Bukefalos 28 år!

Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

om något händer har du som sagt ingen kontroll ändå.^^ du kan aldrig hålla igen en häst samma hur mkt kedjor du har runt nosen. däremot blir risken för skador större om hästen kommer lös. du frågor vad som är säkrast, och det är utan tvekan stängsel.

att stängsla mot järnbanan är bra för hästar som skulle rymma ur hagar, kasta av ryttaren etc också. ni behöver väl inte ha 5 km staket?? :crazy: så långt sticker sällan hästar..... jag har haft hästar nära järnbana i många år. det var staket längs järnbanen i ca 800 m på båda sidor av gården. ingen häst har någonsin kommit ut på järnbanan. så 5 km staket behöver ni helt säkert inte....
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

om hästen tokdrar - nej då har du ingen chans ändå. men om hästen försöker springa ut i hagen snabbare än det är tänkt så har du bra mycket större chans att hålla hästen med kedja än utan.

det är inte bara järnväg utan även en hyfsat trafikerad väg där man inte vill ha hästarna lösa. visst, det kanske inte är den allra bästa lösningen att använda kedja men det är en enkel grej som gör det säkrare att leda ut hästarna. även om dom är välhanterade.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Och inte glömma motorvägen någon kilometer bort.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

jag hade helt klart valt att använda kedja! Tycker du tänker helt rätt där! ;)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Om jag hade använt kedja hade jag satt kedjan under hakan inte över nosryggen. Gärna ett grimskaft med panikhake som man sedan sätter en lös kedja i.

Idag använder jag stigbett oftare än kedja, tycker det är ett bättre aternativ.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

om hästen tokdrar - nej då har du ingen chans ändå. men om hästen försöker springa ut i hagen snabbare än det är tänkt så har du bra mycket större chans att hålla hästen med kedja än utan.

det är inte bara järnväg utan även en hyfsat trafikerad väg där man inte vill ha hästarna lösa. visst, det kanske inte är den allra bästa lösningen att använda kedja men det är en enkel grej som gör det säkrare att leda ut hästarna. även om dom är välhanterade.


Detta problem har jag haft sedan jag köpte min ena, han ldes alltod med kedjan under hakan, såväl till som från hagen. En mycket stark kallblodskille som går dit han vill=)

Och ja han är extremt väluppfostrad och i 9 fall av 10 behövs säkert inte kedjan, men skulle inte vilja ta den risken=/

SORBE: Tycker du gör rätt som tar det säkra före det osäkra! Tycker man kan jämföra det med många andra saker. tex att ryttare väljer (i flesta fall) rida med både hjälm och väst. Och att man har ett spö med för säkerhets skull. Finns många sådana saker man gör i förebyggande syfte.

Finns säkert massa fler saker och jag kommer skert få halva buke på mig för att jämföra att ha kedja och hjälm=)
Men som sagt, de flesta gånger man rider trillar man ju inte av, och de flesta gånger man går med häste, så sliter den sig inte=)


Ang kedja över eller under: Har hört att man kan knäcka nosryggen med hackamore, så varför skulle man inte lyckas med en kedja... Jag kör alltid på under om det inte är en häst som stegrar mycket.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Om jag hade använt kedja hade jag satt kedjan under hakan inte över nosryggen. Gärna ett grimskaft med panikhake som man sedan sätter en lös kedja i.

Idag använder jag stigbett oftare än kedja, tycker det är ett bättre aternativ.

Kl
Om jag känner att en (oftast hingstar) häst behöver kedja,så väljer jag att sätta under på en stark och stöddig -jag anser det vara skarpare (vet inte om det är det), och över på en vek.
gulan
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

En mycket stark kallblodskille som går dit han vill=)

Och ja han är extremt väluppfostrad ...
Talar ju emot varandra. Vilketdera är det? :confused:
Är hästen extremt väluppfostrad, behövs ingen kedja.
Går den dit den vill, blir det en materiallösning. Dvs, trådens inställning.

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Talar ju emot varandra. Vilketdera är det? :confused:
Är hästen extremt väluppfostrad, behövs ingen kedja.
Går den dit den vill, blir det en materiallösning. Dvs, trådens inställning.

LIA

Tanken att motstå en påse med hö eller en stor saftig grästuva är svår=)
Tänk dig även tanken om han blr rädd... Detta har hänt både med och utan kedja, utan kedja har jag inte en chans, det har jag med kedja. Alltså jag tar det säkra före det osäkra!
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag vet inte hu lantligt du bor, men handskas man med andras hästar vid ett läge som TS har- tänker man på säkerheten.

Jag skulle inte acceptera att ngn annan skule börja bossa runt o "uppfostra" mina. Då fick de hellre sätta på en kedja.
Hästar kan beté sig annorlunda mot olika människor.

Har en bekant som hittade sina hästar i svarta sopsäckar vid banvallen, när hon kom hem från jobbet.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Man uppfostrar den. :)

Kedja/stigbett/träns är en tillfällig lösning, eller en permanent... Allt beror på vad ägaren till hästen vill, och den som leder ut den.

Jag själv sätter hellre tid på att arbeta med mina hästar så de går att leda i vanlig grimma, men å andra sidan lägger jag inte ner tid på andras hästar, om det inte är min arbetsuppgift. Jag gör inte gratisarbete, oavsett hur mkt jag tycker att NH är bra och väluppfostrade hästar är mer psykiskt välmående hästar än en häst som måste vara ledaren själv och ta allt ansvar.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Hästar kan beté sig annorlunda mot olika människor.


Mjah, ja och nej. Allt beror på hur mkt tid man lägger ner på att få en uppfostrad häst. Sedan är det väldigt beroende på hur hästen är som "grundmaterial", vilket temprament och vilken personlighet den har.
En arg och grinig häst kan komma att testa mer och den kräver mer arbete och förståelse än en "snäll" häst som bara följer med strömmen.

Alla hästar går att få till "snälla" hästar, det är bara en frågan om hur mkt arbete ägaren vill lägga ner. Det går även att få alla "snälla" hästar till elaka hästar... om man gör fel.
Frågan rä bara, har ägaren lust att lägga ner 12 timmar per dag till att få tillbaka tilliten från den griniga hästen, och få den att förstå att människor itne alltid är elaka?



Sen håller jag med dig absolut, den som inte äger hästen har inte rätt att göra för mkt med den, men den ska å andra sidan inte heller utsätta stallpersonal för fara.


Tråkigt med din bekantas hästar.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Förstår din tanke, vad som inte är så känt om repgrimmmor är att en Korrekt repgrimma med leadrope har ett tungt leadrope som gör att repet släpas mellan benen på hästen och risken att de trampar fast är faktist väldigt liten, tom när de svänger. Har själv sett hästar springa med det och sett hur det släpas.

Ett leadrope från hööks eller börjes är inte bra och kommer snurra sig. Leadrope gjorda på "båtrep" är bra, tunga och släpas så att de inte trasslar sig om hästens ben. De är tom bättre för hästen att springa med än ett lite längre vanligt grimskaft.


Sant, men de facto, fastnar hästen i något finns det inget som går sönder förutom hästen. Men det är bla därför jag ser ut såhär :eek: när var och varannan häst utrustas med repgrimma när de inte går o leda/lasta osv utan sliter sig, hur många av dem har rätt utrustning och någon i änden som kan hantera den?
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sätter alltid kedjan under hakan. Vet inte riktigt varför, tycker att det är enklast. Nu använder jag bara kedja på min häst när vi är iväg, banan eller ridhuset. Hemma leder jag honom med vanligt grimskaft. Oftast behöver jag inte använda kedjan när vi är iväg, utan har den mest som en säkerhet eftersom han är hingst. Den hänger mest där och skramlar, och då vet han ju att den är där. För visst har det hänt att man fått ta tag i honom med kedjan, men inte speciellt många gånger.

Tycker att det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

MVH Russin8
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag tror inte att de har med att de är olydiga att göra, antar att de är lydiga (kanske).
Det är en säkerhet.
Hade jag bott så så hade jag haft kedja på den snällaste hästen med för man blir starkare om de skulle behövas.... *flummlfumm*
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

men det går knappast på en kvart. om hästen drar och du INTE får tappa den.
vad väljer du? låta den stå inne eller använda kedja?
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

men det går knappast på en kvart. om hästen drar och du INTE får tappa den.
vad väljer du? låta den stå inne eller använda kedja?
Varken eller, men om jag förstått rätt, så är inte detta vad TS frågar efter, utan hur man regelmässigt använder kedja.
Jag håller med Sammet (som vanligt) i vad som är en bättre lösning. En lösning som TS inte vill ha.

Jo, det kan mycket väl gå på en kvart eller två. Det varierar från individ till individ. Är hästen nonchalant eller kaxig så får man ägna mer uppmärksamhet åt den, så att den inte tillåts dra som den vill. Vilket går utmärkt utan kedjor.

Men det beror alltså på vilken syn på hantering man har.

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Handlar det om 30-40 hästar så funkar det inte.
Om man har några enstaka egna- självklart.

Glöm inte att många av dessa hästar(troligen) är i toppform, uppfodrade o ev. även hingstar.
För allas säkerhet måste man gå tillväga på andra sätt.
Hästar kommer o går oxå- byts ut o en del kanske har haft konv.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Tanken att motstå en påse med hö eller en stor saftig grästuva är svår=)
Tänk dig även tanken om han blr rädd... Detta har hänt både med och utan kedja, utan kedja har jag inte en chans, det har jag med kedja. Alltså jag tar det säkra före det osäkra!
M a o, den är inte "extremt väluppfostrad", åtminstone inte enligt vad jag lägger i uttrycket? :)

Alla hästar kan bli rädda/skrämda, precis som vi. Alla hästar kan/bör(?) då reagera, vilket vi inte kan/ska stoppa. Men vad händer ögonblicket efter? Föredrar man kedjor eller "uppfostran"?

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 739
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 812
Senast: alazzi
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 472
Senast: LionQueen
·
Ridning Hej! Jag har gått och funderat och funderat och blir inte klok på mina egna tankar, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här och gärna...
Svar
18
· Visningar
1 662
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp