Kickar i fattningarna.

Madde_padde

Trådstartare
Vad ka de bero på? Min kille har börjat sparka bakut ordentlige nu i fattnignarna... Varför?
Är riden ca 6 månader possitiv och glad, men nu pigg!
DOck är de bara i själva fattningen han kickar/bockar... inge mer just? Varför och vad gör jag åt de? ska jag låta honom hålla på?
 
Sv: Kickar i fattningarna.

Kompisens häst gjorde likadant. Tränaren sa åt henne att lätta i handen just i fattningen för hästen blev spänd.
 
Sv: Kickar i fattningarna.

aha ja de skulle ja kuna tänka mig faktiskt..eller mer att han blir för kort så han inte orkar få till galoppen kanske

får testa! är lite feg så oroar mig lite för att trilla av *S*
 
Sv: Kickar i fattningarna.

Har erfarenhet av flera olika anledningar:
- Smärta
- Spänning pga ryttarens ridning
- Orkar inte riktigt
- Oförstående
- Ryttaren överdriver hjälperna / är okänslig
- Ryttaren bromsar samtidigt med handen

Kan det vara något av dessa? Finns såklart fler saker som kan ligga bakom men jag tycker nog att det här är de vanligaste..
 
Sv: Kickar i fattningarna.

Att hästar bocker vid galoppfattning är jättevanligt, speciellt yngre hästar. Din var ju bara riden 6 månader så jag antar att den är en unghäst? Säkert bara lite unghästbus om den nu är pigg och glad i övrigt. Det blir säkert bättre när den är starkare. Det du kan göra nu är att driva framåt och ev. lätta en aning i handen om det behövs. Men rid framåt och bromsa inte för då blir det lätt till en bestående ovana. Lycka till!!!
 
Sv: Kickar i fattningarna.

Min unghäst gör så särskilt i högergalopp som är lite svårare för honom. Han gör de för att det är jobbigt, dock börjarde bli bättre och bättre i galoppen.
Han kickar då istället i traven särskiltom vis ska försöka öka travene ller gå i samlad. Då slänger han ut ett ben i luften för att säga att jag är jobbig.
Eller om jag håller för hårt i innertygel eller råkar ligga och trycka lite med sporren då blir han sur.
Sen har han föresten kommit på att man kan stanna mitt i en skänkelvikning för att pusta då de blir jobbigt. :smirk:
Dock börjar de också försvinna.
Unghästar är lata, iallfall min.
 
Sv: Kickar i fattningarna.

Jag hade samma problem med min ponny. Jag provade att spöa till henne varje gång hon kickade. Då hon är mycket spö rädd så slutade hon faktiskt och nu går det hur bra som hälst. Behövde bara ha spöt i 2-3 dagar tills hon förstod. :)
 
Sv: Kickar i fattningarna.

Jag hade samma problem med min ponny. Jag provade att spöa till henne varje gång hon kickade. Då hon är mycket spö rädd så slutade hon faktiskt och nu går det hur bra som hälst. Behövde bara ha spöt i 2-3 dagar tills hon förstod. :)

hmm, spö ska inte vara till något straff.
Jag skulle inte ha valt att använda spöet.
 
Sv: Kickar i fattningarna.

Om hästen plötsligt har börjat att konsekvent sparka varje gång du fattar galopp så skulle jag tippa på att det beror på smärta. I t ex ryggen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 941
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp