Kimblewick/jaktkandar med eller utan tungfrihet

KlaraR

Trådstartare
Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för variationens skull samt för att slippa ta för mycket i honom när han busar lite på uteritter (rider annars i stort sett alltid på rakt tränsbett från Beris eller novabett). Har bara ett problem. Jag vill helst ha ett rakt kimblewick utan tungfrihet, då jag hört att tungfrihet kan skada hästens mun. Vad jag hittat finns dock bara raka utan tungfrihet i storlek 10,5 och uppåt, och min herre har 9,5 eller möjligtvis 10 på vissa bett (mini-mun). Med tungfrihet finns dock i hans storlek. Undrar då vad ni tycker är bäst - med låg tungfrihet (det från H**ks tex, självklart noggrann med rätt tillpassning av curbstrap osv och försiktig hand) i rätt storlek, eller helt utan tungfrihet fast något för långt bett? Eller inget av det/annat alternativ? Tror nämligen att kimblewick är något som han skulle tycka om, så skulle vart kul om det funkade :)

Tack!
/ Klara
 
Rätt utformad tungfrihet skadar inte. Vilket som är bäst (med/utan, bred eller smalare, lägre eller högre) beror på individens munhåleanatomi och vad hästen tycker om. Så prova.

Eller prova ett sk babypelham, dvs ett pelham med korta skänklar.

För långt bett blir inte bra. Är det bara liiiite för långt kan t ex acavallos bettplattor ”minska ner” till rätt storlek.
 
Rätt utformad tungfrihet skadar inte. Vilket som är bäst (med/utan, bred eller smalare, lägre eller högre) beror på individens munhåleanatomi och vad hästen tycker om. Så prova.

Eller prova ett sk babypelham, dvs ett pelham med korta skänklar.

För långt bett blir inte bra. Är det bara liiiite för långt kan t ex acavallos bettplattor ”minska ner” till rätt storlek.

Tack för ett utförligt och bra svar! :)
 
Tungfriheten beror på dels hur mycket plats det finns i munnen och vad pålle själv tycker! Vissa är ju rätt duktiga på att säga till om vad de tycker :D
Men hittar du inte ett 9,5 så hade jag kört på ett 10,5 med bettplattor om du vill ha en mundel utan port. Acavallos plattor tar en del plats så man kan inte köpa exakt normalstorlek om man tänker sig rida med dem.
Babypelham upplevs enligt mig skarpare, det är lättare att hitta ridkänslan på kimblewick. De jag velat ha lite skarpare på än tränsbett har jag testat babypelham och har det blivit för skarpt har jag istället tagit kimblewicket och hittat ett super mellanläge. Lätt att ändra styrkan utan att behöva rida med två tyglar. Jag själv har ett kimblewick med tungfrihet!
(men såklart olika vad man upplever från person till person)
 
Ett oledat gör inget om det skulle vara lite längre med ngn cm.
Om hästen är känslig och har liten mun tror jag mer på det än ett med tungfrihet som blir rätt skarpt i kombo med att då dessutom vara ett stångbett.

Min egen är liten och trång i munnen samt känslig, så jag har mullenmouth på kandarstången som exempel. (Rätt svårt att hitta sådana på marknaden, min stång är köpt av en bekant som i sin tur köpt den utomlands) .
 
Ett oledat gör inget om det skulle vara lite längre med ngn cm.
Om hästen är känslig och har liten mun tror jag mer på det än ett med tungfrihet som blir rätt skarpt i kombo med att då dessutom vara ett stångbett.

Min egen är liten och trång i munnen samt känslig, så jag har mullenmouth på kandarstången som exempel. (Rätt svårt att hitta sådana på marknaden, min stång är köpt av en bekant som i sin tur köpt den utomlands) .
Mullen mouth på kandarstång finns ju både här och där :) Sprenger har en trevlig som exempel.

Håller med om att om den är så pass liten och trång i munnen så är det bättre än med port.
 
Jag skulle i första hand testa ett mullen mouth som var en aning stort. Det är troligt att käken breddar bakåt och bettets överskänklar måste få plats.

Vad gäller tungfrihet eller inte är det upp till hästen att välja, tycker jag. Det är viktigt att tungfriheten är smal, tyvärr svårt att hitta på dagens bett.
 
Jag skulle i första hand testa ett mullen mouth som var en aning stort. Det är troligt att käken breddar bakåt och bettets överskänklar måste få plats.

Vad gäller tungfrihet eller inte är det upp till hästen att välja, tycker jag. Det är viktigt att tungfriheten är smal, tyvärr svårt att hitta på dagens bett.

Ja verkligen. Tungfrihetsbett har ju inte sällan oerhört bred port vilket sällan passar hästmunnar alls egentligen :(

Om det är i kombo med dubbelbetsling blir ju ev port ännu viktigare både ang längd och bredd ....
 
Ok :) men det finns nog inte för 12 mm eller läser jag fel ? :) Eller smalare än 14mm ?
Nej just den är i 14,5mm, finns inte i andra tjocklekar vad jag har sett iaf :)

-Neue Schule har en i 12mm

-Om man kan tänka sig de billigare märkena så har Globus en, vet ej tjocklek, och Hansbo en 12mm tjock

Och bombers kan man specialbeställa precis hur man vill ha!
 
Nej just den är i 14,5mm, finns inte i andra tjocklekar vad jag har sett iaf :)

-Neue Schule har en i 12mm

-Om man kan tänka sig de billigare märkena så har Globus en, vet ej tjocklek, och Hansbo en 12mm tjock

Och bombers kan man specialbeställa precis hur man vill ha!

Ja som sagt i min erf är det lite knepigt att hitta smala mullenmouth kandarstänger för små munnar och samtidigt längd som passar.

Specialbeställa går ju - men då landar du ju i precis det jag skrev initialt att jag haft svårt att hitta och därför köpte av en bekant som i sin tur köpt den i utlandet.

Att det finns mullenmouth i sak är ju inte grejen :)
 
Ja som sagt i min erf är det lite knepigt att hitta smala mullenmouth kandarstänger för små munnar och samtidigt längd som passar.

Specialbeställa går ju - men då landar du ju i precis det jag skrev initialt att jag haft svårt att hitta och därför köpte av en bekant som i sin tur köpt den i utlandet.

Att det finns mullenmouth i sak är ju inte grejen :)
Okej missförstod dig då, förstod det som om det var svårt att hitta weymouth som mullen mouth
 
Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för variationens skull samt för att slippa ta för mycket i honom när han busar lite på uteritter (rider annars i stort sett alltid på rakt tränsbett från Beris eller novabett). Har bara ett problem. Jag vill helst ha ett rakt kimblewick utan tungfrihet, då jag hört att tungfrihet kan skada hästens mun. Vad jag hittat finns dock bara raka utan tungfrihet i storlek 10,5 och uppåt, och min herre har 9,5 eller möjligtvis 10 på vissa bett (mini-mun). Med tungfrihet finns dock i hans storlek. Undrar då vad ni tycker är bäst - med låg tungfrihet (det från H**ks tex, självklart noggrann med rätt tillpassning av curbstrap osv och försiktig hand) i rätt storlek, eller helt utan tungfrihet fast något för långt bett? Eller inget av det/annat alternativ? Tror nämligen att kimblewick är något som han skulle tycka om, så skulle vart kul om det funkade :)

Tack!
/ Klara

skillnaden med kimblewick blir ju att du inte känner att du tar i, medan hästen får lika mycket kraft i munnen.
 
@carlssonpataket men hur läser du :confused: andra gången nu du diskuterar ett helt annat bett än det som nämns :D
"Din" gång så var det nog bara tolknings/syftningsfel från någon av oss :) Jag tolkar det fortfarande som om det är just mullenmouth som syftas på och inte ett smalt mullenmouth, när jag läser ditt inlägg, eftersom smalheten inte nämns alls utan inlägget nämner endast tungfrihet/icke :D

Och ett helt annat bett vet jag inte?
Både pelham, kimblewick och mullenmouth på stång har diskuterats :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 979
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
782
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp