Bukefalos 28 år!

Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sorbe

Trådstartare
Råder delade meningar i stallet.

Om en häst kommer lös när den har kedjan fast i grimman och trampar på grimskaftet (nu säger vi att hästen galopperar), vilket skadar minst?
Hästens underkäke lär gå av rätt lätt skulle jag tänka mig. Hur stor risk är det att nosryggen knäcks?

Det är väl lättare att fixa en den undre käken än nosryggen? Speciellt när det är massa annat viktigt där (luftrör osv).

Behöver inte ha några meningar om att hästar inte ska behöva ledas i kedja Hästarna kostar en del och stallet ligger nära järnvägen.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag tror som du, att underkäken lättare går av men är lättare att laga.
Leder med kedjan under hakan i princip alltid.

Sen så tror jag faktiskt att grimskaftet eller grimman pajar innan käken går av, hoppas på det iallafall.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jo, förhoppningsvis går inte hästen sönder först.

Fler funderingar?
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

OM jag skulle använda kedja skulle jag satt den under hakan, men jag skulle använda grimskaft med panikhake ifall hästen sticker.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Nu har jag ingen som behöver ledas i kedja eller som är dyr just nu- heller:grin:
Men haken i den högra sidans övre ring, genom den nedre o ut på vä. sida.
Då fördelas trycket även lite till nacken.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Tyvärr är de flesta kedjorna endast 50 cm, de vanliga morta som oftast endast räcker under hakan på hästen och någon cm mot grimskaftet.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag hade satt den under hakan..
Men nu när du säger det där med skador så tänkte jag på en sak..

Skulle man inte kunna knyta ett tåligt snöre i ringen på högersidan av grimman, där man sätter fast kedjan (om man inte trär den genom båda ringarna och sedan sätter i fast i grimskaftet) så hakar man fast i snöret, om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet så går det ju förhoppningsvis av..
Fast samtidigt så måste det tålas att hålla i ordentligt utan att det går av.

Vilka idéer jag har :p

Men det låter ju lite skrämmande att käken kan gå av :crazy:
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Fast det är ju det, rycker hästen till lossnar det ju. Man ska ju kunna hålla kvar så länge som möjligt.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jaa :P Men om det hade funkat så hade det inte varit en dum idé ;) haha
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag brukar sno kedjan ett varv runt "nosdelen" på grimman så blir det inte ett så vasst tryck som när kedjan ligger löst.
Till yngre hästar eller dom som bara behöver markeras mot så är det perfekt.
Det skramlar inte och kedjan ligger mer på plats och riskerar inte att glida ner mot nosen.
Har nästan alltid kedjan över nosryggen på dom hästar som behöver och det är bara dom kända "busfröna" jag inte snodde runt kedjan på grimman just för att kunna bli lite skarpare mot dom.

Ska kanske tillägga att jag jobbat i avelsstall där vi ledde många hingstar i varierande åldrar.
Lät som om jag tog kedja bara en häst var lite pigg.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Följdfråga. Vad föredrar ni? Under hakan eller över nosryggen?

Jag föredrar under hakan, lättast att sätta fast snabbt och grimman ligger oftast still om hästen rycker till.

Över nosryggen tycker jag alltid att kedjan glider för långt ner, drar grimmans bortre del mot nosryggen om man tar lite i grimskaftet.

Sen tycker jag det är lättare att hantera en häst som slänger upp huvudet, än en som kastar huvudet neråt bakåt.
Utifrån de gångerna man varit med om att en häst blivit rätt och kastat sig så kedjan tagit i.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag har hellre en lös häst än en häst med bruten käke. Dessutom krävs det ganska mycket för att panikhaken ska lostna.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Heldre en häst påkörd av tåget än en häst med käkfraktur?

De panikhakar vi har släpper oftast efter ett hastigt ryck. Det är även ganska mycket skriverier om det tidigare, aldrig hingstkedja med panikhake.
Eller ja, dessa ssk. 'panikhakar' man måste öppna med ett finger, de fungerar nog, eftersom de aldrig verkar öppna sig när de 'ska'.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Behöver inte ha några meningar om att hästar inte ska behöva ledas i kedja Hästarna kostar en del och stallet ligger nära järnvägen.
Varför blunda för bättre alternativ? :confused:

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag har alltid haft panikhakar på grimskaften och hur mycket hästen än har busat och bråkat har dom aldrig gått upp. Däremot när hästen slet sig och trampade på grimskaftet gick den upp, tack och lov! :bow:
Men det finns ju även panikhakar som lostnar för minsta lilla ryck, dom är rättså värdelösa.

Vi har haft hagar bara några meter från järnvägen där hästarna stått ute dygnet runt, inga problem alls trots att hästarna gjort några rymningar då och då.
Sen så tycker jag inte det spelar någon roll om hästarna kostar mycket eller om dom är köpta för slaktpriset, hästarna är väl lika mycket värda för det.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Brukar knäppa olika, men föredrar att ha kedjan över nosen.
(anledningen är att om min häst gör något, så är det i så fall att ställa sig på bakbenen eller lätta fram på något sätt iaf, då fungerar det bättre att lägga trycket på nosryggen och inte under.)

Knäpper den då i övre hörnet mellan höger sidrem på grimman och nosremmen. (om någon förstår hur jag menar). Det gör att den inte åker ner på nosen. Ett bra tips jag fått från min kompis ;).

Jag tror faktiskt att kedjan går av.
Hade ett kedjegrimskaft tidigare, och minns inte hur, men det gick av, och har för mig att hästen trampade på grimskaftet då. Kedjan gick i 3 delar. Minns inte heller om jag hade kedjan över/under eller bara helt "valigt" knäppt i öglan under grimman. Men det gick av ganska lätt ändå iaf.

Så jag tror inte att det blir någon fraktur av käken.
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Det beror på.
På riktiga busfrön vill jag ha över, eftersom det blir skarpare men som t.ex. på skolan där alla skulle ledas med kedja så hade jag under hakan eftersom det inte känns så skarp som över nosen.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

I min okunskap undrar jag då, är inte stigbett bättre än kedja?
Varken under eller över? Det blir ju mittemellan? :p

Men ärligt och allvarligt. Är stigbett bättre än kedja?
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

när jag var tvugen att ha hingstkedja på min ponny (som hade lärt sig att det var bara vända och dra iväg, *numera går han att leda utan nånting alls*)

hade jag den under hakan

och en gång slet han sig lös ändå när ja gprec. skulle släppa honom i hagen och drog iväg och trampade på grimskaftet och jag kan säga er att både kedjan och knäppet på grimskaftet gick i tusen bitar *nästan* :p
och hästen fick inte en skråma

skulle själv tycka att det kändes "läskigt" att leda en häst med kedja över nosryggen
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 719
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 504
Senast: alazzi
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 448
Senast: LionQueen
·
Ridning Hej! Jag har gått och funderat och funderat och blir inte klok på mina egna tankar, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här och gärna...
Svar
18
· Visningar
1 659
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp