Bukefalos 28 år!

KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

I Italiens fall beror det väl till stor del på att landet är ganska katolskt och då är det mer eller mindre "lag" att man inte utför aborter. Det vore intressant att veta hur stor procent av svenska barnmorskor och läkare som skulle vägra?

Kanske ungefär som i Norge, där det skapat stora problem för abortsjukvården.
 
I Italiens fall beror det väl till stor del på att landet är ganska katolskt och då är det mer eller mindre "lag" att man inte utför aborter. Det vore intressant att veta hur stor procent av svenska barnmorskor och läkare som skulle vägra?

Javisst är det så. I vissa regioner är det upp till 90% av läkarna som vägrar. Italien har därför fått kritik för att de inte kan se till att aborträtten upprätthålls ordentligt. Skrämmande.
Sen är ju inte alla barnmorskor och läkare i Sverige av svensk börd och har således diverse religioner som påverkar.
 
Om någon känner att de inte kan göra sitt jobb av samvetsskäl så anser jag inte att någon kan överpröva vad som är rätta och giltiga samvetsskäl. Båda får vägra av samvetsskäl, och båda får acceptera konsekvenserna det får för den tjänst man har. Det funkar ypperligt i Sverige.
Och om det skulle visa sig att domstolen ger Sverige rätt så ändrar det ju ingenting,,
 
Hur vet du det? Om Norge redan har problem i form av pusslande med schema för att få ihop det. Den minoriteten märks tydligen i praktiken
Jag vet, lika lite som du vet.
Men den här gruppen är liten både ute i samhället och på sjukhusen.
Och skulle man nu tvinga bort dem så skulle det ju innebära att färre BM finns tillgängliga för pusslande så...
 
I Norge har man dessutom rätt att inte anställa personal om arbetet innebär att utföra aborter. Det handlar inte om diskriminering utan om att arbetsinsatsen behövs. Det slår högre. Så den svenska kvinnan i aktuellt fall kan nekas jobb i Norge också.
Om de inte har rätt att anställa personal som utför aborter, hur får man dem utförda då överhuvudtaget ;)
 
Jag har försökt ta reda på i vilka länder man överhuvudtaget är öppna inför problemet
http://www.dagen.se/polopoly_fs/1.9...e.jpg_gen/derivatives/landscape_980/image.jpg

Hittade en suddig bild i tidningen Dagen

Men där verkar det som Sverige är i minoritet, bådar illa inför ett eventuellt domslut

Nu är ju Dagen förmodligen partisk så man bör väl anlita en gnutta salt. Men bilden är intressant
Tyskland hade ju i praktiken 2 abortlagstiftningar en tid efter sammanslagningen, Därefter blev det en förbättring för västra Tyskland och en försämring för östra..
Överlag kan man nog hävda att en mer konservativ inställning vinner terräng, både i östra Europa och USA.
 
"Istället för plakat på blodiga foster och krav på totalförbud mot abort försöker man genom rättsprocesser införa vårdvägran i svensk vård.
Frågan om samvetsfrihet är inget annat än abortmotstånd i nygammal tappning, skriver Kristina Ljungros."
http://www.expressen.se/debatt/samvetsklausul-ar-det-nya-abortmotstandet/

"På tisdag inleds en rättegång i Jönköping där en barnmorska stämt landstinget för att hon inte får en anställning utifrån kravet att hon själv ska definiera vilka arbetsuppgifter hon vill utföra."

:banghead: :banghead: :banghead:
 
Och ändå sker det. Jag vill inte göra det, alltså sjukskriver jag mig. ex...
Kollar igenom tråden igen och det här var då bland det löjligaste jag läst!

Du sjukskriver dig när det dyker upp något på jobbet som du inte vill göra?! :confused:

HAH! Hahaha herregud. Du tycker kanske det är ok att sjukskriva sig när det blir tråkigt på jobbet men för de flesta fungerar det inte så. Man biter ihop och gör jobbet eller så byter man jobb. Om man istället sjukskriver sig och eller propagerar för att inskränka andras rättigheter när man inte trivs med precis allt i jobbeskrivningen så får man ta sig i kragen och växa upp! Inse att inte allt här i världen kretsar kring att göra livet så enkelt som möjligt för en själv. Andras rättigheter går före din bekvämlighet och din personliga tro. Punkt slut.
 
"På tisdag inleds en rättegång i Jönköping där en barnmorska stämt landstinget för att hon inte får en anställning utifrån kravet att hon själv ska definiera vilka arbetsuppgifter hon vill utföra."

:banghead: :banghead: :banghead:

jag skall kanske gå till min arbetsgivare på bussbolaget och meddela att jag kör gärna Linje x,x,x och X men absolut inte linjerna Y,Y,Y och Y.....
Hua.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp