Bukefalos 28 år!

Lånar tråden lite här om det är ok :)

kan man ställa om bommen på alla kieffer sadlar? även dom gamla?
Jag har nämligen en väldigt gammal kieffer som jag gärna skulle vilja ställa om bommen på om det funkar, men hur vet man det?
 
Jag lånar också tråden..

Jag har en X antal år gammal kieffer lech dressyr.
Om man vill ställa om bommen på den, hur gör man då? (jag vet att det går).

vem ställer om bommen? Lämnar man in den nånstans? Iså fall var? :)
 
Jag pratade med Stenberg(?) för ngr veckor sen om min gamla dressyrsadel,dels för att få ett hum om hur gammal den är ungefär (de har ju serienr så de går att spåra om man vill få exakta årtal) och sen för att höra om det gick att ställa om bommen trots ev. ålder.
Och min sadel är nånstans mellan 20-30(!!!) år gammal och absolut inga problem att ställa om bommen på.Bara till att lämna in så fixar de det.Jag frågade om det var dags att skrota sadeln och köpa ny,men då "idiotförklarade" han mig och sa att de håller en livstid.. :D
 
Mmm,hade en gång ett helt gäng med bilder som jag tyvärr inte hittar nu,ville ju sälja den,och fotade då.Den är i mkt bra skick,inte trasig nånstans,endast färgslitage.
Men efter att pratat med Stenbergs om den så ångrade jag mig.
 
åh det var roligt att höra, jag är väldigt nöjd med min kieffer och vill aldrig sälja den, den är säkert minst 10-15 år men i jättefint skick, köpte den för 500 kronor i vintras å tror att jag gjorde en bra affär :) å speciellt om man nu kan ställa om bommen på den, då kan jag ju använda den på Rannie även när hon musklat sig lite..å det ser jag fram emot :)
 
Tror att de skickar ner sadeln till fabriken. Så funkar det med passier i allafall.

Enligt en som säljer kieffer så kan man dock bara ställa om dem 3 gånger med gott resultat.

Nåt som man ska vara uppmärksam på med kieffer-sadlar är att de ofta blir smalare i kanalen eferhand. Det beror på att de är fästa med hakar/skruv på sidan av sitsen, en på varje sida). Vänder man uppochner på en kieffer så se man ofta att kanalen smalnar av baktill, inte bra för lilla hästens ryggrad. Det är framförallt om man jobbar på böjt spår som det kan bli problem. Har man smal kanal så finss det inte mycket plats för ryggraden att böja sig utan att komma i kläm.

Skulle ínte köpa en kieffer av den enkla anledningen.
 
Nja, är inte precis expert på omstoppning och ändringar av sadlar men sadeln vrider ju sig inåt på undersidan, så att bredda kanalen kan man nog bara göra genom att göra bossorna smalare och då har man ju inte vunnit mycket.
Sadlarna blir lite "takiga" undertill där bak när de dragit ihop sig så att ryttarens tyngd läggs mer på yttersidorna av bossorna.
 
Man kan inte bredda kanalen.

Kieffer har lite ojämn kvalitet på sina sadlar då man kan hitta individer med kanal som rymmer fyra fingrar och även två fingrar.

Vet att Sharpmans vid Kiefferleverans kollade just kanalerna på Kieffersadlarna och skickade tillbaka de som var lite trånga.

Kieffer har glasfiberbom.
Glasfiberbommar bör inte, oavsett märke, ändras fler än tre gånger samt inte med för stora marginaler t.ex. från smal-xvid.
Glasfiberbommar kan ganska lätt spricka (om den åker i backen) så när man köper sådan beg. sadel bör man kolla den.
 
som tidigare sa, du kan ställa om bommen på nästan alla kieffersadlar, med undantag för vissa ponnysadlar och hoppmodeller (silverline europa). Visst kan vi bredda bara kanalen utan att ändra bommen, med så är det bossorna vi formar om och det har jag inte exakt vad det kostar i huvudet. Det kan nu göra på nästan alla sadlar som har ullstoppning.
Du kan visst värma om bommen fler än tre gånger, vi har sålt tiotal sadlar till beridna högvakten och k1, och en av deras älsta sadlar har vi värmt om 12 ggr och den håller fortfarande!
Kan tillägga att jag jobbar på stenbergs Läder, argentur för just keiffer i sverige. Vi har värmeaggregat så vi värmer om bommarna på plats.
 
Visst KAN man värma om glasfiberbommar oftare men jag tycker personligen att det bör undvikas då jag anser att många glasfiber bommar som varit uppvärmda många gånger schangserar.
"vi har sålt tiotal sadlar till beridna högvakten och k1, och en av deras älsta sadlar har vi värmt om 12 ggr och den håller fortfarande"!
-Just den ja.
Sedan kanske det även handlar om VEM som utför ingreppet, samt individuell kvalité det vill jag inte uttala mig om.

Gällande breddning av kanalen genom omstoppning så ändrar man bossornas form och anläggningsyta om man tex vill vidda två cm (kostnad: (ca 400-1000kr)
Då anser jag att det är bättre att köpa en sadel som från början är korrekt.

Fö. kan tilläggas att omvärmningsmöjligheter finns på många orter i Sverige där man kan ta med sig hästen för bästa möjliga resultat.
 
själklart beror det på hur man gör det, det är ju inget som man ska göra själv med en värmepistol direkt. Vi har värmeaggregat som är till för detta, just för att det ska bli ordentligt gjort. Men att man kollar upp den som gör ingrepper tycker jag är självklaret, oavsett om det är bilen man lämnar in eller om det är man själv som ska opereras. Skulle inte ta bort en tumör t.ex. med hjälp av en läkare utan legitimation tex. :D
Vad jag vet har ju aldrig fått in klagomål på att bommar knäckts efter man värmt om dem, men som du säger måndagsexemplar finns ju alltid. :smirk:
 
JA, ALLA kieffer sadlarna går att ställa om bommen på, tycker att det är väldigt praktiskt när man har en häst som musklar om sig!! :idea: :banana:
 
Jaha så du jobbar på stenbergs, va roligt :) vet du om någon från stenbergs kommer ut och kollar sadlar på hästarna? asså som typ sadelutprovare? jag skulle ju vilja ta ut någon och kolla så att sadeln verkligen ligger bra på henne, lite ser jag ju själv, men det kan ju vara smågrejjer som man själv inte märker.

å det är ju skönt att veta att man kan ställa om bommen på min sadel, den är ju så skön att rida i och vill verkligen inte göra mig av med den när Rannie musklat sig mer..men eftersom att den är gammal vet jag ju heller inte om hur många gånger den är ändrad..kan man se det på något sätt?
 
najs :banana: det är bra att veta, jag är verkligen glad över att jag köpte den här sadeln.. :banana:
 
Jo, rolf kommer ut och tittar! Sen kan han ta med sadeln och justera det som behövs i bom eller stoppning. Kostar 600 för utprovning och justering av stoppning tror jag. Men säkrast är att ringa och prata direkt med honom! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: liiinnea
·
Utrustning Nån som kan förklara för mig vad kieffer M och MW betyder i grader?
Svar
0
· Visningar
549
Senast: aglaonema
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
895
Utrustning Jag undrar hur kieffersadlar är i sitsstorlek? Om man normalt behöver 17,5 får man plats i 17 tum kieffer eftersom att dom finns ju inte...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp