Kissar i sängen hur göra???

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bangsi

Jag vill ha tips på hur jag kan göra.

Min son är 5,5 år och har varit torr på natten i ca 1 år.
Ok det har varit lite till och från. Någon olycka då och då.

Men nu händer det olyckor varje kväll/natt.
Han sover så hårt att han inte vaknar utan kissar i sängen.
Själv har han inte ont av det och jag är väl inte direkt stressad över det men känner att jag vill ändå försöka vända det.

Han dricker senast 18:30 på kvällen (försöker att det skall bli tidigare) och då max 1 dl.
Vi kissar innan han skall sova vid 20:00.
Oftast har han kissat i sängen innan jag hinner lägga mig.

Har haft funderingar på att ta med honom till toan innan ´jag lägger mig. Problemet är att han är så svårväckt och jag orkar inte bära ner honom sovandes för trappan och sedan upp igen.

Dricker han för sent på kvällen?
Sover han för hårt?
Är det "fel" på honom?

Jag vet att det finns många mammor här så kom igen... hur har ni gjort? Eller hur skulle ni göra?

/Åsa
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Du har ju redan testat att inte låta honom dricka så sent på kvällen.. det jag kan komma på just nu *nattminne = noll*
är att låta honom sitta ner och kissa, har för mig att blåsan töms
bättre då. Fast å andra sidan kanske han gör det i vanliga fall också.

Sen finns det tabletter (recceptbelagd) som heter Ditopran,
dom gör att trycket minskar i urinblåsan.
Det står säkert bättre på apoteket.se :)
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Jag har själv haft liknande problem..... Två av mina killar har varit sängvätare till och från den ena är 6 år nu och det händer någon gång ibland fortfarande,,,, Men det e plast i söngen som gäller och inte dricka sent, kissa före säng gång och gärna upp en gång före jag lägger mig. Men Du tror inte det kan vara något som händer omkring honom? Typ stressigt på dagis eller hemma? Jag har märkt på mina att det kan vara sån´t som förvärrar det hela. Vet inte om det har någon betydelse eller sanning i det, men jag har hört att mjölk ska vara det bästa att dricka på kvällen...?
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

giffan skrev:
Jag har själv haft liknande problem..... Två av mina killar har varit sängvätare till och från den ena är 6 år nu och det händer någon gång ibland fortfarande,,,, Men det e plast i söngen som gäller och inte dricka sent, kissa före säng gång och gärna upp en gång före jag lägger mig. Men Du tror inte det kan vara något som händer omkring honom? Typ stressigt på dagis eller hemma? Jag har märkt på mina att det kan vara sån´t som förvärrar det hela. Vet inte om det har någon betydelse eller sanning i det, men jag har hört att mjölk ska vara det bästa att dricka på kvällen...?

Jo det kan säkert vara något omkring honom.
Som det är nu så har han stor separationsångest. Han hänger efter mig eller pappan (vi bor inte i hop) som en liten svans hela tiden. Det har kommit nu det sista. Annars är han ganska självständig.

Han brukar dricka mjölk på kvällen.

Har dina killar slutat av sig själva sedan eller har du behövt hjälpmedel?

Sablar22
Han sitter alltid ned och kissar på toaletten. Jag kan inte förstå att killar skall stå. Speciellt inte när de är så små.

TACK för era svar :)

Åsa
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Det var lika med min son när han var i samma ålder, han hade oxå varit torr på natten till och från i ca ett år innan han började kissa i sängen varje natt. Vi tog honom till en läkare för en utredning men det hittades inget "fel" på honom, vi fick helt enkelt acceptera att han var sängvätare. Fick medicinen Minirin utrskrivet(nässpray) och den fungerar kanonbra, så länge han kommer ihåg att ta den på kvällen så är han torr, missar han en gång så kissar han i sängen fortfarande(han är 10år nu).

Jag hoppas för din och speciellt för din sons skull att det finns nån naturlig orsak till varför han börjat kissa i sängen, det är verkligen inte roligt för barnen att vara sängvätare, dom skämms väldigt mycket(iaf min son nu när han är lite äldre)

Jag tycker att du ska ta kontakt med en läkare, det finns mycket hjälp att få därifrån.

Lycka till !!

p.s Vad du än gör så bli inte arg på honom(fast det tror jag inte att du blir heller), han kan ju inte rå för det.
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Zorina skrev:
Det var lika med min son när han var i samma ålder, han hade oxå varit torr på natten till och från i ca ett år innan han började kissa i sängen varje natt. Vi tog honom till en läkare för en utredning men det hittades inget "fel" på honom, vi fick helt enkelt acceptera att han var sängvätare. Fick medicinen Minirin utrskrivet(nässpray) och den fungerar kanonbra, så länge han kommer ihåg att ta den på kvällen så är han torr, missar han en gång så kissar han i sängen fortfarande(han är 10år nu).

Jag hoppas för din och speciellt för din sons skull att det finns nån naturlig orsak till varför han börjat kissa i sängen, det är verkligen inte roligt för barnen att vara sängvätare, dom skämms väldigt mycket(iaf min son nu när han är lite äldre)

Jag tycker att du ska ta kontakt med en läkare, det finns mycket hjälp att få därifrån.

Lycka till !!

p.s Vad du än gör så bli inte arg på honom(fast det tror jag inte att du blir heller), han kan ju inte rå för det.

Tack för tipset!

Nej att bli arg skulle jag aldrig bli! Jag blir inte ens irriterad eller suckar över det. Tycker bara synd om honom.

Men han har väl att brås på. Själv hade jag lätt att kissa ned mig både i sängen och annars, ganska långt upp i åldern. Absolut inte varje natt men det hände i bland.

Mvh Åsa
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Intressant att det är så pass vanligt med nattkissning i högre åldern. Vi kämpar för att få 3 åringen torr på nätterna. han kissar ner sig hälften av alla nätterna. Tack för era tips. Jag trodde att min son var sen :(
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Welsh skrev:
Intressant att det är så pass vanligt med nattkissning i högre åldern. Vi kämpar för att få 3 åringen torr på nätterna. han kissar ner sig hälften av alla nätterna. Tack för era tips. Jag trodde att min son var sen :(

Att få min son torr vid 3 år kunde jag bara glömma.
Han var över 4 år innan det gick att skippa blöjan på natten.

/Åsa
 
SV:sängvätning - stress/oro?

Stress/oro för något är en av de vanligaste orsakerna till sängvätning, kolla runt hur det är i vardagen, dagis/skola, kompisar, händelser (att kompisens husdjur/släkting dött kan tyckas långsökt men typ såna saker kan vara en orsak). Gör inte så stor affär av att dricka sent på kvällen, personligen så tror jag det är överskattat. Kissandet ska vara naturligt och de lär sig känna själva när det är dags och har de råkat ut för några olyckor så tänker de till lite bättre än om vi mammor är som papegojor - kissnödig? kissa innan du gör.... osv. Även om man kommer på sig själv med det.
Min mening är kolla naturliga orsaker innan man dömer ut till sängvätare och medicinerar. Du verkar ju ha bra koll så det kan ju som du säkert varit med om innan även vara en "period" som går över.
Stå ut, sjlv har jag haft tur? med min 5 åring som varit torr på natten sen hon var 2½ och det har endast varit ett 10 tal nattliga olyckor (ofta i samband med sjukdom) sen dess. Det löser sig ska du se Lycka till :)
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Min dotter tar näsdroppar som heter Desmopressin, men man måste vara över 6 år för att ta dem. Jätte bra är de iaf, men svindyra såklart.
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Bangsi skrev:
Att få min son torr vid 3 år kunde jag bara glömma.
Han var över 4 år innan det gick att skippa blöjan på natten.

/Åsa
Skönt att höra att det inte är ovanligt. När jag tog upp det på BVC så fick jag svaret att sköterskans son inte varit torr förrän vid 5, men så hade han ju aspberger också..........hon fick det till att alla barn var torra tidigare såvida de inte hade en bokstavsdiagnos :(
Tjejerna var torra nattetid redan vid 1½ års ålder och dagtid vid 2 års ålder så för oss är han sen. :cool:
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Min son är 5 ½ och han kissar fortfarande i sängen på nätterna, jag tvättar ett berg med sängkläder varje vecka :(

Jag har 3 bekanta var söner är i samma ålder och även deras barn kissar i sängen fortfarande så jag känner ingen panik över att få honom torr.
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

*knapplån*

Jag tänkte inte ta bort nattblöjan från 4-åringen förrän den var TORR alla nätter :p Möjligen byta till sämre modell som känns blöt ;)

Tim - lat morsa med mkt begränsade tvättmöjligheter :cool:
 
Sv: Kissar i sängen hur göra???

Min första var helt torr vid tre års ålder men nummer två har ff nattblöja och kissar ner sig flera gånger varje dag, när han är vaken alltså. Han fyller fem i november :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 418
Senast: G-uldlock
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 032
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp