Kickar och bockar

Tack för alla tips och pepp! Jag vågar knappt skriva det, men han har inte bjudit på ett enda tramseri på en vecka:bump:

Red idag, på ridbanan, lite för lugnt för min smak, så jag tror vi testar skogen i morgon.
 
Uppdatering.

Jag kunde inte riktigt släppa att han kanske kickar av en anledning, så vi bokade kliniktid. För två veckor sedan var vi där, men nej, de kunde inte hitta något fel. Han har en liten galla i vänster bakknä, men är ren på röntgen och böjprov, både på rakt och böjt spår. Det kan ju fortfarande vara något tokigt, men veterinären tyckte att vi skulle köra på, bygga upp långsamt och jobba vidare. Blir han sämre får vi såklart utreda vidare, men för mig (och uppfödaren, hon var nog mer nervös än vad jag var) kändes det skönt att röntga bak eftersom vi inte röntgade vid besiktning.
Vi upptäckte dessutom att han har växt 4 cm sedan jag köpte honom! Mycket har hänt kroppsligt med honom i vinter, så vet trodde att han var svag bak helt enkelt.

Två dagar i rad har jag ridit ut honom i skogen, själv. Jag måste sluta nojja över att han kanske kastar av mig, för hästen måste ut i skogen. Och självklart har inget hänt, dessutom känner jag mig mer "hemma" i skogen jämfört med ridbanan och rider bättre där. Så nu är vi på G, och han har inte kickat på flera veckor.

Tack alla, framförallt @Murray för pepp!
 
Vad skönt att höra @lady_vip !
Om han är lite svag i bak är det ju absolut bäst o fortsätta som du gör med mycket uteritter. Mycket galopp om det går, långa skritturer och mycket klättra/backar, studs mm :)

Min lilla korv har lugnat ner sig avsevärt. Kan dock inte vila en enda dag utan att bli jobbig dagen efter och börja hitta på hyss men sköter sig om jag rider ordentligt ;)
Pigg är han fortfarande. Hoppade runt som ett popcorn i hagen innan en hoppträning och släppte honom och "lillebrorsan" på ridbanan en sväng. Då såg det ut såhär: https://drive.google.com/open?id=1BRiuP3JaYnLRGHT9suYYrvTn_weXc4V6zQ (går det och se?) Spola fram till en min om ni vill slippa se när han letar rullplats.
 
Att kolla över foderstat och om han har ont antar jag att du redan har gjort :).
Jag hade sagt till honom. Inte skrikit så att han blir skrämd men ändå rytit till "neej nu ger du dig", med en mörk röst ;).
Skrittar ni och han brallar iväg så hade jag saktat av igen. Brallar han under galoppen så hade jag bara ridit på framåt och rytit till.
Man vill ju gärna bromsa när de busar, t.ex vid bockning, men gör man det så får de bara bättre balans. De tappar balansen om man driver framåt.
Så han ska göra det som du ber honom om.

Har själv en d-ponny som gärna bockar både vid uteritt och hoppning. Detta har hjälp mig mycket och jag har bara flygit av en gång hitils. Vilket var i paddocken som tur var :).
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 522
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 712
Senast: Verdandi
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 683
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp