Kissar hur ofta?

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur ofta/många gånger per dag brukar katter kissa på ett ungefär?

Jag börjar fundera på om det är något fel på min katt för det känns som hon kissar mycket oftare än den andra. :p
 
Sv: Kissar hur ofta?

Mina katter kissar ca två gånger per dygn när de är friska.

Den ene drabbades av Felin Idiopatisk cystit (FIC) och då kissade han var 5:e minut och blodblandat när det var som värst.

Kolla hur stora klumparna är samt kolla om det är blod i. Det är även jätteviktigt att katten verkligen kissar när den försöker. Kommer det ingen urin är det mycket bråttom till veterinären.

Kan vara urinvägsinfektion (iofs väldigt ovanligt), kristaller, stenar eller som min FIC eller förhoppningsvis bara nåt tillfälligt knas.

Se till att katten får i sig rikligt med vätska så att urinen blir ordentligt utspädd. Mata helst med bara blötmat.
 
Sv: Kissar hur ofta?

Ca 2 ggr/dygn låter ungefär som våra. 2-3ggr/dygn tycker jag att de kissar nu när jag har kattlåda.
 
Sv: Kissar hur ofta?

Okej. Jag får nog ta och ringa till veterinären och prata med dem..
Hon kissar betydligt fler än 2 gånger om dagen iaf.. (Kissade 4 ggr mellan ca 14-22..)

Vad kan det vara för något tror ni?
Kisset är ljust och fint. Hon har inga problem med att få igång kisset.


Blötmat äter hon helst inte mer än små mängder, utan hon föredrar torrfoder.
 
Sv: Kissar hur ofta?

UVI känns ju som att den borde vara lite tveksam/orolig innan hon börjar kissa. Hur mkt kissar hon varje gång? Små mängder eller normalstora?

Om små mängder så skulle jag iaf misstänka UVI. :) Hoppas att det inte är värre än så för din misse.
 
Sv: Kissar hur ofta?

Normalstora mängder, tror jag :p
Inga minipölar iaf.

Men hon kissar väldigt mkt utanför lådan, så även där har jag haft funderingar över om något varit fel.
Hon gjorde det även en period i höstas/vintras, men det gick mer eller mindre över av att jag bytte kattsand och satte in en ny låda.
Lite då och då har hon alltid kissat utanför, men nu mer mycket.

Det är inte så att hon kissar där hon råkar befinna sig (alltså "panik kissar"), utan hon går till ställen För att kissa.
Vet hon att jag kollar så håller hon sig och/eller går till något annat ställe för att kissa.
Så jag är inte säker på om det bara är en dålig ovana eller om det är något fel på henne.
Hon vet att hon inte får kissa på saker, men ändå gör hon det ogenerat även om jag är i samma rum.
Kommer jag på henne så springer hon och gömmer sig under soffan..
Håller på för fullt med att ta bort och åtgärda ställens som hon kissar/har kissat på. (Bakom gardinen exv, har fått korta upp den. :p )

Hon är okastrerad, kan det ha något med saken att göra?
 
Sv: Kissar hur ofta?

Min ena katt kissar och bajsar rätt ofta MEN hon äter och dricker som en "häst" också. Är glansig och fin i pälsen och lägger på sig vikt, så jag tror hon är sådan bara.

Mina andra är lite mer moderata i både ätandet och kissande och bajsande.
 
Sv: Kissar hur ofta?

Att hon är okastrerad kan i högsta grad ha med saken att göra då även honkatter kan revirmarkera.

Hur gammal är hon?

Jag rekommenderar kastrering i första hand.
 
Sv: Kissar hur ofta?

Men borde inte revirmarkering innebära att de mest skvätter lite?
För hon kissar ju helt, aldrig bara småskvättar.

Hon är 11 månader ungefär och jag hade faktiskt tänkt boka tid denna vecka :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
289
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
610
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 457
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp