att nåt ska hända (och det är ju bra) men de får ju liksom inte oroa ihjäl sig heller utan ska ju kunna tycka att det är roligt också...
 
Sv: Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

Han måste absolut hållas inne i en ny miljö. Man ser ständigt efterlysningar på försvunna katter som kattvakter oförsiktigt nog låtit gå ut eller fått för sig att de ska gå ut i koppel med så att de sliter sig när de blir rädda för något.

Markplan låter dock säkrare än en kattvakt på 6:e våningen om olyckan skulle vara framme.

Du får väl diskutera med kattvakterna hur de själva vill ha det.
 
Sv: Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

Jag skulle hållt kattungen hemma, om jag vill vänja den vid nya miljöer så vill jag vara med den i början och se så att inget händer så att den skulle komma bort sig.
Kom ihåg bara att det är lag på att katten måste tittas till två gånger per dag så om kattvakterna kommer dit och leker en kvart-halvtimme med katten per gång och ger den social kontakt så lär den inte fara illa. Men det beror ju också lite på hur kattungens psyke är, om den är väldigt social och t.ex. följer dig från rum till rum och jamar så fort du stänger dörren eller lite mer självständig till sin natur.
 
Sv: Kattvakt - mata katten hemma eller flytta katten???

*till alla*
Tack för alla synpunkter!
Nu har vi varit iväg och katten stannade hemma.

Kattvakterna tyckte det var så mysigt med katten så de var här två timmar på både förmiddagarna och eftermiddagarna och lekte och var ute:love:.

Allt funkade jättebra, men det kändes som om vi var väldigt välkomna när vi kom hem:love:.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 858
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 759
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 190
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp