Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gry

Trådstartare
För eller emot? De ska börja med at dela in tjejer och killar i två grupper och de ska sitta åtskilda i två olika rum på "vårat" dagis. Anledningen är att fröknarna ska ha mer koll på killarna och att tjejerna ska våga ta för sig mer. Visst det låter bra men jag tycker det verkar lite knas ialf. Är det inte bättre att lära dem de tillsammans istället. Killarna får coola ner sig lite och tjejerna får uppmuntras ihop. Vad händer när man släpper ihop dem igen? Har ni några argument för eller emot?

En bra sak dock på dagiset, i jämnställdhetssynpunkt, är att tjejerna inte "får" leka lillmammor åt de minsta. på dagiset ska alla busa, leka och ta för sig, inte "bättra på könsrollerna".

Jag hoppas att moderatorerna (faderator är det väl kanske bara nu) uppfattar denna fråga som en jämlikhetsfråga och inte en dagisfråga. Jag vill nämligen ha tråden här på senior så att jag kan få goda råd av alla engagerade feminister, jag tror mig inte ha sett så många dessa på "barn". Jag håller tummarna för att den får ligga kvar. (och eftersom Buke är på text och alla inte känner alla vill jag förtydliga att jag inte tror att de som är på barn inte är femnister, jag vill bara ha så många råd som möjligt.)
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Men det var ett konstigt dagis tycker jag.

När barnen sedan börjar skolan så blir det ju automatiskt så att alla känner sig tryggare när sitter i könsgrupper, det kommer även att ge konsekvenser när man blir äldre tex på lunchen med jobbet.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Jag tycker att det låter som om de har missat något på dagiset... Alla killar är inte vilda och alla tjejer behöver inte lära sig att ta för sig... I Elins dagis grupp så är det väldigt olika individer och de går inte att dela upp efter kön... Däremot tycker jag att det är bra att de delar upp i olika rum för det blir lugnare, men att dela upp tjejer och killar ser jag ingen andledning till i den åldern...
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Fast nu går jag mot strömmen och tycker att det är bra.

I Gävletrakten har de skola/dagis där de jobbar aktivt med jämlikheten och faktum är att det visat goda resultat att arbeta separat med tjejer och killar. Killarna vågar vara lugna... ja för många killar pressas det fram att man ska avar tuff och häftig, att sitta och pyssla och sy ses tidigt som negativa aktiviteter för en kille. Tjejerna fick lira innebandy och våga tackla och bli tuffare. Detta ledde till att gruppen funkade bättre i de gemensamma aktiviteterna.

Könsrollerna har barnen redan fått i sig från start att då tidigt uppmärksamma att det är skillnader och jobba för att dessa ska minska tycker jag är bra.

Om de nu ser att situationen inte funkar som den är, gissar att de i nuläget äter tillsammans och säkerligen försökt mer än en gång att få killarna att dämpa sig och tjejrna att tuffa på sig, hur ska de då göra... tycker det är bra att de gör nånting.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Jag kan se en fördel och det är att flickorna får äta i fred. Jag gick ett år på förskola, aldrig på dagis, och minns att pojkarna kunde vara nog så vilda kring fruktstunden.

Men man bör ju främst se till de långsiktiga konsekvenserna, t ex. fortsatt könsuppdelning i skolåldern, förstärkande av könsroller etc.

Som kompromiss hade man ju kunnat ha en uppdelning en dag i veckan, men personligen tror jag att barnen bäst lär sig att respektera varandra i blandad grupp. I verkliga livet finns inga uppdelningar.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Det finns djupa studier om detta arbetssätt och allt tyder på att detta är den metod som ger mest jämlika grupper. Naturligtvis måste personalen jobba även före och efter maten med att "se" när dom behandlar killar och tjejer olika.

Det är ju inte barnen som är olika - det är dom vuxna som behandlar könen olika, använder olika tonfall och så vidare.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

De var de dummaste jag har hört.. vadå att diskriminera kön!

Killar är inte mer vilda än vad flickor är..De blir till vad amn uppfostrar dom..
Gå i bukt med hur föräldrar uppfostrar sina barn istället så får barn som är väluppfostrade som kan lyssna!

Och vaddå skulle killar vara stökigare än flickor vid middagsbordet?? :rofl:

På detta vis lär amn ju bara flickor att killar är hämska och att man inte kan vara i samma rum som dom och tvärtom..
Världen funkar inte på så vis att på ett jobb att killarna får äta i ett annat rum!

Alla är lika oavsett om man har en snopp eller ett hål mellan benen och därför skall man behandlas lika om amn utför lika handlingar!
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Ptja, videofilmer som har gjorts på dagis (Tittmyran i Gävle bl a) av hur personalen bemöter barnen har visat att könen behandlas annorlunda även när alla trott att de behandlats lika. Längre samtal med tjejerna, korta order till killarna. Tjejerna har använts som "hjälpfröknar" och skolats in i ett omhändertagande beteende. Snacka om att lära in könsroller tidigt! :mad:

Lagom är bäst, men jag ser ändå en fördel av att separera utifrån kön ibland.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Jag tror nog knappast att dom säger till barnen varför dom delar upp grupperna eller säger att killarna är hemska mm

Sedan så är du ganska så nedvärderande mot föräldrarna på detta dagis när du säger att dom ska uppfostra sina barn för att dom barnen ska lära sig lysna bättre, har du ens någon aning om hur dessa uppfostrar sina barn?

Hade jag varit Gry så hade jag tagit illa vid mig av ditt påhopp.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Fast jag vet inte om det blir bättre av att dela upp gruppen i kille/tjej... Det måste ju vara upp till förskolepersonalen att lära sig behandla killar och tjejer lika utan att det ska behöva "gå ut över barnen"... Okej undet en kort period men då ska det klart och tydligt talas om att det är för att personalen måste lära sig att "se" individen inte att man ska dela upp gruppen för att det ska bli lugnare...

Men visst behövs det fortbildning av all förskolepersonal i hur man ser barnen och behandlar dem...
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Det påminner mig om försöken i USA att dela upp killar och tjejer i skolan så att de fick ha t. ex. matte och gymnastik var för sig. De såg positiva resultat av detta, och både killar och tjejer presterade bättre på det här viset.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Det var det dummaste jag hört :( Det är att ta ett steg tillbaka i jämlikhetsarbetet. Lär pojkarna att uppföra sig vid matbordet i stället. Och tjejerna kanske ska lära sig att ta lite mer plats.

Jag tycker det är på gränsen när de delas upp i gymnastiken, men där kan det ju iaf ha en poäng.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Jättebra!
Det finns vetenskapliga studier som klart visat att dtta är ett mycket bra sätt att få bättre jämlikhet i dagisgrupperna.
Vid blandade bord är tjejerna dämpare och hjälpare åt killarna...
Du har tur som har ditt barn på ett så medveter dagis!
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Jasså inte...
I men verklighet så är det mkt uppdelat på kön. Vården=kvinnodominerat, verkstad=mansdominerat mm.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Kolla in Björntomtens hemsida så ser ni hur dom jobbar.
Killarna blir inte mesiga velourgrabbar utan får ett mer utvecklat språk tex.
Tjejerna blir inte fnissiga panelhönor när något ska snickras - det är konsekvensen av en väl genomarbetad pedagogik där man ibland delar upp tjejer och killar.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Daydream skrev:
Jasså inte...
I men verklighet så är det mkt uppdelat på kön. Vården=kvinnodominerat, verkstad=mansdominerat mm.
De 12 åren som de flesta spenderar i skolan är inte könsuppdelade, inte heller eventuella högskoleår därefter.

Yrkeslivet är så mycket mer än vårdyrken och verkstad. Oavsett yrke måste man i vilket fall som helst klara av att umgås med det motsatta könet, speciellt om man jobbar inom ett serviceyrke.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Gry skrev:
För eller emot? De ska börja med at dela in tjejer och killar i två grupper och de ska sitta åtskilda i två olika rum på "vårat" dagis. Anledningen är att fröknarna ska ha mer koll på killarna och att tjejerna ska våga ta för sig mer. Visst det låter bra men jag tycker det verkar lite knas ialf. Är det inte bättre att lära dem de tillsammans istället. Killarna får coola ner sig lite och tjejerna får uppmuntras ihop. Vad händer när man släpper ihop dem igen? Har ni några argument för eller emot?
Sedan jag läst Kajsa Wahlströms bok om det projekt hon startade upp i Trödje (utanför Gävle) om hur de jobbade med jämställdhet på förskolan så tror jag nog att denna indelning kan vara nödvändig för att börja jobba i en mer jämställd riktning med barnen. Det innebär ju inte att pojkar och flickor i alla aktiviteter ska vara åtskilda (?).

PS. Boken heter Flickor pojkar och pedagoger. Mycket intressant, lättläst och välskriven.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Basilika skrev:
Det var det dummaste jag hört :( Det är att ta ett steg tillbaka i jämlikhetsarbetet. Lär pojkarna att uppföra sig vid matbordet i stället. Och tjejerna kanske ska lära sig att ta lite mer plats.

Jag tycker det är på gränsen när de delas upp i gymnastiken, men där kan det ju iaf ha en poäng.
Jag tycker att förslaget är bra. Flickor är oftare försitkitigare och pojkar mer framåt. Det är just det där med att "lära flickorna" att ta för sig som är svårt i blandade grupper.
 
Sv: Kill och tjejgrupper på dagis vid käk

Basilika skrev:
Det var det dummaste jag hört :( Det är att ta ett steg tillbaka i jämlikhetsarbetet. Lär pojkarna att uppföra sig vid matbordet i stället. Och tjejerna kanske ska lära sig att ta lite mer plats.
Fast, erfarenheterna från Trödje visar att det var lättare att "lära pojkarna att uppföra sig" och flickorna att "ta för sig lite mer" när man började dela upp barngruppen under vissa aktiviteter i veckorna.

Personalen på dessa förskolor fick först jobba med att försöka "se" och "märka" hur de behandlade pojkar/flickor. Först genom att studera sig själva via penna och papper, sedan började man videofilma under olika aktiviteter. Personalen blev väldigt överraskade över att se att de faktiskt (helt ovetande) agerade olika mot pojkar och flickor. Bland annat fick flickor ofta mer "prattid" med fröknarna. Man frågade flickorna mer frågor om vad de gjort, hur det var och hur det kändes då. Pojkarna fick verbalt mycket torftigare bemötande. Det var oftare negativa saker som framfördes när pojkarna tilltalades. "Nej, inte köra så, då kan du göra xx illa" "Gå inte där" osv. Man märkte också att flickorna ofta var "hjälpfröknar" och blev berömda när de hjälpte pojkarna. (många fler exempel finns i boken jag nämnde). När man nått så långt att man upptäckt detta mönster så började man jobba aktivt med att förändra. Då delades pojkar o flickor upp vid vissa aktiviteter. Plötsligt märkte fröknarna att när de var själva med pojkarna i skogen så ville även killarna hålla frökens hand och gå och prata med fröken. I den blandade gruppen var den platsen liksom "given" (av både fröknar, flickor och pojkar) till flickorna. När flickorna fick leka själva på gården så fick de verkligen använda cyklarna, grävskopan och annat. Den platsen var i den blandade gruppen "given" åt pojkarna (av dem alla).


Jag råder alla; oavsett om man "tror" på detta eller ej att läsa boken! Jag kände själv många aha-upplevelser. Jag har inga egna barn, men hade då ett nyligen avslutat förhållande med en kille som har en dotter på 8 år. Plötsligt började jag inse att faktiskt även jag med (som ändå ser mig som ganska "upplyst" i jämställdhet) säkerligen gjorde och sa saker just för att hon var flicka. Hade hon varit pojke hade jag sagt och gjort annorlunda.

Grejen är att det handlar ju inte om att anklaga vuxenvärlden för att de medvetet förhindrar pojkar att "våga visa känslor" eller flickor att "våga ta för sig". Det handlar ju om att upplysa, få oss att tänka till. Det handlar absolut inte om att få flickor att "bli som pojkar" och tvärtom; att på något sätt förvända könsrollerna. Utan det handlar om att vidga könsrollerna så att alla individer får komma till sin rätt på alla de sätt individen har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 836
Senast: ako
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 633
Senast: tanten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 042
Senast: Elendil
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 804
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp